۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۲۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85471659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مشاور سابق اوباما: آمریکا باید بر سر برنامه هسته‌ای ایران دوباره وارد دیپلماسی شود

نیویورک – ایرنا- «بن رودز» مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات پیشین آمریکا خواستار « ورود مجدد و سریع به دیپلماسی»  با ایران شد و گفت: آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران باید دوباره وارد دیپلماسی با ایران شود.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در کنار بحران غزه به حاشیه رفت، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی سابق دولت باراک اوباما اذعان کرد که رویکرد دوره دوم بایدن باید «حل مناقشه به جای اجتناب از درگیری» باشد.

این مقام سابق ارشد دولت آمریکا ادعا کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات باید سریعاً وارد مذاکرات دیپلماتیک با ایران شود تا از ساخت سلاح هسته ای جلوگیری کند.

او گفت: «آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران باید دوباره وارد دیپلماسی با ایران شود. من مطمئن نیستم که او در توافق با ایران تا کجا پیش خواهد رفت، اما ممکن است بخشی از راه را طی کند، که بهتر از جایی است که هم‌اکنون در آن قرار داریم.»

رودز که در دولت باراک اوباما کار می کرد، در یک وبینار چتم هاوس گفت که این احتمال وجود دارد که وقتی جنگ غزه به پایان برسد، دولت بایدن یک کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، حتی اگر اسرائیل این کار را نکند.

«کالین کال»  معاون سابق سیاست دفاعی وزیر دفاع آمریکا نیز در این وبینار گفت که اسرائیل در صورت حمله به رفح با یک "شکاف گسترده" در روابط خود با واشنگتن مواجه خواهد شد.

کال که در ژوئیه سال گذشته دولت بایدن را ترک کرد، مدعی شد که دقت حمله موشکی نیروی هوایی اسرائیل به نیروگاه اتمی اصفهان در ماه گذشته به این معنی است که ایران در کوتاه مدت در ساخت بمب هسته‌ای تردید خواهد داشت. او ادعا کرد: اکنون برای حکومت تهران مشخص شده که «اسرائیل از قابلیت‌های نظامی بهتری برخوردار است.»

او افزود: «فکر نمی‌کنم ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای عجله کند» اما هشدار داد که اگر مناقشه غزه حل شود، «مسئله هسته‌ای با ایران به محوریت دولت بعدی تبدیل خواهد شد».

با این حال، او همچنین استدلال کرد که واشنگتن از بحران‌های مداوم در خاورمیانه «خسته» شده است.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha