۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85469810
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایلام ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت "گل محمدی" دارد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85469810
ایلام ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت "گل محمدی" دارد

ایلام - ایرنا - مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: شرایط جغرافیایی استان، زمینه گسترش و توسعه کشت ارقام مختلف گل محمدی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "حشمت اله سیاهی" روز چهارشنبه در آیین برگزاری اولین جشنواره گل محمدی در استان ایلام اظهار کرد: باتوجه به اینکه کشت "گل محمدی" در ایلام نوپا و جدید است، در حال حاضر ۳۸ هکتار از اراضی دیم، آبی و زمین های شیبدار استان به کشت ارقام گل محمدی اختصاص یافته است.

وی افزود: سازمان جهادکشاورزی استان با توجه به مزایای گل محمدی از جمله استخراج فرآورده‌های جانبی این گیاه، ارزش افزوده، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، بازار فروش محصولات، رونق گردشگری کشاورزی و ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی از کشت و توسعه گل محمدی حمایت می‌کند.

سیاهی یادآور شد: به دلیل اینکه گل محمدی امکان رشد در اراضی دیم، آبی، شیبدار، باغ، مزرعه و حتی باغچه‌های داخل منازل را دارد، یکی از برنامه‌های ترویجی سازمان، آموزش زنان روستایی در خصوص کشت ارقام مختلف این گل در مزارع و باغات و داخل منازل مسکونی است.

وی اضافه کرد: واحد ترویج سازمان برای جوامع محلی با محوریت زنان روستایی فعالیت‌های آموزشی مهارتی از جمله شناخت انواع گونه‌های گل محمدی، چگونگی گشت و مراقبت، آشنایی با انواع فرآورده های جانبی گل محمدی و استخراج آن‌ها، بازاریابی و فروش محصول را ارائه می‌دهد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: از گل محمدی می توان فرآورده‌هایی مانند گل خشک شده، روغن، اسانس، غنچه و گلاب استخراج کرد که با توسعه کشت این گل امکان راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و اشتغالزایی بیشتر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

سیاهی خاطرنشان کرد: شهرستان چرداول باتوجه به شرایط اقلیمی مناسب برای کشت "گل محمدی" و روستای هدف گردشگری زنجیره به عنوان پایلوت تولید این گیاه انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، اولین جشنواره گل محمدی در چرداول با حضور کارشناسان، محققان، مسئولان شهرستان، کشاورزان و جوامع محلی برگزار شد.

در خلال این جشنواره کشاورزان و تولیدکنندگان با روش های عملی گلاب گیری و سایر فرآورده های جانبی گل محمدی آشنا شدند.

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از ارقام مختلف گل محمدی و فراورده های این گل تولید کشاورزان استان دایر شد.

۲۰ اردیبهشت ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز ملی گل محمدی و گلاب نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha