۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85467205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف: مشکلات عظیم اقتصادی اروپا ریشه در فشار آمریکا دارد

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی را ناشی از تلاش آمریکا برای استفاده از آن‌ها در حمایت از اوکراین و جنگ علیه روسیه دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در اظهاراتی مشکلات «هیولایی» اقتصادی اروپا را ریشه در اقدامات آمریکا دانست که از آن برای جنگ علیه روسیه استفاده می‌کند.

این دیپلمات ارشد روس در مصاحبه با شبکه ATV بوسنی افزود: «مشکلات اقتصادی که اکنون در اروپا به این شکل وجود آمده، ناشی از آن است که آمریکا از آن نخست برای حمایت از جنگ در اوکراین و سپس برای مقابله با روسیه استفاده می‌کند».

وی آلمان را نمونه‌ای از کشورهای اروپایی مواجه با این مشکلات عظیم دانست و گفت: «این کشور به عنوان شگفتی صنعتی اروپا تا حد زیادی به منابع انرژی روسیه وابسته است. اما این شگفتی به گاز ارزان روسیه وابسته بود. خطوط لوله نورد استریم کجاست؟ آن‌ها منفجر شدند. ما شک نداریم که این کار حداقل با حمایت آمریکایی‌ها انجام شده است. این واقعیت که شورای امنیت سازمان ملل از ارائه هرگونه اطلاعات در مورد تحقیقات در این زمینه خودداری می کند، تائیدی بر همین امر است».

خط لوله نورد استریم در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۶ مهر ۱۴۰۱) صدماتی بی سابقه را به سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی گزارش کرد. زلزله شناسان سوئدی پس از این ماجرا اعلام کردند که دو انفجار در مسیر خطوط لوله نورد استریم در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر۱۴۰۱) رخ داده است. پس از این حادثه دفتر دادستانی کل روسیه پرونده جنایی را به اتهام تروریسم بین‌المللی آغاز کرد.

کمی پس از این ماجرا، سیمور هرش روزنامه نگار شناخته شده آمریکایی در مقاله‌ای نوشت که در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) غواصان نیروی دریایی آمریکا با کمک متخصصان نروژی، مواد منفجره را زیر خطوط لوله گاز نورد استریم جاسازی کرده‌اند.

نیویورک تایمز نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که خرابکاری در خطوط لوله گاز احتمالا توسط حامیان اوکراین و بدون اطلاع مقام‌های واشنگتن انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha