۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85467525
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کشت گیاهان دارویی در ۳۰۰ هکتار از مراتع عشایری همدان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبر: 85467525
کشت گیاهان دارویی در ۳۰۰ هکتار از مراتع عشایری همدان

همدان- ایرنا- مدیر امور عشایری همدان گفت: ۳۰۰ هکتار از مراتع عشایری استان به کشت انواع مختلف گیاه دارویی اختصاص یافت.

جعفر کاویانی دلشاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تنوع بخشی به درآمد عشایر استان همدان، افزود: در راستای ایجاد مشاغل جدید برای عشایر و افزایش درآمد این قشر با حمایت سازمان امور عشایر ایران میزهای تخصصی صنایع دستی, گیاهان دارویی گردشگری و زنجیره گوشت قرمز فعال شده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری کلاسها و کارگاهای آموزشی برای عشایر،ادامه داد: با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و اداره کل فنی وحرفه ای همدان تفاهمنامه های به امضاء رسید که درزمینه آموزش عشایر همکاری گسترده ای به انجام برسد .

مدیر امور عشایر استان همدان تاکید کرد: بر همین اساس کلاسهای قالی بافی, خیاطی, کشت گیاهان دارویی, گردشگری وصنایع دستی در شهرستان های همدان تویسرکان و نهاوند برقرار شد که در مجموع ۲۱۸۰ نفر روز آموزش، دوره های آموزشی را طی کردند.

وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری عشایری وصنایع دستی عشایری با ایجاد سیاه چادر هایی در مبادی ورودی شهر و بلوار ارم و تپه هگمتانه با اشاعه فرهنگ عشایری ومعرفی گردشگری عشایری , صنایع دستی نیز به معرض فروش گذاشته شد که مورد استقبال همشریان عزیز و گردشگران استان قرار گرفت .

کاویانی دلشاد تصریح کرد: امور عشایری پیگیر ایجاد بازارچه عشایری وسایت های گردشگری دائمی عشایر در استان است، چرا که طبیعت بکر در۷۲ سامانه عرفی عمدتا زمینه این فعالیتها را دارند.

وی گفت: عشایر استان همدان با چهار هزار خانوار و ۷۲ سامانه عرفی پنج و نهم دهم درصد مراتع استان را در اختیاردارند و دارای ۴۷۰ هزار دام سبک هستند که سالیانه ۶۰۰۰تن گوشت قرمز , ۲۵۰۰۰تن شیر و فرآوردهای لبنی و ۴۷۵تن پشم تولید می کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان افزود: در سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع جزء ۳ بند ب تبصره ۱۸ و نیز مبلغ ۸ میلیارد پانصد میلیون تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی بند ب ماده ۵۲ بین عشایر استان در راستای پروار بندی و بهگزینی دام توزیع شد که افزایش تولید بیش از ۱۸۰تن گوشت قرمز را بدنبال داشت.

وی یادآور شد: در راستای خدمات رسانی به عشایر کوچنده ۸۰ هزار لیتر نفت و نیز کپسول گاز مایع و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن نهاده دامی به علوفه به صورت نقدی و مدت دار بین عشایر توزیع شد.

کاویانی دلشاد همچنین از توزیع ۱۲۰۰ تن آرد بین خانوار عشایر استان خبر داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha