۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85462021
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران آغاز شد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۵۱
کد خبر: 85462021
برداشت دانه روغنی کلزا در مازندران آغاز شد

ساری - ایرنا - برداشت محصول دانه روغنی کلزا به عنوان مهم‌ترین کشت پائیزه مازندران از سطح بیش از ۱۲هزار هکتار از منطقه هولار مرکز استان شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق برنامه ریزی مراکز خرید تضمینی کلزا نیز از سوی بخش خصوصی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آماده تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

براساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال بیش از ۲۲هزار تن دانه روغنی کلزا در استان تولید خواهد شد که این آمار حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

طبق اعلام جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران خرید تضمینی کلزا امسال در هر کیلو دانه روغنی با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۳۵۰ هزار ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساریبا بیان اینکه اولین برداشت کلزا در اراضی زراعی روستای پل گردن از توابع مرکز جهاد کشاورزی شهید گریبان هولار این شهرستان انجام شد، گفت: با متوسط عملکرد ۲ تن در هکتار و بوسیله کمباین غلات مجهز به هد مخصوص برداشت، رقم پیشرو کلزا در ۱۵ هزار مترمربع از این مزرعه برداشت شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران سید اسماعیل علوی با اشاره به اینکه سطح قرارداد امسال کلزای این شهرستان پنج درصد بیشتر از سهمیه ابلاغی سطوح کلزای این شهرستان بود، تصریح کرد: ۲ هزار و ۴۱۰ هکتار قرارداد کشت کلزا در این شهرستان منعقد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با یادآوری اینکه تغییر رنگ بذور کلزا از سبز به سیاه بیانگر زمان برداشت است، گفت: زود برداشت کردن کلزا موجب کاهش عملکرد و دیر برداشت کردن موجب رسیدگی بیش از حد و ریزش بذر می شود.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha