۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85470738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار سازمان ملل: درگیری در غزه در مرحله حساس دیگری قرار دارد

 نیویورک – ایرنا- «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت که درگیری در غزه در مقطع حساس دیگری قرار دارد و هشدار داد که دستور  جدید تخلیه  مردم توسط اسرائیل و عملیات زمینی منجر به مرگ و آوارگی بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اضطراری و بشردوستانه گفت که غیرنظامیان باید محافظت شوند و نیازهای اولیه‌شان برآورده شود و کسانی که باید محل را ترک کنند باید زمان کافی برای انجام این کار، و همچنین یک مسیر و مکان امن برای رفتن داشته باشند.

معاون دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل متحد متعهد به ارائه کمک به مردم بدون توجه به مکان آنها است. تیم های اوچه هنوز در رفح هستند، جایی که بیش از یک میلیون نفر از جمله ۶۰۰ هزار کودک در آن پناه گرفته اند. گریفیتس گفت که ما همچنین در حال افزایش حضور خود در شمال غزه هستیم تا به خانواده هایی که به آنجا نقل مکان کرده اند کمک کنیم.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) گزارش می دهد که اکثر مردمی که از رفح آواره شده اند با استفاده از خودروها، کامیون ها و چهارپایان از طریق سه جاده اصلی به خان یونس و دیر البلاح می روند. .

در همین حال، گذرگاه رفح به غزه همچنان بسته است، در حالی که اسرائیل گفته است گذرگاه کرم شالوم در سمت اسرائیل باز است.

گریفیتس ادامه داد: ما در حال تعامل با همه دست اندرکاران برای از سرگیری ورود کالاها به غزه از جمله سوخت هستیم. با این حال، وضعیت به شدت درحال تغییر است و ما همچنان با طیفی از چالش‌ها، در بحبوحه درگیری های فعال، مواجه هستیم.

این مقام سازمان ملل گفت: ما امیدوار به همکاری و تسهیل برای عملیاتی کردن دوباره این گذرگاه ها هستیم، زیرا ذخایر منابع حیاتی - از جمله سوخت در هر ساعت کاهش می یابد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داده است که که به طور متوسط روزانه ۴۸ کامیون و بیش از۱۶۰ هزار لیتر سوخت از ۱ تا ۵ مه از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شده است. ما برای ادامه عملیات بشردوستانه به این سوخت نیاز داریم.

بر اساس گزارش ها، همه امکانات پزشکی کلیدی در رفح به زودی غیرقابل دسترس یا غیر قابل استفاده خواهد شد. بیمارستان النجار که یکی از ۳ بیمارستان در رفح است, روز گذشته به طور ناگهانی تخلیه شد، زیرا در منطقه تحت دستور تخلیه اسرائیل قرار داشت. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این مرکز تنها بخش دیالیز را دارد که هنوز در غزه فعال است و حدود ۲۰۰ بیمار از خدمات آن استفاده می کنند.

اسکات اندرسون، مدیر امور آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) در غزه، روز چهارشنبه به وقت محلی گفت که عملیات نظامی در اطراف گذرگاه رفح با بمباران در طول روز انجام شده است.

تداوم خصومت‌ها و مسدود شدن ادامه ورود اقلام حیاتی بشردوستانه به غزه عواقب جدی برای تأمین غذا و خدمات تغذیه خواهد داشت و بهبود شرایط را در اماکن جدید و پیشین آوارگان غیرممکن می‌سازد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از 18 اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، تاکنون نزدیک به ۳۴ هزار و ۸۰۰ فلسطینی در غزه به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha