۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85479796
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۴ بیمار مرگ مغزی در خراسان جنوبی جانبخش شدند

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۷
کد خبر: 85479796
۱۴ بیمار مرگ مغزی در خراسان جنوبی جانبخش شدند

بیرجند  - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۴ فرد دچار مرگ مغزی در استان خراسان جنوبی سال گذشته با رضایت خانواده به مرحله اهدای عضو رسیدند و ٣٠ عضو شامل کلیه، کبد، قلب و پانکراس از آنها برداشت شد.

سید محمد موسوی میرزایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این شاخص‌ در سال ۱۴۰۱ شامل ٩ فرد مرگ مغزی بوده که مقایسه آنها گویای روند افزایشی اهدای عضو در خراسان جنوبی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: اعضای برداشت شده از افراد مرگ مغزی در سال گذشته شامل ٢ قلب، ۱۵ کلیه، ١٢ کبد و یک لوزالمعده (پانکراس) بود.

وی اضافه کرد: تعداد موارد مرگ مغزی که به‌ دلیل رضایت ندادن خانواده‌ها به اهدای عضو منجر نشد در سال گذشته ٩ مورد بود و اگر این موارد به اهدای عضو منجر شده بود می‌توانست حداقل جان ٧٢ بیمار را نجات دهد.

موسوی میرزایی مهمترین موضوع در اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی را اخذ رضایت از خانواده‌ها دانست و گفت: هنوز برخی خانواده‌ها، اطلاعات و آگاهی چندانی درباره تفاوت مرگ مغزی و حالت کما ندارند که لازم است آموزش‌های بیشتری در جامعه ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی نیز در اخذ رضایت از خانواده‌ها موثر است ادامه داد: برخی خانواده‌ها خواهان معرفی افراد گیرنده عضو اهدایی هستند در حالی که طبق قانون نمی‌توان نام و هویت گیرندگان را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره جایگاه خراسان جنوبی از نظر شاخص اهدای عضو در کشور گفت: با توجه به جمعیت استان، از این نظر هنوز جای کار زیادی وجود دارد هرچند در سه سال اخیر و پس از اوج همه‌گیری کرونا، روند آن افزایشی است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال سه مورد اهدای عضو در خراسان جنوبی داشتیم یادآور شد: اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه بر این برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

موسوی میرزایی همچنین به راه اندازی و تجهیز بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند اشاره کرد و گفت: امیدواریم با فراهم شدن این زیرساخت، بیماران برای پیوند کلیه به خارج از استان اعزام نشوند.

وی ادامه داد: اکنون در خراسان جنوبی ۱۸ بیمارستان فعال است که ۱۵ مورد آن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و هزار و ۲۱۸ تخت فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴۳ مرکز جامع سلامت شهری، ۶۱ مرکز جامع سلامت روستایی، ۷۱ پایگاه بهداشتی، ۳۲۶ خانه بهداشت، چهار مرکز آموزش بهورزی، ۲ مرکز آموزش بهیاری، ۸۵ پایگاه اورژانس و ۲ پایگاه اورژانس هوایی از دیگر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha