۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۵۲
کد خبر: 85466924
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ورود شی جین پینگ به پاریس/ چین و فرانسه به دنبال گسترش همکاری‌ها

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهوری چین امروز (یکشنبه) در چارچوب سفری رسمی به فرانسه وارد پاریس شد و در یک سخنرانی نوشتاری درباره روابط ۲ کشور، بر عزم پکن و پاریس برای گسترش همکاری‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین امروز (یکشنبه) در چارچوب سفری رسمی به فرانسه وارد پاریس شد و گفت: در ۶۰ سال اخیر، روابط چین و فرانسه برای مدتی طولانی در راس روابط چین با کشورهای بزرگ غربی بوده و الگوی خوبی از یک جامعه بین‌المللی با همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد میان کشورهایی با سیستم‌هایی مختلف بوده است.

وی افزود: گسترش روابط چین و فرانسه به ملت‌های ۲ کشور سود می‌رساند و ثبات و انرژی مثبت به این جهان آشفته تزریق می‌کند.

شی جین پینگ تصریح کرد که چین آماده تحکیم دوستی دیرینه، تقویت اعتماد متقابل سیاسی، ایجاد اجماع راهبردی و تعمیق مبادلات و همکاری با فرانسه است.

به گزارش ایرنا، سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری چین به اروپا با مقصد اصلی پاریس، دستورکار متنوعی از مسائل اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی را در خود جای داده است. این سفر در میانه اختلافات میان کشورهای اروپایی در مورد تجارت با چین و انگشت اتهامی که به سوی پکن در مورد حمایت از روسیه نشانه رفته است، گواهی بر سردرگمی اروپا در نبرد جدید ژئواستراتژیک است.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر در مورد این سفر گفته بود، رهبران ۲ کشور (فرانسه و چین) تلاش خواهند کرد تا «به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت جهانی کمک‌های جدیدی داشته باشند».

قرار است اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به پاریس رفته و این دیدار را به نشست سه‌جانبه گفت‌وگو و رایزنی تبدیل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha