رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت

ساری - ایرنا - دولت سیزدهم در راستای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اوراسیا و فعال سازی هرچه بیشتر کریدور شمال - جنوب باهدف افزایش تجارت، برای طرح مهم اسکله رو رو ریلی بندر امیر آباد ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعال سازی طرح اسکله رو رو که در جهت رونق تجارت با کشورهای شمالی دریای خزر یک ضرورت مهم بود در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.

همزمان با دور اول سفر هیات دولت به مازندران اجرای این طرح یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان بود که در حال حاضر این طرح به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد رسید.

با توجه به اینکه تا کنون برای این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و این طرح معطل اعتبار جدید بود، با دستور وزیر راه و شهرسازی زمینه پرداخت اعتبار ۷ هزار میلیارد ریالی برای سرعت بخشی به فرایند تکمیل اسکله رو رو بندر امیر آباد موافقت شد.

با توجه به در پیش بودن دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران استاندار طی مکاتبه ای با وزیر راه و شهرسازی درخواست اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی کرد که وزیر با تخصیص این اعتبار موافقت کرد.

رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایه گذاری های کلان دولت در بخش های مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردی ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکورد شکنی های پی در پی حجم مبادلات تجاری در ۳ سال اخیر بسیار خیره کننده بود که این سیر تکاملی ادامه دار شد. بندر امیر آباد از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می شود که به عنوان دروازه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر به شمار می آید.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیر آبادی سرمایه گذاری زیر ساختی مهمی انجام داده است. و در صورت نیاز و ضرورت طرح های مورد نیاز دیگری را هم در این بندر آغاز خواهد کرد.

رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت

احداث پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی، احداث مخازن روعن خوراکی با ظرفیت ۱۶ هزارتنی و سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی، احداث محوطه کانتینری به طرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایه گذاری حدود چهارده هزارو ۸۰۰ میلیارد ریالی، احداث مخازن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن و سرمایه گذاری حدود ۴۷۰ میلیار ریالی، احداث کارخانه تصفیه روغن و بسته بندی با سرمایه گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت و... با سرمایه گذاری حدود۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرح های مهم زیر ساختی است که دولت سیزدهم بزودی عملیات اجرایی آن را در این بندر اغاز خواهد کرد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت
به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رییس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

موافقت با اعتبار جدید

در این پیوند استاندار مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: با توجه به اهمیت طرح مهم اقتصادی اسکله رو رو با موافقت وزیر راه و شهرسازی پرداخت اعتبار ۷ هزار میلیارد ریالی برای این طرح موافقت شد.

وی اظهار داشت: این طرح راهبردی که به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد رسیده است فرایند تکمیل آن با اعتبار جدید شتاب خواهد گرفت.

رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت

نوری با بیان این مطلب که طرح اسکله رو رو از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران بود، خاطرنشان کرد: دولت در راستای دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت با کشورهای اوراسیا مصمم به تکمیل طرح های بندر امیرآباد است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه با موافقت وزیر راه و شهرسازی با ترک تشریفات مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل اسکله رو رو ریلی بندر امیرآباد اختصاص یافت، بیان داشت: با توجه به در پیش بودن دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران گره گشایی در طرح های کلان استان در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسوول تصریح کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهور به این خطه از شمال کشور طرح های کلان و زیرساختی مهم در لیست مصوبات سفر قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

رونق صادرات از بندر امیرآباد با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha