۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85474143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس‌جمهوری جدید اندونزی بر «شیوه آسیایی» حل بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرد

تهران- ایرنا- پرابوو سوبیانتو رئیس جمهور منتخب اندونزی که کار خود را در ماه اکتبر آغاز می‌کند، در مورد سیاست خارجی مد نظر خود گفت که دیپلماسی، مذاکرات و «شیوه آسیایی» به حل بحران در منطقه کمک کرده است.

به گزارش ایرنا، پرابوو امروز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: منطقه جنوب شرقی آسیا جنگ‌ها، استعمار خارجی و دخالت در سیاست‌های داخلی را تجربه کرده است که در نهایت «ما آن را بدون دخالت خارجی و با دیدار و گفت‌وگو حل کردیم.»

رئیس جمهور جدید مالزی این اظهارات را در توضیح اینکه منظور وی از «شیوه آسیایی» حل بحران چیست، مطرح کرده است. پرابوو ۷۲ ساله به همراه جبران راکابومینگ راکا معاون خود انتخابات عمومی اندونزی در ماه فوریه را با فاصله زیاد از رقبا پیروز شد.

پرابوو فرمانده سابق نیروهای ویژه اندونزی در پاسخ به سوالی درباره رقابت بین چین و ایالات متحده برای نفوذ در منطقه جنوب شرق آسیا گفت که اندونزی بسیار زیاد پذیرای هر دو کشور است.

وی با استناد به رویکرد سنتی و تاریخی عدم تعهد اندونزی افزود: ما از ایالات متحده، ژاپن، کره‌ای‌ها، اروپایی‌ها دعوت می‌کنیم. این که ما با شما دوست هستیم به این معنی نیست که نمی‌توانیم با چین، هند و روسیه دوست باشیم.

پرابوو در یک نشست منطقه‌ای در نوامبر گذشته، گفته بود که اندونزی به سیاست عدم تعهد خود پایبند است و روابط خوبی را با چین و ایالات متحده حفظ خواهد کرد.

او در ماه آوریل در اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از چین، ژاپن و مالزی دیدن کرد.

در جریان گفت‌وگو با الجزیره، رئیس جمهور منتخب اندونزی انتقادات مخالفانش و اشاره آنها به «زوال دموکراسی» در این کشور را رد کرد و گفت که با وجود مشکلاتی مانند فساد گسترده که باید برطرف شود، اندونزی سال‌ها شاهد انتقال مسالمت‌آمیز دولت بوده است.

پرابوو به عنوان یک فرمانده نظامی در دوران حکومت پدر همسرش، محمد سوهارتو رئیس جمهور اسبق اندونزی به شهرت رسید. منتقدان پرابوو را متهم می‌کنند که در زمان حکومت سوهارتو یکی از مجریان اصلی دخیل در ربودن و شکنجه‌های فعالان دگراندیش بوده است.

از همین رو چندی پیش نشریه تایم در گزارشی نوشت برخی نگران هستند که آیا پرابوو، به وعده‌های کارزار تبلیغاتی خود برای ادامه سیاست‌های پوپولیستی سلف خود (جوکو ویدودو) عمل می‌کند یا به تمایلات استبدادی روی می‌آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha