آیت‌الله اراکی: وحدت حوزه و دانشگاه تجسم عینی دیانت و سیاست است

اراک - ایرنا- نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه تجسم عینی دیانت و سیاست است، گفت: پیوند عملی و هدفمند این ۲، تخصص و تعهد را در جامعه بسط می‌دهد و در سایه این پیوند، رفاه توام با معنویت، فرهنگ مکتب محور و زندگی آگاهانه و آرام در ابعاد مختلف جامعه جریان می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله محسن اراکی شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل و پاسداشت مقام علم، عالم و سرآمدان آموزشی دانشگاه اراک، اظهار داشت: رشد، پیشرفت و توسعه حوزه های علمیه از مهمترین اقداماتی است که اثرات و برکات ماندگاری را در سطح جامعه در پی خواهد داشت.

وی کمک به توسعه علوم اسلامی و پیشرفت در مسائل مذهبی را از برکات ساخت حوزه های علمیه دانست و ادامه داد: حوزه های علمیه، کانون انسان سازی و هدایت معنوی جامعه است و در تربیت دینی و اخلاقی جوانان نقش تاثیرگذاری دارد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در شرایط خاص کنونی، ضرورت وحدت نخبگان حوزوی و دانشگاهی حول محور ولایت برای توسعه علمی و فرهنگی کشور در یک نظام زاینده و سازمان یافته بر همگان روشن است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مقدمات انسانیت مسئولیت است، ادامه داد:انسانیت یعنی خاستگاه مسئولیتی را پیش از انسان برای جامعه انسانی قائل هستیم بنابراین مسئولیت ریشه در جهان پیش از انسانیت دارد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:مسئولیت انسانی در منابع دینی سه پایه اصلی دارد و نخستین مسئولیت انسان از عقل و خرد انسانی نشأت می‌گیرد و انسان خردمند مسئول است و مهم‌ترین وظیفه خرد این است که تفاوت خوب و بد را تشخیص دهد بنابراین نخستین پایه مسئولیتی مبتنی بر عقل و خرد است.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: دومین خاستگاه مسئولیتی انسان، علم است، عقل نسبت به آموخته انسان مسئول است که بداند، ببیند و بشنود و آنچه را می‌شوند و می‌بیند در ترازوی عقل قرار دهد و آنچه که درست است بپذیرد و آنچه را که نادرست است نپذیرد.

وی افزود: علمی که در تشخیص خوب و بد انسان نقشی نداشته باشد علم مفید نخواهد بود و علمی که انسان را در راه کمال هدایت می‌کند، علم مفید است.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان به هر درجه ای از علم برسد باید دانش بیاموزد، اگر زیرساخت ایمان و احساس مسئولیت به دانش آموختن وجود نداشته باشد انسان به علم دست پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه علم حقیقی در انسان تواضع ایجاد ‌می کند و عالم متواضع است، خاطرنشان کرد: ما در برابر گنجینه بی انتهای دانش انسانی هستیم که در منابع دینی ما نهفته است.

اراکی اظهار کرد:امروز حوزه‌های علمیه ایران برترین حوزه‌های علمیه از لحاظ تولید علم هستند و تولید علم بی‌نظیری در حوزه‌ها شکل گرفته است و تقاضا داریم درب دانشگاه‌ها به سوی علم تولید شده در حوزه‌های علمیه باز شود.

اندیشه های شهید مطهری چراغ راه دانشگاه‌های جهان اسلام است

رئیس دانشگاه اراک نیز در این آیین، اظهار داشت: اندیشه های شهید مطهری چراغ راه دانشگاه های جهان اسلام است و در دانشگاه اراک نیز این مهم به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

مجتبی ذوالفقاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، گفت: هر کسی در جامعه مسئولیتی دارد و مسئولیت معلمی بسیار خطیر بوده چون معلم انسان ساز است.

وی اظهار کرد:وظیفه ما در دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی کارآمد جهت تامین و تقویت مدیران آینده کشور است که برای انجام این کار مهم، قطعا فقط داشته های علمی کفایت نمی کند بلکه باید دانشجویان در همه زمینه های اعتقادی، سیاسی،اجتماعی و هویت ملی رشد پیدا کنند.

ذوالفقاری گفت:موثرترین فردی که در دانشگاه می تواند دانشجویان را در همه زمینه ها به سمت تعالی و رشد و یا تنزل در آنها سوق دهد « استاد» است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معلم نمونه در قبل از انقلاب بود و موضوعات را عالمانه بررسی می کرد، افزود: نمادهای کشور ما از قبیل شهید سلیمانی و استاد مطهری واقعی هستند و باید قدر آنها را بدانیم.

این مسوول با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه به علم و جهت دهی به عالم، اظهار کرد:ایجاد فضای امید در میان جوانان، پویایی،انگیزه و پیشرفت را در جامعه گسترش می دهد.

ذوالفقاری تصریح کرد:استعداد های خوبی در دانشگاه ها نهفته است که امیدواریم این جریان های امیدآفرین برای اساتید، دانشجویان و جامعه توسعه پیدا کند.

در این مراسم فرزاد مخلص الائمه استاندار، بهنام نظری معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری و چند تن از مدیران کل استان مرکزی حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha