ساخت شبکه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار در تربت حیدریه فاقد اولویت است

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: دیگر در این شهرستان تاکیدی بر ساخت شبکه آبیاری قطره‌ای یا تحت فشار نمی‌شود چرا که همان آبیاری غرقابی می تواند منجر به بازگشت ۲۰ درصد آب به سفره های زیر زمینی شود.

مهدی طلعتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این درحالی است که در آبیاری تحت فشار تنها ۱۵ درصد از سطح خاک خیس می شود و آب به لایه های زیرین نفوذ نمی کند تا وارد سفره‌های زیرزمینی شود.

وی ادامه داد:آبیاری تحت فشار به خوبی در منطقه تربت حیدریه اجرا شده است که البته دارای آفت‌هایی بوده است که باید مراقب آنها بود چرا که آبیاری تحت فشار به جای این که منجر به کاهش مصرف شود تا آب به نفع سفرهای زیر زمینی ذخیره شود منجر به توسعه کشت می شود که این اتفاق، خود ضرر است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: جهاد کشاورزی با توجه داشتن نسبت به تغییر اقلیم، الگوی کشت را برای هر دشت تعریف کرده اما ضمانت اجرا برای تحقق کامل آن بحث بسیار مهم و جدایی است.

طلعتی افزود: همچنین جهاد کشاورزی با توجه به مشکلات ناشی از کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در حال تلاش برای مدیریت مصرف و هوشمندسازی استفاده از آب در بخش کشاورزی است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

تربت حیدریه به دلیل برداشت‌های بی رویه آب از دشت‌ها با کسری مخازن آبهای زیرزمینی رو به رو است به نحوی که دشت «رخ» ۵۲ میلیون متر مکعب کسری مخرن، دشت «زاوه» ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارند.

بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد و میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و نیز استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha