موسوعه معارف اهل بیت(ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه علمیه باشد

قم - ایرنا- آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه موسوعه معارف اهل بیت(ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه علمیه باشد، گفت: در این موسوعه سه مسئله «توحید»، «وحی و نبویت» و «امامت و ولایت» محوریت دارد و سایر امور نیز زیر مجموعه این سه بارگاه بابرکت و عظیم هستند.

به گزارش ایرنا ،‌ آیت الله جوادی آملی روز پنجشنبه در پیام تصویری به آیین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء قم برگزار شد ،‌ افزود: این موسوعه بزرگ معارف کتاب و سنت است که هم نظم علمی آن و هم نظم کلامی و درسی آن ویژه است.

وی گفت: یک موسوعه کامل باید با نظم علمی ملحوظ شده باشد و درجات تفصیلی آن‌ها هم در کنار بیان اجمالی آن‌‎ها ذکر شده باشد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل بیت(ع) ما را در معرفت معارف الهی هدایت کردند، اظهار داشت: اگر موضوع توحید و مسئله وحی لغت را بپیمائیم و مسئله امامت را با راهی که مشخص کرده‌اند ادامه دهیم، یک مجتهد به دین و مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شویم.

وی با بیان اینکه این کتاب توسط جمعی از اساتید و فضلا جمع‌بندی شده است، گفت:ما هیچ بحث مستقل رسمی چه در فلسفه مشاء، چه در فلسفه اشراق و چه در حکمت متعالیه نداریم که واجب الوجود، حقیقت نامتناهی است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه حق را با درون بشناسید نه با بیرون، بیان کرد: این مسئله در سایر عرصه‌ها ازجمله عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز کارآمدی دارد.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین نیز در این آیین با اشاره به اینکه برای این اقدام کار خود را از کتب اربعه با تنظیم مرحوم فیض آغاز کردیم، افزود: این موسوعه متشکل از ۱۲ جلد کتب اربعه، ۱۰ جلد روایات و ۲ جلد مقالات مربوط به روایات است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان اضافه کرد: پس ازاین موسوعه به بیان آیات قرآن کریم خواهیم پرداخت.

وی یادآورشد: در روایات اهل بیت(ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است.البته استخراج این نکات باید توسط افراد متخصص انجام شود.

تقطیع هدفمند آیات و روایات برای فهم محتوای معارفی ، آرایش نمایه برداری محتوایی این آیات و روایات به گونه درختواره معارفی و دسترسی و مشاهده روایات موجود در هر موضوع معرفتی از ویژگی های این موسوعه است.

موسوعه معارف اهل بیت(ع) می‌تواند از منابع علم کلام حوزه علمیه باشد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha