تمرکز کتابخانه ملی روی مبادله و اهدا است/ اهدای کتاب به مناطق محروم+ فیلم

تهران- ایرنا- معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه تمرکز این نهاد روی مبادله و اهدا است، گفت: ذیل تفاهم‌نامه مبادله و اهدا توانستیم به مناطق محروم اهدا داشته باشیم و این روند همچنان ادامه دارد.

عصمت مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با بیان اینکه کسی نیست که از حضور در نمایشگاه کتاب لذت نبرد، گفت: حتی فقط قدم زدن در آن لذت‌بخش است. در این نمایشگاه مشارکت مردمی با حرکت‌های ساختاریافته دولت در خصوص ارائه منشورات ایران و دعوت از ناشران خارجی مشاهده می‌شود.

وی افزود: فعالان فرهنگی و اقتصادی صنعت کتاب در بستر اجتماعی کنار هم جمع می شوند تا تصویری از چرخه تولید، توزیع و مصرف را به نمایش بگذارند. نمایشگاه کتاب بهترین فرصت ایجاد ارتباط جدید و استفاده از دانش و خدمات دیگران است.

نمایشگاه کتاب بهترین فرصت ایجاد ارتباط جدید و استفاده از دانش و خدمات دیگران است

معاون کتابخانه ملی در پاسخ به فرایند اهدای کتاب در کتابخانه ملی گفت: فعالیت مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور(مکتب) در سال ۱۴۰۰ مجددا کار خود را در کتابخانه ملی آغاز کرد. یکی از فعالیت‌های این مجمع تفاهم‌نامه‌ای بود که با ستاد طرح محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور که زیر نظر وزارت کشور است، منعقد شد و ازظرفیت و توانایی های همه اعضای این مجمع در خصوص اهدای کتاب به مناطق مورد نیاز و محروم استفاده شده است.

او گفت: ذیل این تفاهم‌نامه به مناطق محروم اهدای کتاب انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد. با استفاده از داده های آماری توسط وزارت کشور مناطق محروم مشخص شدند و در ابتدای این فهرست استان هرمزگان قرار گرفت و ۹ استان دیگر را هم مشخص کردند. مجمع کتابخانه های بزرگ کشور علاوه بر کتابخانه ملی ۱۹ مرکز، نهاد و موسسه عضو هستند که از ظرفیت‌ها و توانایی های آن‌ها در راستای محقق شدن اهداف این تفاهم نامه استفاده خواهدشد.

با استفاده از فناوری‌های نوین خدمات را در سطح ملی ارتقا می‌دهیم

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کتابخانه ملی پیش از این هم اهدای کتاب داشته است، افزود: یکی از اهداف کتابخانه ملی مبادله اطلاعات است که در ادامه فعالیت های قبلی به صورت اهدای کتاب انجام می شود، اما انتظار داریم کسری‌هایی که در سال‌های قبل به صورت واسپاری به کتابخانه ملی نرسیده است، برای حفظ منابع در مخازن ملی ایران در فرایندی جدیدی ‌مبادله در کنار اهدا داشته باشیم و حتی نقش پر رنگ تری در تامین منابع مکتوب و غیرمکتوب پیدا کند.

آخرین شیوه نامه پذیرش و عضویت کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ تنظیم شده و لازم است که این شیوه‌نامه از نظر قوانین و مقررات، نحوه پذیرش اعضا و همچنین حق عضویت روزآمد شود

مومنی گفت: یکی از کارکردهای کتابخانه ملی که توسط همکاران متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداران انجام می شود تهیه شناسه ملی(فیپا) برای کتاب ها است که بتواند زودتر در چرخه تولید و توزیع قرار گیرد و از طریق واسپاری ملی وارد مخازن کتابخانه ملی قرار گیرد تا بتواند برای پژوهشگران دسترس پذیر کند.

معاون کتابخانه ملی در پاسخ به نحوه خدمات مراجعان گفت: از آنجایی که فضای کافی با استانداردهای مورد قبول در دسترس عموم مردم قرار ندارد کتابخانه ملی ایران خدماتی را ویژه پژوهشگران ارائه می دهد. آخرین شیوه نامه پذیرش و عضویت کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ تنظیم شده و لازم است که این شیوه‌نامه از نظر قوانین و مقررات، نحوه پذیرش اعضا و همچنین حق عضویت روزآمد شود.

او افزود: از آنجایی که به منظور رضایت مندی مراجعان، علاوه برخدمات پاسخگویی برخط که در کتابخانه ملی وجود دارد، سعی می‌کنیم با استفاده از فناوری‌های نوین سطح خدمات را در سطح ملی ارتقا و گسترش دهیم. از جمله خدمات، میز خدمت الکترونیکی است که برای تسهیل و تسریع بیشتر خدمات به پژوهشگران به صورت آزمایشی درحال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha