۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۲
کد خبر: 85470156
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۲
کد خبر: 85470156
نجمه حسنی
بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم
روستای فوسک کرمان

کرمان - ایرنا - روستای گردشگری فوسک یا بهشت پنهان کرمان یکی از روستاهای کوهپایه به دلیل قرار گرفتن در دره‌ای زیبا و مثال‌زدنی و البته فقدان راه دسترسی مناسب به جهنمی برای ساکنان این منطقه و حتی گردشگران تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، به منطقه کوهپایه در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهر کرمان که می رسی جاده ای خاکی با طول حدود ۱۲ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی های تند، نوید رسیدن به بهشت کوچکی را می دهد که به دلیل نداشتن راه دسترسی مناسب، تقریبا بکر و دست‌نخورده مانده است.

ساکنان و گردشگران فوسک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمان در دهستان درختنگان، می دانند برای گذر از این مسیر سنگلاخی با شیب‌های تند و دره‌های ژرف، آن هم در حاشیه مسیر رودخانه فصلی با هر بارشی جاده از دسترس خارج می شود و باید به خودروهای خاص متوسل شوند که آن هم در بسیاری مواقع مانند هم اکنون که منطقه کوهستانی فوسک بارش های زیادی را طی هفته های گذشته تجربه کرده، دچار مشکل می شوند.

هرچند جاده سنگلاخی و سخت‌گذر فوسک مانع از دیدن و لذت بردن از مناظر زیبای کوه های سر به فلک کشیده و مسیر دل‌انگیز روستا نمی شود اما تصور اینکه این مسیر دسترسی به راهی هموار تبدیل شود، زیبایی این طبیعت بکر را دوچندان خواهد کرد.

دورنمای روستای فروسک
دورنمای روستای فوسک از بالای گدار و راه دسترسی

بعد از طی مسیر سنگلاخی اولیه و رسیدن به بالای گدار، سرسبزی روستای فوسک در ته دره ای زیبا خودنمایی می کند و هر بیننده ای را برای تحمل رنج این راه نامناسب برای رسیدن به آن بهشت کوچک و پنهان تشویق می کند.

بعد از تحمل آن همه مشقت در مسیری سخت‌گذر، ورود به روستای سرسبز فوسک با سلام دادن به زیارتگاهی موسوم به شهیدالثانی که مریدان و ارادتمندان زیادی دارد تو را به آرامشی وصف ناپذیر دعوت می کند.

خنکای هوا، درختانی سر به فلک کشیده و در هم تنیده، شرشر آب روانی که در جوی گلی از کنارگذر ورودی روستا می گذرد و صدای چهچهه پرندگان که آمدنت را خوشامد می گویند، همه و همه نویدی برای اقامتی زیبا و بی‌مثال در بهشت گمشده کرمان است.

باغ های میوه، چشمه‌های جوشان و خانه‌های روستایی با مسیری سنگ‌فرش شده در خنکای سایه درختان کهنسال چنار که در مسیر اصلی روستا قرار دارد، ریه‌ات را از عشق به خالق آنهمه زیبایی پُر و خالی کرده و به تکرارش کمر می بندد.

چشمه های جوشان، دره های ژرف، آبشارهای زیبا و طبیعتی سرسبز در دل کویر همه و همه گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود فرامی خواند.

بهشتی که با فقدان راه دسترسی مناسب می تواند به جهنم هم تبدیل شود

محلی‌های فوسک از نامناسب بودن مسیر و کم‌توجهی مسئولان به این راه روستایی با حدود ۱۵۰ نفر جمعیت، فارغ از آمار گردشگرانی که برای دیدن این مناظر زیبا مشکلات و سختی راه را به جان می خرند، گلایه دارند و از دردهای نگفته ای می گویند که فقدان راه دسترسی مناسب بر سرشان آورده است.

یکی از اهالی فوسک از حکایت تلخ و دردناک فوت پدرش پیرغلام سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) به دلیل نبود راه دسترسی مناسب می گوید.

حسین زارع می گوید: چند سال قبل پدرم در روستای فوسک دچار مشکل قلبی شد که برای نجات جان ایشان باید آمبولانس از منطقه کوهپایه به فوسک می آمد.

وی ادامه داد: آن روز من در شهر کرمان بودم که یکی از اهالی فوسک با من تماس گرفت و گفت پدرتان دچار مشکل شده و حال مساعدی ندارد. من بلافاصله راه افتادم. در راه به اورژانس زنگ زدم که از کوهپایه راه بیفتد، برود فوسک و پدرم را برای مداوا به شهر بیاورد.

وی با بیان اینکه روستای فوسک مرکز بهداشت و پزشک ندارد تصریح کرد: آمبولانس از کوهپایه حرکت می کند و خود را به بالای گدار می رساند اما چون به شرایط راه نامناسب فوسک اشراف داشته و می دانسته اگر هم از این مسیر پایین برود دیگر نمی تواند بالا بیاید، همانجا می ایستند تا محلی ها، بیمار را در آن راه سنگلاخی و صعب العبور با خودروهای خودشان بیاورند.

زارع می گوید: زمانی بالای سر پدرم رسیدم بالای یک خودرو نیسان با بدنی سرد در آن همه تکان راه به بالای گدار رسیده بود.

وی ادامه داد: عوامل اورژانس، پدرم را به آمبولانس انتقال دادند و احیای وی را شروع کردند. راننده آمبولانس به سمت کوهپایه و کرمان حرکت کرد اما مسیر سنگلاخی و سربالایی جاده اجازه حرکت آمبولانس را نمی داد برای همین پسرم که به چگونه رانندگی در این مسیر آشنایی داشت به جای راننده آمبولانس، پشت فرمان نشست و خودرو را تا خروجی کوهپایه به سمت کرمان راند. اما انگار لحظه لحظه ای را که این راه ناهموار گرفته بود، همان نفس های ته مانده و بی جان پدرم بود که در سینه پُر از مهر حسینی اش فرو رفت و هرگز بالا نیامد.

حسین زارع ادامه داد: ما آن روز بهاری که همه طبیعت، مست بودن بود، به دلیل لحظه هایی را که آن راه نامناسب از ما گرفت، نبود پدرمان را به تمرین و تکرار نشستیم چنانکه افراد زیاد دیگری نیز در این روستا با این رنج آزموده شده اند.

وی با بیان اینکه اتفاقات اینچنینی زیاد در این روستا رخ داده است اظهار داشت: کوه های سر به فلک کشیده ای که این بهشت کوچک را به تسخیر و محاصره خود در آورده اند و به این مکان زیبایی وصف ناشدنی بخشیده اند، شاهد جان باختن افراد زیادی به دلیل نبود امکاناتی چون درمانگاه و نداشتن راه دسترسی مناسب بوده اند.

وی با بیان اینکه اتفاقات اینچنینی زیاد در این روستا رخ داده است اظهار داشت: کوه های سر به فلک کشیده ای که این بهشت کوچک را به تسخیر و محاصره خود در آورده اند و به این مکان زیبایی وصف ناشدنی بخشیده اند، شاهد جان باختن افراد زیادی به دلیل نبود امکاناتی چون درمانگاه و نداشتن راه دسترسی مناسب بوده اند.

فقدان آب آشامیدنی سالم مشکلی که سلامت اهالی فوسک و گردشگران را نشانه رفته است

یکی دیگر از اهالی فوسک از مشکلاتی چون نبود آب آشامیدنی بهداشتی در این روستا می گوید و اعلام می کند، منبع تامین آب فوسک که از آب چشمه ها تامین می شود، روباز است و احتمال آلوده شدن را دارد.

علی رحمتی مقدم که بارها با خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور پیگیری رفع این مشکل تماس گرفته، معتقد است: ممکن است آب آشامیدنی روستا به هر دلیلی دچار آلودگی شود و خسارت جبران ناپذیری را به سلامت اهالی و گردشگران وارد کند.

وی همچنین نبود امکانات و زیرساخت های مناسب در فوسک را مانع ماندگاری و افزایش جمعیت ساکن در این روستای زیبا می داند.

رحمتی مقدم اظهار داشت: اگر امکانات نسبی در این منطقه فراهم شود علاوه بر افزایش جمعیت ساکن و فزونی حضور گردشگران داخلی و خارجی، فوسک می تواند در اقتصاد گردشگری استان نیز سهم بسزایی ایفا کند.

وی از مسئولان خواست نسبت به ایجاد راه دسترسی مناسب و تامین شالوده و زیرساخت های اولیه زندگی در فوسک همت کنند.

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم

مهاجرت معکوس نتیجه تامین زیرساخت‌های اولیه در فوسک

سرپرست دهیاری فوسک نیز با اشاره به وجود کمبودهای فراوان در این روستا گفت: در صورت تامین زیرساخت های مورد نیاز از جمله راه دسترسی مناسب، مهاجرت معکوس به روستا اتفاق خواهد افتاد.

الهه صالحی اظهار داشت: ساکنان فوسک به دلیل نبود راه دسترسی مناسب و امکانات اولیه مانند درمانگاه، آب آشامیدنی سالم و مطمئن و نداشتن دسترسی به سوخت، روستا را ترک و مهاجرت کرده اند.

وی تصریح کرد: کشاورزان منطقه نیز گلایه دارند برای رساندن محصولاتشان به بازار به دلیل راه سنگلاخی نامناسب دچار مشکل هستند.

سرپرست دهیاری روستای فوسک با تاکید بر اینکه با وجود کوهستانی بودن منطقه و وجود آب و هوای خوب، محصولات با کیفیتی در بخش کشاورزی این روستا تولید می شود افزود: این محصولات در مسیر سنگلاخی و پُر نشیب و فراز رسیدن به شهر له و فاقد کیفیت می شوند که در بیشتر مواقع کشاورزان دچار خسارات جبران ناپذیری می شوند.

اگر مشکلات و موانع موجود در روستا را حل کنیم به طور قطع مهاجرت معکوس به روستای زیبا و خوش آب و هوای فوسک اتفاق خواهد افتاد

وی تاکید کرد: اگر مشکلات و موانع موجود در روستا را حل کنیم به طور قطع مهاجرت معکوس به روستای زیبا و خوش آب و هوای فوسک اتفاق خواهد افتاد.

صالحی تصریح کرد: اگر فردی در این روستا بیمار شود و نیازمند اقدامات اورژانسی باشد امکان حضور آمبولانس در روستا با توجه به راه دسترسی نامناسب و همچنین فرسوده بودن ناوگان اورژانس وجود ندارد چنانچه چندین مرتبه این اتفاق رخ داده است.

سرپرست دهیاری فوسک ادامه داد: اهالی این روستا در بخش تامین آب آشامیدنی سالم نیز دچار مشکل هستند زیرا چاه حفر شده به دلیل خشکسالی های اخیر کم آب شده لذا بخشی از آب مورد نیاز روستا از چشمه روباز تامین می شود که احتمال خطر آلوده شدن آب و تهدید سلامت مردم وجود دارد ضمن اینکه آب روستا کلرزنی هم نمی شود.

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم

صالحی اظهار داشت: فرزند یکی از اهالی روستا حدود ۲ هفته قبل دچار گرفتگی شدید عضلات شده بود به طوری که قادر به تنفس عادی نبود.

وی ادامه داد: اورژانس ۱۱۵ به دلیل شرایط راه، حاضر به عزیمت به روستا نبود که در این مواقع افراد با خودرو شخصی خودشان نیمی از مسیر را می روند تا بیمار را تحویل نیروهای اورژانس بدهد.

وی همچنین به آتش سوزی که نیمه شعبان امسال در روستا فوسک اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: مردم می دانستند اگر با آتش نشانی تماس بگیرند اتفاقی نمی افتد لذا با همکاری یکدیگر آتش را اطفا کردند.

جمع آوری زباله ها، مشکل دیگر فوسک

وی به جمع آوری زباله روستا نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این منطقه اشاره کرد و گفت: اهالی روستای بکر فوسک زباله هایشان را یا با خود به کوهپایه می برند یا به افرادی که رفت و آمد می کنند می سپارند که آنها را در روستاهای مسیر یا شهر کرمان دور بیندازند.

وی تصریح کرد: اگر اهالی منطقه این دقت را نداشتند، این روستا تاکنون به دلیل انباشت زباله نه تنها بهشت پنهان کرمان نبود بلکه به جهنمی آشکار تبدیل می شد.

راه رفع مشکلات فوسک از مسیر تامین راه دسترسی مناسب می گذرد

رییس شورای اسلامی روستای فوسک نیز با تاکید بر اینکه اگر راه دسترسی روستا مناسب سازی شود قطعا سایر مشکلات این منطقه نیز حل می شود افزود: با توجه به هزینه بر بودن تسطیح راه فعلی و قرار گرفتن آن در مسیر رودخانه های فصلی، بهترین راه حل برای تامین راه دسترسی مناسب، حفر تونل از سمت روستای "نهضت آباد" به سمت فوسک است که بیش از یک کیلومتر تونل نیاز دارد و نسبت به درست کردن مسیر فعلی هزینه کمتری دارد.

در صورت تامین زیرساخت های مورد نیاز در کوتاه ترین زمان ممکن، جمعیت قابل توجهی از اهالی این روستا به فوسک برخواهند گشت

عباس رحمتی مقدم ضمن درخواست از مسئولان برای یاری رساندن به اهالی فوسک تصریح کرد: در صورت تامین زیرساخت های مورد نیاز در کوتاه ترین زمان ممکن، جمعیت قابل توجهی از اهالی این روستا به فوسک برخواهند گشت.

وی با تاکید بر اینکه فوسک به دلیل کوهستانی بودن زمستان های سردی دارد اظهارداشت: تامین سوخت مناسب با توجه به مسیر سخت‌گذر این روستا برای اهالی بسیار کار دشواری است.

وی همچنین به بکر بودن طبیعت فوسک و وجود آبشارها و دره های زیبا و منحصر به فرد در این روستا اشاره کرد و گفت: آبشارهای دره سختی فوسک یکی از زیباترین مناظر بکر طبیعت است که در ایام مختلف سال دره‌نوردان و طبیعت‌گردان زیادی را به این منطقه می کشاند.

رییس شورای اسلامی روستای فوسک خاطرنشان کرد: دره سختی یکی از شگفتی های طبیعت است که در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر کرمان و در ضلع شمال شرقی کافر کوه، قرار دارد.

وی ادامه داد: جریان آب رودخانه در این قسمت حدود ۴۵ آبشار کوتاه و بلند با ارتفاعی بین سه تا ۴۵ متر به وجود آورده و گذر از این دره را نیازمند ابزار فنی، آمادگی بدنی و نیز آشنایی با شنا کرده است.

رحمتی مقدم گفت: این دره شگفت‌انگیز به واسطه طول مسیر، وجود ریزش های خروشان آب، بیشه زارها، نیزارها، دیواره ها و نیز حیات وحش متنوعی که دارد، می تواند جز منحصر به فرد ترین دره های کشور باشد.

وی افزود: این مسیر در تابستان ۱۳۸۸ برای اولین بار، توسط تیم ۶ نفره امداد و نجات کوهستان هلال احمر کرمان، مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی برای صعود به کوه یا دره نوردی در فوسک حتما نیازمند تبحر و ابزار مناسب است تصریح کرد: افراد زیادی در این منطقه به دلیل نابلد بودن دچار مشکلای زیادی از جمله غرق شدگی شده اند.

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم

دغدغه‌مندی؛ فرماندار و بخشدار کرمان را با تیم مدیران شهرستانی به فوسک کشاند

فرماندار کرمان با همراهی تیم مدیران مربوطه شهرستان و بخشدار مرکزی به منظور بررسی مشکلات، هم اندیشی با اهالی روستا و اندیشه برای رفع مشکلات و موانع موجود، خود را به فوسک رساند و در نشست هم اندیشی رفع موانع این روستا شرکت کرد.

علی بابایی برای رفع مشکلات فوسک با مسئولانی چون مدیران راهداری، کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی و سایر مدیران مربوطه با حضور مسئولان شورا و دهیاری، ریش سفیدان و دغدغه مندان این روستا به بحث و تبادل نظر نشست.

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم
نشست فرماندار و مسئولان شهرستان کرمان با اهالی روستای فوسک

وی نخستین درخواست اهالی روستای فوسک را تامین راه دسترسی مناسب عنوان و تصریح کرد: ظرف ۱۵ روز آینده اداره کل راهداری طرح پیشنهادی راه این روستا به ویژه در سه کیلومتر محدوده ای که بیش از سایر مناطق مشکل ساز است، ارائه دهد تا برای تامین اعتبار این طرح بتوان در کمیته برنامه ریزی، اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی روستای فوسک به صورت خودگردان اداره می شود و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است اظهار داشت: مقرر شد ظرف یک ماه آینده اعضای شورای این روستا با مدیریت آب و فاضلاب شهرستان کرمان به جمع بندی رسیده و توافق کنند آب آشامیدنی در این روستا به چه شیوه ای اداره شود.

فرماندار کرمان ادامه داد: لازمه انجام امور اصلاحی در بخش آب آشامیدنی روستای فوسک این است اهالی این روستا کنتور آب را خریداری و نصب کنند تا شرکت آب و فاضلاب در ادامه این مهم را مدیریت کند.

وی به تامین روشنایی معابر، آنتن دهی نامناسب و شرایط مسکن مددجویان کمیته امدد امام خمینی (ره) و مشکلات بخش کشاورزی و کانال های آب روستا نیز اشاره و تصریح کرد: به این موارد نیز رسیدگی و مشکل رفع می شود.

بابایی با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی، بخشدار مرکزی، مسئولان شورا و دهیاری، مسئول پیگیری مصوبات این نشست هستند گفت: برای روستاهای فاقد دهیاری نیز که در اطراف فوسک قرار دارند قول تامین اعتبار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح جاده دسترسی فوسک که در مسیر رودخانه های فصلی قرار دارد کار پرهزینه ای است افزود: چند سال قبل موضوع جایگزین کردن جاده جدید به جای راه دسترسی فعلی مطرح و نقشه های این طرح نیز در راهداری آماده شد.

اخیرا موضوع احداث تونل برای ایجاد راه دسترسی مناسب برای روستای فوسک مطرح شد که به نظر می رسد هزینه اجرای این طرح کمتر از هزینه احداث و ترمیم جاده باشد

وی افزود: اخیرا موضوع احداث تونل برای ایجاد راه دسترسی مناسب برای روستای فوسک مطرح شد که به نظر می رسد هزینه اجرای این طرح کمتر از هزینه احداث و ترمیم جاده باشد.

وی با اشاره به گردشگری بودن منطقه فوسک افزود: امیدواریم اداره راهداری بتواند طرح جامعی را برای جاده فعلی یا جاده جایگزین که همان احداث تونل است تهیه و ارئه کنند تا اعتبارات این طرح را در کمیته برنامه ریزی مصوب کنیم.

وی هزینه اجرای طرح ایجاد تونل به منظور تامین راه دسترسی برای روستای فوسک را سنگین برآورد کرد و گفت: هنوز برآورد دقیقی برای هزینه های این طرح انجام نشده است.

وی ادامه داد: قرار است راهداری حداکثر ظرف یک ماه آینده نقطه نظر نهایی خود را مورد تامین راه روستایی فوسک ارائه کند زیرا جاده فعلی در مسیر رودخانه قرار گرفته و هر اقدامی در این مسیر انجام شود متاثر از بارش باران و جاری شدن سیلاب ها خواهد بود.

بخشدار مرکزی کرمان: تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات روستاها به کار گرفته ایم

بخشدار کرمان نیز با تاکید بر اینکه تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات و موانع موجود در بخش ها و روستاها به کار گرفته ایم گفت: تامین زیرساخت های مورد نیاز در مناطق مختلف بخش ها و روستاهای تابعه یکی از اولویت های مهم ماست.

حسین موسی پور تصریح کرد: با وجود قرار گرفتن این بخش در مرکز استان در برخی موارد محروم واقع شده است.

وی به مشکلات حاشیه نشینی، تفکیک اراضی، تبدیل غیرمجاز کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی از جمله چالش های موجود در بخش مرکزی اشاره و تصریح کرد: اولویت کار در بخش مرکزی کار برای مردم و کسب رضایت و جلب اعتماد آنها است.

بخشدار مرکزی کرمان روستای فوسک را نیز یکی از روستاهای محروم بخش مرکزی دانست و گفت: در راستای تامین راه دسترسی مناسب و همچنین رفع موانع و مشکلات این روستا تلاش می کنیم.

بهشت پنهان کرمان بدون راه دسترسی مناسب+فیلم
حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان کرمان در روستای فوسک

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha