۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85469219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنتورهای هوشمند به کاهش هزینه‌ برق کمک می‌ کنند؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبر: 85469219
کنتورهای هوشمند به کاهش هزینه‌ برق کمک می‌ کنند؟

شیوه محاسبه هزینه برق درفصول گرم با سایر فصل ها متفاوت است.دراین فصل با توجه به گرمای هوا میزان مصرف از کولر و وسایل سرمایشی بیشتر از فصل های دیگر است. این مقاله به نقش کنتورهای هوشمند در کاهش هزینه‌های برق می‌پردازد.

ایرنابازار- به گزارش کاماپرس، مصرف ناآگاهانه نه‌تنها فشار بر شبکه برق را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است باعث بروز آسیب به تجهیزات شبکه و قطعی ناخواسته شبکه برق شود. البته ناگفته پیداست که مصارف ناآگاهانه و بالا، صدور قبض برق با مبلغی بیش از انتظار مشترک را نیز در پی خواهد داشت. در این میان شایان توجه است که کاهش هزینه‌های برق تا حد زیادی به آگاهی هر فرد از شکل صحیح مصرف و خطاهای موجود در شیوه مصرف بستگی دارد؛ موضوعی که با استفاده از ابزارهای نظارتی جدید همچون «کنتور هوشمند» قابل کنترل و مدیریت است.

کاماپرس در این گزارش به نقش کنتورهای هوشمند در کاهش هزینه‌های برق می‌پردازد.

شیوه محاسبه هزینه برق در فصول گرم سال نسبت به سایر فصول متفاوت است. در این ماه‌ها اگرچه الگوی مصرف برق (سطحی از مصرف که براساس منطقه جغرافیایی تعیین شده است) نسبت به ماه‌های سرد سال بیشتر است، اما به دلیل استفاده از انواع کولرها و وسایل سرمایشی، مصرف برق به ناگاه با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود. با این وجود، استفاده از وسایل سرمایشی نمی‌تواند به تنهایی باعث افزایش مبلغ قبض برق شود، بلکه نحوه بهره‌گیری نادرست از آنهاست که این موضوع یعنی افزایش ناگهانی هزینه برق خانوارها را به دنبال دارد.

کنتور هوشمند برق چیست؟

کنتور هوشمند برق، دستگاهی است که با استفاده از فناوری هوشمند میزان دقیق مصرف برق را در هر زمان اندازه می‌گیرد و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند اینترنت اشیاء، بلوتوث و… در لحظه به سامانه مرکزی می‌فرستد و حتی می‌تواند شخص را از میزان مصرف برق لحظه به لحظه محل زندگی خود آگاه کند.

در زمانی که مصرف انرژی و بهره وری به دغدغه‌های حیاتی تبدیل شده است، کنتورهای هوشمند به عنوان راه حلی نوآورانه برای مدیریت موثرتر اندازه‌گیری انرژی خانگی، مشاغل کوچک و تجاری ظاهر شده‌اند؛ دستگاه‌های دیجیتالی که به تدریج جایگزین کنتورهای سنتی می‌شوند.

مزیت کنتور هوشمند برق به کنتورهای سنتی چیست؟

برخلاف اندازه‌گیری آنالوگ (سنتی)، که نیاز به قرائت دستی توسط کنتور خوان‌ها دارد، اندازه‌گیری هوشمند داده‌های مصرف دقیق و به‌روزی را ارائه می‌دهد که هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا مصرف انرژی را به طور مؤثرتری نظارت و مدیریت کنند. با وجود برخی نگرانی‌ها بابت افزایش هزینه‌ها به دنبال استفاده از این ابزار، اما در حقیقت کنتور هوشمند می تواند ابزار موثری برای کاهش مصرف برق باشد.

کنتور هوشمند، همچنین مزایای بی‌شمار دیگری برای مشترکان دارد؛ به طوری که کنتورهای هوشمند اطلاعات دقیق‌تری را نسبت به دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهند. آنها همچنین دسترسی به داده‌های مصرف برق را تسهیل می‌کنند. درنتیجه، مصرف کنندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر میزان استفاده از انرژی خود داشته باشند تا با تغییر عادات استفاده، هزینه‌ها را کاهش دهند.

کنتور هوشمند برق جلوی نشتی را می‌گیرد

مصرف‌کنندگان همچنین می‌توانند با دسترسی به داده‌های کنتور هوشمند خود در تلفن‌های همراه و رایانه یا پورتال‌های آنلاین مصرف انرژی خود را در زمان واقعی نظارت کنند. کنتور هوشمند برق، داده‌ها را به‌صورت تفکیک‌شده دریافت و ارسال می‌کند، به‌این‌صورت امکان تشخیص محل‌های هدر رفت برق (لوازمی که به درستی استفاده نمی‌شوند) برای توزیع‌کننده فراهم می‌شود.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر، از حدوداً 32 میلیون مشترک خانگی، نزدیک به 800 هزار مشترک بیشتر از 2.5 برابر الگو مصرف می‌کنند. فشاری که مصرف بیش از حد این مشترکان به شبکه برق وارد ی‌کند موجب بروز اشکال در شبکه و گاه محدودیت برای سایر مشترکان می‌شود.

با کنتور هوشمند برق، پیش از دریافت قبض از هزینه احتمالی آن مطلع خواهید شد

کنتورهای هوشمند با رصد شیوه مصرف هر واحد، اطلاعات ویژه هر مشترک را در اختیار واحد مرکزی می‌گذارند. سامانه مرکزی می‌تواند با پردازش این داده‌ها، آن‌ها را به‌صورت نمودار و گزارش برای مشترکان ارسال کند. بدین ترتیب همه مشترکان و به ویژه مشترکان پرمصرف می‌توانند به‌صورت منظم و قبل از غافلگیر شدن با مبلغ بالای قبض برق، از طریق ایمیل یا ابزار دیگر از روند مصرف خود آگاه شود و هشدار لازم را دریافت کند. مشترک با کسب این آگاهی می‌تواند نسبت به اصلاح نقص‌های موجود در الگوی مصرف خود اقدام کند.

علاوه بر این مشترک نسبت به مصرف خود در ساعات اوج بار نیز مطلع خواهد شد. در ساعات اوج مصرف، فشار بر شبکه برق در مقدار بیشینه قرار دارد و یکی از مضرات استفاده از وسایل پرمصرف در این ساعات، افزایش احتمال آتش‌سوزی و یا آسیب دیدن وسایل برقی به‌علت بالا رفتن حرارت در سیم‌های برق است.

کنتور هوشمند برق چه کمکی به تحقق فناوری خانه هوشمند می‌کند؟

در فناوری خانه‌های هوشمند، با استفاده از اینترنت اشیاء شبکه‌ای به هم پبوسته از اجزاء مختلف ایجاد خواهد شد. در این تکنولوژی دستگاه‌های مختلف خانه می‌توانند با ارتباط با یکدیگر، سطح دما، روشنایی و عوامل دیگر را در خانه تنظیم کنند. با فناوری خانه هوشمند می‌توانید از راه دور وضعیت خاموشی یا درجه دستگاه‌های مختلف را از طریق اپلیکیشنی در تلفن همراه خود تنظیم کنید. کنتورهای هوشمند با در اختیار قرار دادن داده‌های لازم درمورد مصرف برق به هر مشترک، به او این امکان را می‌دهند تا این تنظیم را آگاهانه و ناظر به بهینه‌سازی مصرف برق خود انجام دهد.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha