۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85470484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هلهله انتخاباتی در قائم شهر تا طلوع روجا

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85470484
هلهله انتخاباتی در قائم شهر تا طلوع روجا

ساری - ایرنا - طرفداران چهار نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم شهر، در حالی شب پایانی تبلیغات خود را سپری کردند که تشویق و هنرنمایی طرفداران این کاندیداها در ستادهای مرکزی واقع در این شهر برای جلب نظر افکار عمومی تا طلوع ستاره صبحگاهی «روجا» ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی جویبار و سیمرغ با گستره پهناور که این حوزه انتخابیه از هیرکانی تا خزر را در بر می گیرد، بعد از یک هفته تبلیغات سنگین و نفس گیر شب گذشته تا صبح برای موج آفرینی در افکار عمومی طرفداران آنها بیدار بودند.

برگزاری همایش های سنگین در بخش های مختلف و دیدارهای فشرده مردمی توسط کاندیداها و طرفداران آنها حتی در روستاهای بالا دست با استفاده از تمامی ظرفیت های رسانه ای در یک هفته اخیر انجام شد.

طرفداران این کاندیداها بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه ستاد مرکزی نامزدها خود در شهرها که تلاش کردند میدان رقابت را از آن خود کنند یک بار دیگر با برگزاری مراسم باشکوه در شب پایانی تبلیغات سعی کردند در لحضه های آخر تبلیغات رسمی طرفداران بیشتری جلب کنند.

اجرای موسیقی، برگزاری سخنرانی های مختلف به همراه جشن و شادی طرفداران از جمله برنامه های محوری نامزدها در ستاد مرکزی آنها در قائم شهر بود.

کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به روستاها توجه ویژه ای داشتند و با برگزاری همایش های سنگین سعی کردند نظر کشاورزان و دامداران را هم با خود همسو کنند.

در شب پایانی تبلیغات طرفدران هر چه در توان داشتند به تعریف و تشویق نامزد مد نظر خود پرداختند و این شور و حرارت به حدی بود که سبب ترافیک سنگین در میدان طالقانی این شهر و برخی از خیابانهای اصلی قائم شهر شد.

هلهله انتخاباتی؛ قائم شهر تا طلوع روجا بیدار بود

ستادهای مرکزی نامزدها دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قائم شهر که در خیابان بابل، خیابان ساری و تهران فعال بودند حضور پرشور طرفداران نامزدها به حدی بود که میدان طالقانی منتهی به این خیابانها مملو از جمعیت هوادار بود.

انبوه جمعیت در این خیابان به اندازه ای رسید که تردد خودروها به کندی انجام می شد و ترافیک شوق آفرینی در این مسیر ایجاد شده بود.

هوای دلپذیر بهاری با طعم عطر بهارنارنج که در کوچه های قائم شهر پیچیده بود سبب شد که هواداران نامزدها شب خاطره انگیزی را سپری کنند.

هر چند با توجه به در پیش بودن فصل امتحانات انتظار می رفت حضور جوانان و دانش آموزان کمتر باشد، اما تعطیلی پنجشنبه و جمعه مدارس سبب شد در شب پایانی تبلیغات این دانش آموزان هم ساعاتی را در ستاد مرکزی نامزد مد نظر خود حضور یابند.

هواداران نامزدها با در دست داشتن عکس کاندیدای مورد نظر خود تلاش کردند برای دیگر رقیبان خط و نشان تبلیغاتی کشیده و موج حاکم در فضای تبلیغی را به نفع نامزد مورد نظر خود تغییر دهند.

نورافشانی های پیاپی در مقابل ستادهای مرکزی نامزدها در شهر قائم شهر به اندازه ای شوق آفرین بود که تردد خودروها با کنی پیش می رفت و رانندگان خودروهای سبک و سنگین نظاره گر این جشن در آسمان قائم شهر باشند.

در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ که با مشارکت ۴۳.۵ درصدی مردم مازندران برگزار شد ۱۰ نماینده از ۱۲ سهمیه این استان در مجلس دوازدهم انتخاب شدند و انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی به دلیل نرسیدن مجموع آرا نامزدهای برتر به حد نصاب یک‌پنجم مجموع آرا مأخوذه به دور دوم کشیده شد و طبق قانون چهار نامزد برتر انتخابات یعنی عمران عباسی کالی، مصطفی معلمی، کمال علیپور خنکداری و علی کشوری در رقابت انتخاباتی باقی ماندند.

بر اساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، چنانچه در مرحله نخست برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آرا حاصل نگردید، انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد. به این معنا که از میان نامزدهایی که حداقل یک‌پنجم آرا را در مرحله نخست به دست نیاورده‌اند، تنها به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از میان کسانی که بیشترین آرا را در مرحله نخست داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی‌که تعداد نامزدهای باقی‌مانده، کمتر از ۲ برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

روستاها پیش رو

در این پیوندمدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر ستاد انتخابات مازندران گفت: ۵۳درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائمشهر در روستاها مستقر است.

جواد سالار اظهار داشت: در روز ۲۱ اردیبهشت ماه ۴۱۶ شعبه اخذ رای در پنج‌شهرستان حوزه انتخابیه قائمشهر شامل قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی مستقر می شود که از این تعداد ۲۲۱شعبه روستایی است.

وی ادامه داد: بدلیل اینکه تعداد بیشتری از واجدین شرایط رای دادن در این حوزه انتخابیه ساکنین روستاها هستند تمهیدات لازم با استقرار شعب روستایی برای تسهیل در رای دادن این افراد به وجود آمده است.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و دبیر ستاد انتخابات مازندران در خصوص کم شدن ۲ شعبه اخذ رای نیز توضیح داد: ۲شعبه شهری سوادکوه شمالی بدلیل پایین بودن تعداد رای دهندگان حذف شده است البته این امر خللی در رای دادن افراد ایجاد نمی کند و شعب نزدیک به منطقه وجود دارد.

هلهله انتخاباتی در قائم شهر تا طلوع روجا

۲۲۱ شعبه روستایی

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت: در حوزه انتخابیه قائم شهر که شامل پنج شهرستان است ۴۱۶ صندوق اخذ رای ثابت و سیار برای انتخابات پیش رو فعال خواهد شد که از این مقدار ۲۲۱ شعبه در روستاها فعال می شود.

قاسم عزیزاده گرجی اظهار داشت: در مازندران در حوزه انتخابیه قائم شهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ چهار داوطلب در حال رقابت هستند که ۲ نفر به کرسی مجلس راه می یابند.

وی ادامه داد: تعداد حوزه‌های اصلی و فرعی این حوزه انتخابیه ۱۰ حوزه است که پنج فرمانداری و ۵ بخشداری با مرکزیت فرمانداری قائم شهر در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

گرجی با بیان این مطلب که ۴۱۶ شعبه اخذ رای در روز جمعه پیش رو در حوزه انتخابیه قائم شهر فعال خواهد شد، خاطرنشان کرد: از این مقدار ۳۰۸ شعبه ثابت، ۱۰۸ شعبه سیار، ۱۹۵ شعبه شهری، ۲۲۱ شعبه روستایی است که برای اخذ آرا در نظر گرفته شد.

رییس ستاد انتخابات مازندران گفت: در ۴۴ حوزه انتخابیه سراسر کشور بیشترین آمار شعب های اخذ رای مربوط به استان مازندران است.

رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان این مطلب که بر اساس قانون، هیات استانی بررسی تبلیغات انتخابات در مرحله اول و دوم شکل گرفت، بیان داشت: مهم‌ترین تصمیمات این هیات ضبط برنامه‌های تبلیغاتی، مناظره تبلیغاتی و تعیین تعرفه استفاده از اماکن دستگاه‌های دولتی، برگزاری جلسات منظم و مستمر هیات های اجرایی در حوزه های انتخابیه، ارتباط و تعامل لازم با هیات نظارت استان و شهرستان‌ها، دریافت ۱۳۷۹ دستگاه صندوق اخذ رای و توزیع آن در ۵ شهرستان هدف، بازنگری و تثبیت نمایندگان فرماندار و عوامل اجرایی، برگزاری ۵ دوره آموزش انتخابات تمام الکترونیک در شهرها می‌باشد.

عزیززاده گرجی افزود: ویژگی این دوره نسبت به مرحله اول در این است که قائمشهر جزو ۸ حوزه انتخابیه کشوری است که قرار است فرایند انتخابات به صورت کامل الکترونیکی برگزار شود.

هلهله انتخاباتی در قائم شهر تا طلوع روجا

این مقام مسوول تصریح کرد: برگزاری الکترونیکی انتخابات از یک جهت برای دوره‌های بعدی انتخابات برای این ۵ فرمانداری فرصت مغتنمی شد و باید به فال نیک گرفت و از جهت دیگر باید حساسیت خیلی زیاد به درستی این ماموریت را انجام داد.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۲۱ اردیبهشت به صورت تمام الکترونیکی برگزار می شود به شرح زیر است:

۱. تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی (۲۱/فروردین/۱۴۰۳ تا ۲۷/فروردین/۱۴۰۳)

۲. صدور دستور تجدید انتخاب معتمدین هیأت اجرایی (۲۸/فروردین/۱۴۰۳)

۳. اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان (حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات ۳۰/فروردین/۱۴۰۳)

۴. انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت اجرایی و معرفی به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم (۲۹/فروردین/۱۴۰۳ تا ۰۷/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۵. انتشار آگهی اسامی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته‌اند در سراسر حوزه انتخابیه توسط فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

هلهله انتخاباتی در قائم شهر تا طلوع روجا

۶. انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه‌های انتخابیه‌ای مرحله دوم توسط هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه مربوطه (اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۷. صدور احکام اعضای شعب اخذ رأی مرحله دوم و دعوت از آنان جهت شرکت در جلسه توجیهی (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۸. تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (از ساعت ۰۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰) (۱۳/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۹. ثبت کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی و تأیید شورای نگهبان (یک هفته قبل از روز اخذ رأی ۱۴/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۰. صدور کارت جهت حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی از سوی هیات نظارت مربوطه (۱۸/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۱. ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (ممنوعیت از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰/۰۲/۱۴۰۳ آغاز می‌شود.) (۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۲. اخذ رأی از واجدین شرایط (۲۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha