کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی شد

مشهد-ایرنا- کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» به روایت مرحوم «محمدباقر اوحدی» حاوی مجموعه عکس‌های وی از بهمن ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۸ است که در مراسمی امروز رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم که همزمان با نخستین سالگرد درگذشت "محمدباقر اوحدی" عکاس فقید مشهدی با حضور خانواده وی در محل شرکت برق منطقه ای خراسان برگزار شد، گفت: کتاب مشهد در روزگار انقلاب، روایت حماسه مردم مشهد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است.

محمد حسین‌زاده افزود: حماسه‌های انقلاب در کشور بسیار بوده که با چند کتاب نمی‌توان آن‌ها را روایت کرد، اما عکس‌ها و مستندها می توانند روایت خوبی از وقایع انقلاب باشند بویژه مشهد که رویدادهای بسیاری در این مقطع از تاریخ ثبت کرده است.

وی با اشاره به جایگاه مهم عکس در ثبت رویدادها و وقایع تاریخی گفت: ثبت واقعه تاریخی بویژه حوادث مجاهدت بزرگی را می طلبد، به طوری که بسیاری از عکاسان در این مسیر رنج های بسیار متحمل شدند، هرچند از وقایع و حوادث دوران انقلاب اسلامی عکس زیادی باقی نمانده اما همین تعداد که به یادگار مانده، سندی بر حقانیت ملت ایران است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزاری مراسم تجلیل از تلاش های مرحوم اوحدی را تجلیل از راویان حماسه کشور دانست و گفت: امثال اوحدی ها با عکس، مستند و تاریخ نگاری، روند پیشرفت‌های کشور را روایت می کنند، اوحدی را نباید منحصر به انقلاب دانست زیرا او برای شهر مشهد زحمت های بسیاری کشید و بسیاری از رخدادها در حوزه ورزش و آیین‌های مذهبی و فرهنگی را در قالب عکس ثبت کرد.

حسین زاده با اشاره به ضرورت الگوگیری عکاسان و خبرنگاران نسل جدید از پیشکسوتان این عرصه، افزود: جوانانی که در دوره فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند باید از بزرگان این عرصه الگو بگیرند و راه آنان را ادامه دهند.

کتاب «مشهد در روزگار انقلاب» رونمایی شد

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان با اشاره به مشکلات، فداکاری و فراز و نشیب ها در دوران جنگ گفت: مرحوم اوحدی در تبیین اقدامات و فراز و نشیب برای نسل جدید الگو و موثر است.

حسین محمودی با تاکید بر تبیین اقدامات جهادی در حوزه برق ادامه داد: ۲۵ کیلومتر تونل انرژی زیرزمینی در مشهد وجود دارد که کابل های برق از آن عبور می کند و لازم است توسط خبرنگاران و عکاسان ثبت شود.

به گفته وی، اگر روایتگر ایثارگران و اقدامات ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم به بالندگی و پیروزی انقلاب کمک کرده‌ایم.‌

در پایان این مراسم از کتاب "مشهد در روزگار انقلاب" رونمایی و از خانواده محمدباقر اوحدی و گردآورنده اثر "رضا پاکسیما" تجلیل شد.

این کتاب به همت انتشارات راه یار (واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب) در زمستان ۱۴۰۲ در ۲۵۰ نسخه به قیمت ۲ میلیون ریال روانه بازار چاپ شده است.

مرحوم اوحدی بیش از ۶۰ سال سابقه عکاسی در بخش‌های مختلف بویژه حوزه ورزشی داشت.

وی که متولد ۱۳۲۲ در شهرستان قوچان و سال‌ها کارمند شرکت برق بود، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha