۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸
کد خبر: 85468565
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۷ کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات بهزیستی قشم برخوردارند
عکس تزئینی است

قشم - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۲۷ بیمار مبتلا به اختلال اوتیسم در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خدمات غربالگری، تشـخیص و مداخلات مرکز محور و خـانواده محور دریافت می‌کنند.

سیروس شمس الهی روز سه‌ شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بهزیستی این شهرستان مرزی بنا بر تعهد قانونی و شرعی خود با بسیج همه امکانات خود شرایط را برای سهولت زندگی این کودکان و حمایت از آنان فراهم کرده و خدماتی همچون روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، هنری، ورزشی و آموزشی را به آنان ارایه می دهد.

وی ادامه داد: چهار نفر از این کودکان دارای اختلال اوتیسم در گروه سنی زیر ۶ سال، ۶ نفر بین ۶ تا هشت سال، ۱۵ نفر بین هشت تا ۱۰ سال و ۲ نفر بالای ۱۰ سال قرار دارند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: این تعداد کودک مددجو همانند سایر افراد دارای معلولیت، خدمات بهزیستی از جمله ۱۰ میلیون ریال مستمری ماهیانه، کمک هزینه درمان، کمک هزینه مناسب سازی، کمک هزینه مسکن، تسهیلات خوداشتغالی برای خانواده یا فرد مبتلا به اوتیسم و نظایر آن را دریافت می کنند.

شمس الهی اضافه کرد: این کودکان بر اساس ارتباطات اجتماعی و رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح نیازمند حمایت، نیازمند حمایت زیاد و نیازمند حمایت بسیار زیاد دسته بندی شده اند.

به گزارش ایرنا، «اوتیسم» یا «درخودماندگی» یک اختلال عصبی - رشدی یا نورولوژیک است که در سال‌های اولیه رشد کودک یعنی تا پیش از سه سالگی نمایان می‌شود.

طیفی از این اختلال در صورت تشخیص به موقع از طریق غربالگری قابل مداخله و درمان است.

بروز رفتارهای تکراری و کلیشه ای، نقص در مهارت های ارتباطی کلامی و غیر کلامی و رفتارهای اجتماعی می تواند از جمله علایم اوتیسم است.

کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند.

این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات نیز بر کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ تاثیری ندارد.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha