۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۳۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85477938
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار گیلان بر ثبات نرخ‌ها و توزیع عادلانه کالاها در بازار تاکید کرد

رشت- ایرنا - استاندار گیلان بر عرضه و توزیع متوازن محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم و تامین مایحتاج آنان با قیمت مناسب در بازار تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار سال ۱۴۰۳ در استانداری اظهار کرد: باید با برقراری توازن بین عرضه و تقاضا از ایجاد خلاء و سوء استفاده فرصت طلبان در ایجاد بازار سیاه برای مایحتاج مردم جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: انتظار است در بخش بهداشت و درمان، رستوران‌ها و هتل ها، تعمیرات لوازم خانگی و حمل و نقل، نظارت‌ها بیشتر و نرخ‌گذاری ها مشخص‌تر شود زیرا رضایتمندی مردم در تثبیت قیمت کالا، اجناس و خدمات نهفته است.

وی با اشاره به اینکه گاه در برخی استانها به دلایل متعددی قیمت محصولات افزایش می یابد، افزود : ما در استان نباید اجازه دهیم این رشد نرخ ها، میزان عرضه آن کالا را در گیلان کاهش دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت : سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز باید قیمت واقعی اجناس و کالاها را بررسی و اعلام کند. در خصوص برخی اقلام تولیدشده در استان نیز قیمت های واقعی مشخص شود و نرخ گذاری براساس هزینه تولید، قیمت تمام شده کالا و درصد سود مشخص انجام شود.

وی، در موضوع امنیت غذایی هم تصریح کرد: مردم باید مطمئن باشند در مراجعه به بازار امکان تهیه کالای مورد نیاز با قیمت مناسب را دارند تا نیاز به انبار کردن اجناس به مدت طولانی نداشته باشند اما اگر در بازار ثباتی نباشد بخشی از کالاها خریداری شده به مصرف نمی رسد و این امر تعادل بازار را برهم می زند.

استاندار گیلان از فرمانداران شهرستانها هم خواست بر عملکرد نانوایی ها به عنوان تامین کننده قوت اصلی مردم نظارت بیشتری اعمال کنند و افزود: در استان گیلان گندم باکیفیت و آرد کافی وجود دارد از اینرو مصرف کننده باید از دایر بودن نانوایی ها و عرضه نان باکیفیت اطمینان داشته باشند تا احساس امنیت و رضایتمندی در مردم افزایش یافته و آرامش در بازار حاکم باشد.

وی همچنین گفت : می توان برخی از افزایش قیمت های اقلام مختلف را با برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم متعادل کرد این امکان در برش استانی برای ما وجود دارد.

عباسی بر استفاده ازظرفیت بازارهای هفتگی در استان تاکید کرد و افزود : فرمانداران باید روزبازارها و بازارهای هفتگی را ساماندهی کنند زیرا این بازارها یکی از عوامل کنترل قیمت ها و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در استان هستند و فرصت های شغلی ارزشمندی ایجاد می کنند. شهرداری ها هم باید نسبت به ساماندهی، مدیریت و جای نمایی مناسب آنها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برخی اقلام کشاورزی مانند گوجه و خیار در استان گیلان تولید نمی شود مدیران مربوطه و اتاق های تعاون، اصناف و بازرگانی برای ایجاد تعادل در بازار با همتایان خود در استانهایی که محصولات مورد نیاز گیلان را تامین می کند، رایزنی لازم را داشته باشند از سویی جهاد کشاورزی هم گلخانه های گیلان را ساماندهی کرده تا بخشی از این اقلام مورد نیاز در استان تامین شود.

استاندار گیلان اظهار کرد :در بخش مسکن و مشاورین املاک باید جلوی تخلفات صنفی گرفته شود و در این رابطه بسیج اصناف و نیز اتاق اصناف نظارت لازم را در این زمینه اعمال کنند.

وی در ادامه خواستار فعال شدن فروشگاههای عرضه محصولات کالابرگ الکترونیک در سطح گسترده تر در روستاها و دهستانها شد و افزود: ۱۰ دهستان استان دسترسی به فروشگاه های عرضه محصولات کالابرگی ندارند درحالی که سراسر استان به کابل نوری مجهز است؛ فرمانداران و بخشداران باید در همه دهستانها امکان دسترسی مردم به این کالاها را فراهم کنند.

گیلان کمترین تنش قیمتی را دارد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه وضعیت بازار کالاهای اساسی در استان را قابل قبول و در حد مطلوب خواند و افزود : این استان کمترین تنش را از نظر قیمتی دارد.

تیمور پورحیدری ادامه داد: بازار محصولات پروتئینی مرغ گرم و گوشت قرمز آرام و از ثبات نسبی برخوردار است، بازار میوه و صیفی جات به غیر از سیب زمینی و پیاز که دچار نوسان قیمتی است، آرام می باشد.

وی توضیح داد: موضوع افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی هم پیگیری شده و وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار این کالای تمهیدات لازم صادراتی را در این زمینه بعمل آورده است ضمن آنکه در راستای حمایت از عموم شهروندان قیمت گذاری خدمات و کالاها در دستور کار کمیسیونهای نظارت استان و شهرستانها قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت جدید شکر سفید در محل کارخانجات با محاسبه ۱۰ درصدمالیات بر ارزش افزوده حداکثر۳۸۵ هزار ریال تعیین شد. قیمت مصرف کننده شکر فله به ازای هر کیلوگرم حداکثر۴۲۵ هزار ریال تصویب شده است و بر اساس گزارش مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی تعیین تکلیف قیمت شکر بسته بندی ظرف چند روز آینده انجام می شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت سامانه های الکترونیکی (تجارت و انبارها) بازرسان و کارشناسان بصورت مستمر نسبت به رصد و پایش سامانه ها اقدام نموده و در خصوص اقلام و گروههای کالایی نظیر لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، روغن موتور و لاستیک، محصولات کشاورزی، صنایع پتروشیمی پایین و بالا دستی که مشمول ضوابط اجرایی واختصاصی هستند براساس تبصره ۴ ماده ۱۸ اقدامات لازم انجام می شود.

پورحیدری در ادامه تصریح کرد: فرآیند بازرسی ها در ایام پایانی سال بر اساس کالاهای اولویت دار و هدفمند انجام شد بطوریکه اقلام اساسی و ضروری سبد حمایت خانوار نظیر گوشت مرغ، برنج و روغن، قندوشکر، تخم مرغ، غلات وحبوبات، شیرینی و آجیل، میوه وصیفی جات، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، روغن موتور و لاستیک، گاز مایع و نفت سفید، طلاو جواهر و سکه، پوشاک و کیف کفش، و نیز سایر حوزه های خدماتی مثل رستورانهای بین راهی، هتل ها و مهمانپذیر ها، دفاتر هواپیمایی، شرکت های حمل و نقل درون و برون شهری، ترمینال ها و مسافرخانه ها و غیره در اولویت بازرسی ها بود.

وی در خصوص اجرای طرح نظارتی ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ نیز گفت: با افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در این ایام و لزوم کنترل و نظارت بیشتر بر وضعیت بازار کالا، خدمات و کالاهای اولویت دار؛ طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه رمضان با ۶۰ اکیپ ۲ نفره بازرسی در ۲ شیفت صبح و عصر و ایام تعطیل همزمان با سراسر کشور با نظارت بر اقلام کالایی و خدماتی مربوطه انجام شد.

پورحیدری ادامه داد: در خصوص کالاهای اساسی تخصیصی به استان گیلان حدود هشت هزار حلقه لاستیک وارداتی رینگ ۱۳، ۱۴و ۱۵ در استان توزیع شد.

وی در مورد طرح نظارتی ویژه مشاورین املاک نیز گفت :در راستای اجرای بند نخست مصوبات شورای عالی مسکن و بند پنجم تصمیمات جلسه کارگروه هماهنگی اقتصادی دولت با هدف برخورد قاطع و سریع با تخلف های بنگاههای مشاور املاک، کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان تشکیل شد وبازرسان راه و شهرسازی، صمت، اتاق اصناف، بسیج اصناف تا کنون از ۱۰ هزار و ۵۷۹ واحد مشاور املاک بازرسی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha