۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85479503
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روند مثبت توسعه در خراسان‌شمالی با صادرات به ۲۳ کشور جهان

بجنورد-ایرنا- تلاش برای افزایش مراودات اقتصادی با اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات کالا به لحاظ وزنی بخشی از اقدامات مسوولان دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی است که موجب شد محصولات تولیدی این خطه از ایران به ۲۳ کشور جهان صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و در سال های اخیر توانسته گره بی تحرکی را از اقتصاد استان باز کند و با افزایش کشورهای هدف صادرات، محصولات فولادی و پتروشیمی را صادر کند.

تحرکات اقتصادی خراسان شمالی دیگر همچون گذشته بسته به چند کشور همسایه نیست و مرزها را درنوردیده و محصولات این استان یک میلیون نفری اینک به ۲۳ کشور عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان، لهستان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، موریس، ایتالیا، صربستان، لبنان، سومالی، سوریه، اردن، هند و چین صادر می شود.

خراسان شمالی بستر ۳۴۴ هزار عرصه کشاورزی است و سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آن تولید می شود بسیاری از این محصولات همچون انگور، زعفران، سیب زمینی، پیاز و خشکبار خواهان زیادی در سایر نقاط جهان دارد و برای شکوفایی بیشتر اقتصاد به این سمت گام بر می دارد.

تلاش برای افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات کالا به لحاظ وزنی بخشی از اقدامات مسوولان دولت سیزدهم در خراسان‌شمالی است که موجب شد تا صادرات به لحاظ وزنی افزایش یابد.

روند مثبت توسعه در خراسان‌شمالی با صادرات به ۲۳ کشور جهان

افزایش ۳۲ درصدی صادرات

اگرچه این خطه از شمالشرق کشور زیرساخت های مناسب شبکه ریلی، هوایی و جاده ای برای صادرات ندارد ولی میزان صادرات خراسان شمالی در دولت سیزدهم جهش یافته است و به طوری که صادرات در فروردین ماه سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص گفت: میزان صادرات کالا از استان در سال گذشته ۵۱۰ هزار تن ثبت شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۲ درصد افزایش دارد.

ارزش صادرات کالا از استان براساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۵.۴ میلیون دلار است. حسین حاجی بگلو اظهار کرد: ارزش صادرات کالا از استان بر اساس آمار دارندگان کارت بازرگانی در سال گذشته ۱۴۸.۵ میلیون دلار ثبت شده است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۱ درصد کاهش دارد.

وی افزود: ارزش صادرات کالا از استان براساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۵.۴ میلیون دلار است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد کاهش دارد همچنین وزن کالاهای صادر شده از گمرک استان در سال گذشته ۲۲۱ هزار تن است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد رشد دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه داد: عمده محصولات اظهار شده از طریق گمرک استان شامل محصولات پتروشیمی (کود اوره و آمونیاک)، محصولات فولادی، مصنوعات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی و الکترود است که به کشور های مختلف از جمله ترکمنستان، آلمان و عراق صادر شد.

روند مثبت توسعه در خراسان‌شمالی با صادرات به ۲۳ کشور جهان

صادرات ۱۷ محصول جدید

حاجی بگلو در ادامه عنوان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان در سال گذشته شامل محصولات پتروشیمی (اوره، آمونیاک ملامین) ، محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک و مصنوعات آلومینیوم است.

محصولات پتروشیمی (اوره، آمونیاک ملامین) و فولادی عمده کالاهای صادراتی خراسان شمالی است.

وی افزود: ۱۷ محصول کالای صادراتی جدید شامل کمپرسور، خوراک دام و طیور، کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن، دستگاه نانوایی، بادام، ترخون، چای سبز، پودر حنا، کتیرا، شیرین بیان، پودر کارایا، گلرنگ، اسانس باریکه، ضد یخ، کفش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: محصولات استان به ۲۳ کشور صادر شد که عمده کشورهای صادراتی استان شامل عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه و آلمان است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۳ کشور هدف صادراتی، چهار کشور هدف جدید استان بود که شامل کشورهای لبنان، سومالی، اردن و هند است.

روند مثبت توسعه در خراسان‌شمالی با صادرات به ۲۳ کشور جهان

رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک

سرپرست گمرک خراسان شمالی در خصوص صادرات ۱۴۰۲ استان گفت: ۲۲۰ هزار تن کالا در سال گذشته از گمرک استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش دارد.

علی امانی اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادراتی از گمرک استان در سال گذشته ۸۵ میلیون و ۴۱۳ هزار دلار ثبت شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد کاهش دارد.

درآمد وصولی گمرک خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بود. وی با اشاره به رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزود: درآمد وصولی گمرک استان در سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بود.

سرپرست گمرک خراسان شمالی با بیان اینکه بیش از ۳۰ شرکت در استان در زمینه صادرات کالا فعالیت دارند که کالاهای خود را از به بیش از ۲۰ کشور صادر می کنند اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، محصولات و مصنوعات پلاستیکی، اسید سیتریک و گرانول است.

وی گفت: فرودین ماه امسال بیش از ۱۵ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیون دلار از طریق گمرک استان به خارج از کشور صادر شد که میزان صادرات به لحاظ ارزشی ۹ درصد و به لحاظ وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha