۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 85480897
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۱ شیء باستانی در کرمان رونمایی شد+ فیلم

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 85480897
۳۱ شیء باستانی در کرمان رونمایی شد+ فیلم

کرمان- ایرنا- ۳۱ قطعه شیء تاریخی انتقال یافته از موزه ملی ایران امروز (شنبه) درحالی طی آیینی در باغ موزه هرندی کرمان رونمایی شد و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که بخشی از این آثار در کاوش های اخیر یا زمان پایان دهه ۴۰ خورشیدی در جیرفت، دشت صوغان اُرزوئیه و نیز شهداد به دست آمده است.

به گزارش ایرنا، ۱۴ اردیبهشت امسال تعدادی شی‌ء تاریخی که در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده بود از موزه ملی ایران وارد کرمان شد تا همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه های استان به نمایش گذاشته شود و امروز همزمان با آغاز هفته فرهنگی باغ موزه هرندی کرمان(واقع در چهارراه طهماسب‌آباد) میزبان این آثار تاریخی شد تا علاقه‌مندان با تاریخ و فرهنگ بتوانند تا پایان خرداد از این آثار دیدن کنند.

باغ موزه هرندی در چهارراه طهماسب آباد شهر کرمان قرار دارد و از جنب مجتمع فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی می توان به آن دسترسی داشت.

بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی از موزه ملی ایران به کرمان، حاصل کاوش های علمی باستان شناسی در تپه ها و محوطه های کلیدی استان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان اُرزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است.

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان پیشتر اعلام کرده بود، بخش قابل توجهی از این اشیای مجموعه انتقالی، حاصل حفاری های غیرمجاز در محوطه های باستانی جیرفت بوده که در دهه اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارتخانه های میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه از حراج آنها در حراجی های لندن جلوگیری به عمل آمد و به کشور بازگشت.

شناخت گذشته تاریخی لازمه آینده پویا است

۳۱ شیء باستانی در کرمان رونمایی شد+ فیلم

در مراسم رونمایی از این اشیای تاریخی که از طریق ویدئو کنفرانس با سایر استان‌ها و وزارت میراث‌فرهنگی برقرار شد سخنران اصلی در کرمان محمد مهدی فداکار استاندار و سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی استان بودند.

استاندار کرمان در این آیین افزود: اگر بخواهیم آینده‌ای پویا داشته باشیم باید گذشته تاریخی خود را بشناسیم و جا پای خود را در آن را محکم کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرمان در حوزه‌های متعدد میراثی، ظرفیت‌های فراوانی دارد و بخش های برجسته تمدنی نیز در آن قرار دارد گفت: در استان کرمان ۱۰ اثر ثبت جهانی داریم که یک سوم آثار ثبت جهانی کشور را شامل می شود.

فداکار با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی در کرمان وجود دارد از فرمانداری قدیم این شهر به عنوان مکانی در حدو اندازه های خانه مشروطه تبریز نام برد و ادامه داد: متاسفانه قبل از انقلاب، کاوش‌های باستان شناسی متعددی صورت گرفت و برخی از آثار کشف شده به خارج از کشور انتقال یافت و برنگشت اما در دهه ۷۰ نیز و با بی‌توجهی‌ها، برخی از میراث نیز مجدد غارت و بخش‌هایی از آثار باستانی به خارج از کشور منتقل شد.

وی افزود: جای بسی خوشحالی است که برخی از این آثار غارت شده به کشور مجدد برگشته است.

ضرورت راه‌اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت

۳۱ شیء باستانی در کرمان رونمایی شد+ فیلم

استاندار کرمان همچنین با تاکید بر اینکه راه‌اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت ضرورت دارد اظهارداشت: این پروژه سال‌ها قبل شروع شده اما دچار چالش‌هایی است که ما آمادگی داریم از این پروژه حمایت کنیم چراکه معتقدیم باید این ظرفیت فعال شود و اشیای باستانی برای آینده کشور بماند.

بعد از صحبت های استاندار کرمان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به صورت ویدیو کنفرانسی در جریان افتتاح طرح های سراسر در کل کشور ، در جریان آیین رونمایی از آثار تاریخی در کرمان هم حضور داشت گفت: موزه جیرفت در اولویت برنامه‌های وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت.

فضای حاکم بر حوزه میراث فرهنگی، پژوهشی است

قبل از شروع آیین رسمی رونمایی از این اشیای تاریخی، شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز گفت: استان کرمان در حوزه میراث زنده بسیار برخوردار است و جا دارد در این قسمت کارهای مضاعف صورتی گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهارداشت: فضای حاکم بر حوزه میراث فرهنگی، پژوهشی و تعامل در آن دانش‌محور است.

وی بیان کرد: چهار موزه خصوصی در شهرهای ماهان، انار، رفسنجان و کرمان افتتاح می شود و برای موزه کرمان و جیرفت نیز خبرهای خوبی در راه است.

شاهرخی اظهارداشت: به دستور استاندار کرمان ۵۰۰ میلیارد ریال به موزه جیرفت و ۴۰۰ میلیارد ریال به موزه امن کرمان اختصاص پیدا کرده است.

۳۱ شیء باستانی در کرمان رونمایی شد+ فیلم

مسئول ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان هم در آیین رونمایی از این ۳۱ شیء تاریخی در باغ موزه هرندی کرمان با اشاره به اینکه ۱۰ قطعه از این اشیا متعلق به تمدن جیرفت و استردادی هستند، گفت: این اشیا در سال‌های پایانی دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ در پی کاوش‌های غیرمجاز به دست آمد و از کشور خارج که قرار بود در یک حراجی در لندن به فروش گذاشته شود اما با ورود سازمان وقت میراث‌فرهنگی و وزارت خارجه جلو آن گرفته و به کشور برگردانده شد و پس از این، ۱۱۰ قلم شیء به کشور برگشت که تعدادی از آن اکنون به کرمان آمده است.

نادر علیدادی سلیمانی ادامه داد: این آثار در ۱۰ استان به نمایش گذاشته خواهند شد که کرمان یکی از آنهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha