۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85475395
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقاضامحوری، مبنای توسعه رشته‌های مهارتی در زنجان

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبر: 85475395
تقاضامحوری، مبنای توسعه رشته‌های مهارتی در زنجان

زنجان - ایرنا - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: توسعه و اجرای دوره‌های مهارتی در استان بر مبنای تقاضا محوری و همچنین پاسخ به نیازهای آموزشی سازمان‌ها و نهادهای مختلف است.

به گزارش ایرنا، ‌ تربیت سرمایه‌های انسانی ماهر، نوآور، خلاق و کارآفرین به منظور بسترسازی برای تحقق ویژگی‌های سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، اهداف توسعه پایدار و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آموزش فنی و حرفه‌ای با کیفیت، کارا و اثربخش، یکی از گزینه‌های اصلی برای رسیدن به اهداف حال و آینده کشور در زمینه توسعه همه جانبه و پایدار در افق ۱۴۰۴ است که با توجه به شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور موجب کسب شایستگی‌ها و ایجاد صلاحیت‌های نیروی کار برای ورود به حرفه ها و مشاغل سطوح ابتدایی و میانی می شود و آموزش فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

آموزش‌های مهارتی زمینه‌ساز ایجاد مشاغل و حرفه های با ثبات است و از پدید آمدن شغل های کاذب و ناپایدار جلوگیری می‌کند.

این آموزش‌ها مهارت آموزان را آماده ورود به بازار کار می کند و کارایی افراد را با توجه به تغییرات فناوری افزایش می دهد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان ۴۵ درصد از مهارت آموزان این سازمان به طور مستقیم وارد بازار کار می‌شوند و در سال های اخیر نیز استقبال مخاطبان از دوره های مهارتی بیشتر شده است.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر در خصوص وضعیت آموزش های مهارتی در استان با محمدرضا انصاری، مدیرکل فنی و حرفه ای زنجان گفت و گو کرده است.

تقاضامحوری، مبنای توسعه رشته‌های مهارتی در زنجان

ایرنا. هم اکنون چه تعداد مرکز و آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان فعالیت دارد؟

در زمان حاضر ۱۴ مرکز دولتی، ۶۴ مرکز آموزش جوار کارگاهی، ‌۲۰۰ آموزشگاه آزاد و ۲۰۰ واحد صنفی برای تجربه محیط واقعی کار و تربیت استاد شاگردی در سطح استان فعالیت دارد.

آموزش‌ها و ارتقای مهارت‌ها بر مبنای نیازهای شغلی در استان اجرا می‌شود و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای علاوه بر مراکز شهرها شامل تیم‌های سیار است که طبق اعلام نیاز داوطلبان در مرکز فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

ایرنا. استقبال مخاطبان از دوره های مهارتی در استان چگونه است؟

استقبال سال به سال افزایش می یابد و این البته از احساس نیازی است که در افراد برای آموزش های مهارتی شکل می گیرد.

در بین مهارت آموزان ما از دانش آموختگان دانشگاهی هم حضور می یابند تا آموزش ها را به صورت عملی فراگیرند چون در شرایط فعلی بازار کار، مهمترین و اساسی‌ترین نیاز فارغ التحصیلان دانشگاهی برای رسیدن به شغل، داشتن مهارت و توانمندی لازم است.

بانوان بیشتر از رشته های مربوط به مد و لباس، ‌صنایع غذایی و مراقبت زیبایی استقبال می کنند و مردان هم در رشته های مکانیک، ‌صنایع خودرو، برق و عمران متقاضی مهارت آموزی هستند.

در مجموع رشته‌های برق، الکترونیک، رباتیک، جوشکاری، مکانیک خودرو، کامپیوتر و برق خودرو، صنایع دستی، قلم زنی، صنایع مس، الماس تراشی، طلا و جواهر سازی، دوره‌های تخصصی امنیت شبکه و آینه کاری از جمله دوره‌های پرطرفدار برای مخاطبان است.

تقاضامحوری، مبنای توسعه رشته‌های مهارتی در زنجان

ایرنا. چه تعداد مهارت آموز در دوره های مهارتی استان حضور دارند؟

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر در سطح استان در مراکز و آموزشگاهها برای شرکت در دوره های مهارتی حضور یافته اند.

سال گذشته بیش از سه میلیون نفر ساعت آموزش های مهارتی به گروه های هدف در استان ارائه شد و حدود ۶ هزار متقاضی در دوره ها حاضر شدند.

ایرنا. برای مهارت آموزی چه سهم و جایگاهی در سند توسعه اشتغال استان تعریف شده است؟

سند توسعه اشتغال استان با هدف برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بازار کار، آینده پژوهی و توسعه آموزش‌های مهارتی در سطح استان با توجه به نیازها و ظرفیت‌های اشتغال انجام شده است.

مهارت، ارتباط مستقیم با خلاقیت و نوآوری دارد و افراد با فراگیری مهارت‌های مختلف، احساس اعتماد به نفس را در خود تقویت می‌کنند، از این رو یکی از دستاوردهای مهارت آموزی، ایجاد شکوفایی، اعتماد به نفس و خلاقیت و نوآوری است.

یکی از رسالت‌های آموزش های مهارتی فقرزدایی در سطح جامعه با توانمندسازی نیروی انسانی است، از این رو طرح تدوین اسناد حرفه ها برای معرفی مشاغل و استاندارسازی مشاغل از دیگر سیاست های مجموعه فنی و حرفه ای است که در زنجان در مورد رشته معماری و صنعت چاقو انجام شده و نتایج خوبی هم داشته است.

فنی و حرفه‌ای پس از برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در تمامی رشته‌ها، اشتغال را رهگیری می کند البته اشتغال یک فرآیند چند بعدی است و به حمایت‌های سایر دستگاه‌ها نیاز دارد.

تقاضامحوری، مبنای توسعه رشته‌های مهارتی در زنجان

ایرنا. فنی و حرفه ای در زمینه توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه در استان چه اقداماتی داشته است؟

سال گذشته ۹۸ هزار و ۶۳۸ نفر ساعت آموزش به ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در استان ارائه شد.

طبق برنامه ریزی انجام گرفته تعهدات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به سکونتگاه‌های غیر رسمی استان ۸۹ هزار و ۵۸ نفر ساعت بود که با کارهای انجام گرفته این میزان در سال گذشته به ۹۸ هزار و ۶۳۸ نفر ساعت رسید که رشد ۱۱۰ درصدی را نشان می دهد.

هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، افزایش مهارت نیروی انسانی ساکن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی است.

از جمله برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری، ارتقای توانمندی و مهارت افراد برای فراهم کردن زمینه‌های اشتغال است؛ اداره کل فنی‌ و حرفه‌ای موظف است بر اساس نیازسنجی‌های مورد قبول جامعه، آموزش‌های مهارتی را به منظور توانمندسازی افراد جامعه برای ورود به بازار کار ارائه و شاغلان فعال در محیط کار را نیز برای پایداری در این محیط توانمند کند.

دولت سیزدهم به افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ویژه در سکونت‌گاه‌های غیررسمی توجه جدی دارد و این موضوع موجب شده است که سهم اقشار کم درآمد جامعه در اشتغال کشور افزایش یابد.

تهیه، تدوین و تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توسط مجلس شورای اسلامی و در نهایت ابلاغ آن توسط رئیس جمهور در اسفندماه سال ۱۴۰۲ در این راستا بود که تشکیل کارگروه توسعه مهارت استان نیز از الزامات این اساسنامه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha