شخم زمین‌های شیبدار خراسان شمالی نگران کننده است

بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با ابراز نگرانی از افزایش شخم در زمین‌های شیبدار استان گفت: دست این اداره کل به لحاظ قانونی برای برخورد با عوامل این تخریب ها در مستثنیات مردم بسته است. 

اصغر سمیعی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زمین های شیبدار در مناطق مختلف استان عرصه شخم، شیار، کشت و کار شده که این امر در نهایت منجر به فرسایش خاک و آسیب به این منابع است.

وی افزود: شخم، شیار و تخریب زمین در عرصه های طبیعی به ندرت اتفاق می افتد اما در مسثنیات مردم شاهد هستیم که زمین ها در جهت افقی شخم زده و زیر کشت می رود که شخم در این جهت، تخریب و فرسایش خاک را تشدید می کند.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در منطقه پلمیس در حدفاصل بجنورد به اسفراین در روستای آزادگان شهرستان سملقان و یا سایر مناطق کوهستانی مردم زمین ها را شخم زده و پس از چند سال به حال خود رها می کنند.

کشت گیاهان علوفه ای مرهم درد زمین های شیبدار

وی گفت: پیشنهاد می شود دولت این زمین های شیبدار را از کشاورزان خریداری کند و یا کشاورزان مجاب شوند به جای کشت گیاهان یک ساله، گیاهان چند ساله همچون گیاهان علوفه ای کشت کنند.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: کشت گیاهان علوفه ای و یا سایر گیاهان چند ساله، نیاز به شخم و شیار را به شدت کاهش می دهد واز فرسایش خاک نیز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: برخی از کشورها محدودیت هایی برای کشت وکار در زمین های شیبدار اعمال می کنند به طور مثال کشت وکار در زمین شیبدار در برخی زمین های مرتع و یا با شیب زیاد ممنوع است البته برای اعمال این محدودیت ها در ایران باید کارهای مطالعاتی انجام شود.

سمیعی اظهار کرد: قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ایران در سال ۴۲ ابلاغ و اجرا شد در آن زمان برخی زمین ها به عنوان مستثنیات در اختیار کشاورزان قرار گرفت، براساس این قانون این اداره کل نمی تواند با شخم و شیارهای بی رویه که البته در جهت افقی است، برخورد داشته باشد.

به گزارش ایرنا، میزان فرسایش خاک در خراسان شمالی بیش از میانگین جهانی و کشوری است و سالانه حدود ۱۷.۵ تن در هر هکتار از عرصه های این استان با فرسایش مواجه است و خشکسالی و تعدادی از عوامل انسانی عامل توسعه این رویه در این خطه کشاورز خیز محسوب می شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha