۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 1422
کد خبر: 85464049
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مادران و معلمان؛ مجاهدان مشق مهربانی

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85464049
سید حرمت الله موسوی مقدم
مادران و معلمان؛ مجاهدان مشق مهربانی

ایلام - ایرنا - در ناتوی نامیمون فرهنگی، تخاصمات و تهاجمات استکبار جهانی به بنیان‌ های مقدس خانه و مدرسه و تلاش مضاعف آنان برای ایجاد فتنه در ایمان و اعتقادات نوباوگان جامعه، نقش مادران و معلمان در مشق مجاهدت و محافظت ستودنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به گفته ارسطو، مادر با رنج مضاعف به کودک خود زندگی می‌بخشد و معلم با مرارت زیاد هنر چگونه زیستن را به او می آموزد، مادران با گهواره جان و روشنی روان، گُل فرزندان را در گلستان زندگی می‌کارند اما معلمان با حفظ گذشته، درک حال و تثبیت آینده این گل نوشکفته را در عرصه عالم بارور می‌کنند.

عالمانِ عقل و عرفان اعتقاد دارند که حیات کودک مرهون جوهره جان مادر است اما زجر فهمیدن و زحمت فهماندن آن بر روح معلم حک و بر سیمای آن متجلی می‌شود.

حضرت امام علی(ع) می‌فرمایند: «به احترام پدر و مادر و معلمت از جای خود برخیز حتی اگر فرمانروای جهان باشید» و گالیله اندیشمند و اختر شناس ایتالیایی معلم را کلید گنج خوبی ها توصیف کرده است.

همه انسانها فرزندان روزگار خودند و مربی و مرشد آنان مادران و معلمانند و رشد و نماد و نمودشان هم در گروِ مرارت‌های این اسطوره های استوار است.

تربیت زینتِ گران‌بهایی است که قدر و قیمت بشریت را تعیین و آرامش و امنیت عالم را هم تضمین می‌کند.

اگر شیر پاک مادران و سیمای جمیل معلمان در کیمیای وجود فرزندان جامعه تجلی پیدا کند، عظمت و آینده انسانیت دست خوش هیچ تعدی و تجاوزی نمی‌شود،
زیرا دیوار بلند تربیت که صانع آن مادران و معلمان و اندیشمندان جامعه هستند، سدی مستحکم و سنگری نفوذ ناپذیر است که هیچ تجاوزکاری قادر به بالا رفتن از آن نیست.

همه تاریخ خواندگان به یاد دارند که دیوار طویل و ثقیل چین باستان با آن هیبت و هیمنه، یارای دفع حملات فکری بیگانگان نشد و با کوچکترین هجمه غیرعامل فرو ریخت و اثبات کرد که محصول تربیت درست یک مربی و رنج صادقانه یک مادر مهربان مقاوم‌ تر از ساخت یک بلندمرتبه بتونی و امیدآورتر از چند قصر قوی و انبوهی از ساکنان ضعیف آن است.

تهاجم مهاجمان برای بی اعتبار کردن اساتید و الگوهای ارزش آفرین جوامع، تحقیر معلمان متعهد، تهی کردن تذکره مقدس مادران و تخدیر بنیان با برکت خانواده سخت ترین جنگ و سوزناکترین جدال برای ویرانی تمدن ایرانی و نابودی عقیده و ایمان اسلامی است.

دشمنان ما بهتر می‌دانند که قصور در پرورش فرهنگ تعلیم و تربیت غالب و عدول از نظام متعالی خانواده بدون هیچ هزینه ای، هیمنه ملی و زیرساخت‌ های معنوی و ماندگار جامعه پر جلالت ایران عزیز را به باد فنا می‌دهد.

آنان به این نکته ناب کلیدی پی برده اند که اگر حرمت مادر شکسته شد، هیبت معلم برباد رفت، قدرت نفوذ کلام دانشمندان متخصص ضایع گردید و قداست عالمان متعهد آسیب دید، عقبه عقلی و سازه های اجتماعی نیز فرو می ریزد و گرد باد تردید و طوفان تشکیک ارکان کشور را تسخیر و باران بد بختی و بلایای نابسامانی باریدن گرفته و سیل سهل انگاری و باد بی تفاوتی همه را با خود می‌برد و در اقیانوس عدم غرق می‌کند.

بنا بر این همه باید متوجه و هوشیار باشیم و در مقابل ایران و ایمان و استقلال و عظمت خود بی تفاوت نباشیم و در هفته بزرگداشت مقام معلم با جهاد تبیین و تشریح واقعیات موجود، سبک زندگی ایرانی اسلامی را پاس بداریم.

در سیاه بازار امروز کلماتِ آرام و متلون بیشتر از گلوله های آتشین قلب حقیقت را نشانه می‌گیرند و ارزش‌های متعالی را محو و منسوخ می‌کنند.

تعهد اخلاقی و الزام انسانی حکم می‌کند که در عین هوشمندی و نقادی مواظب ترفند طاغیان و دسیسه دشمنان ایران بزرگ نیز باشیم.

حرمت معلمان را حفظ و هیبت مربیان خادم را نشکنیم.

مهر معلمان و محبت مادران خود را پاس بداریم زیرا به فرموده مرحوم امیر کبیر(ره) "اقتدار هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه و عزت معلمان و مربیانش نیست و بالاتر نخواهد رفت".

بی تقوایی و انسان ستیزی حاکمان حرمت شکن عالم امروز حقیقت انکار ناپذیر عصر ما است که بر همه اندیشه‌های پاک مبرهن است و ما را با فاجعه فرهنگ بی رحمی مواجه کرده که صدای سوزانش در سیمای سحرانگیز فضای مجازی جامعه پیداست.

هجمه نامتقارنی که همه الگوهای انسان‌ ساز جامعه را چون مادران مهربان و معلمان با ایمان که شمع شخصیت فرزندان ما و تاج گوهرین بر سر بشریتند، بی مقدار جلوه می‌دهند.

مهاجمان جبهه فرهنگی، معلمان دلسوز و وفادار و آیین درست زندگی و مرزبانان آزادی و انسانیت را هدف هجمه قرار داده اند.

پنجه آهنین جهان سلطه بسوی زمین زرخیز ماست و طبیعت ناز و روح نازک و فرهنگ فخیم و ذائقه زیبای ایرانیان را می آزارد و در پی مرگ باغبان و سرقت گل‌های باغ وطن است.

تعلیم و تربیت، باغی سرشار از میوه خوش طعم انسانیت است که آغاز زیبای آن مادر و پایان قشنگش نیز معلم است لذا باید بکوشیم تا دشمن با قداست شکنی مادران عزیز و ارزش زدایی معلمان شریف بوستان مارا تهی و با غمان را عقیم نکند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha