۲۱۲ سردهانه کشاورزی مازندران در ۲ ماه اخیر بازسازی شد

ساری - ایرنا - مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران از بازسازی ۲۱۲ سردهانه کشاورزی در استان طی ۲ ماه اخیر با هدف بهبود شرایط تأمین آب کشتزارهای مازندران خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، سید محمد موسوی روز یکشنبه اظهار کرد: سردهانه‌های کشاورزی یکی از زیرساخت‌های اصلی و ابتدایی توزیع آب‌های سطحی به کشتزارها محسوب می‌شوند و بازسازی و بهسازی آن‌ها معمولا بر اساس اولویت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار دارد.

وی با بیان این‌که پارسال ۲۴۰ مورد درخواست بازسازی سردهانه‌های کشاورزی از سوی کشاورزان به این شرکت ارائه شد، افزود: از مجموع این تعداد درخواست بازسازی سردهانه‌های استان تا کنون ۲۱۲ مورد یعنی نزدیک به ۹۰ درصد انجام شده و مابقی در دست اقدام است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: این ۲۱۲ سردهانه در مدت حدود ۲ ماه با صرف ۲۵ میلیارد ریال اعتبار به منظور فراهم کردن امکان آبگیری نهرهای کشاورزی از رودخانه‌ها و مجاری آبی بازسازی شدند و در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

به گفته موسوی ۲۴۰ سردهانه‌ای که بازسازی آن‌ها طی سه ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای مازندران را آبیاری می‌کنند.

وی درباره تعداد سردهانه‌های کشاورزی مازندران نیز گفت: حدود ۲ هزار سردهانه کشاورزی در مازندران وجود دارد که با توان تنظیم ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه‌ها و نهرهای استان، ۷۵ هزار هکتار از کشتزارهای مازندران را سیراب می‌کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: نزدیک به ۳۰۰ سردهانه از حدود ۲ هزار سردهانه کشاورزی استان تا کنون مدرن‌سازی و بتونی شده و نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ سردهانه همچنان سنتی است که برای بتونی و مدرن کردن آن‌ها به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

۲۱۲ سردهانه کشاورزی مازندران در ۲ ماه اخیر بازسازی شد

به گزارش ایرنا، آب مورد نیاز حوزه کشاورزی مازندران علاوه بر منابع زیرزمینی، از ۱۱ سد بزرگ و کوچک با ظرفیت مجموع ۴۴۲ میلیون مترمکعب آب، ۱۲۰ شاخه رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر و حدود ۸۹۰ قطعه آب‌بندان با ظرفیت ذخیره مجموع ۴۰۵ میلیون متر مکعب تامین می‌شود.

کشاورزان مازندران طی سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم‌آبی داشتند و برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به کاهش بارش برف در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این نگرانی وجود داشت که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی گریبان کشاورزی این استان را بگیرد. آمارهای مرتبط با منابع آبی استان تا روزهای پایانی فروردین سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که هر چند امسال کشاورزان استان برای تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای‌شان وضعیت بهتری نسبت به سه سال گذشته خواهند داشت، اما در برخی نقاط همچنان تنش آبی قابل مشاهده است و باید اقدامات لازم برای عبور از خشکسالی همچنان انجام شود.

نقش مازندران در تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور برجسته و پراهمیت است و به همین دلیل نیز تامین آب کشاورزی برای این استان به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه در ارتباط است.

این استان با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha