۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85461925
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85461925
واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

قزوین - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: ۴۴۵ هزار قطعه طیور بومی استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی واکسینه شدند.

مهدی جلوخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واکسینه شدن این تعداد طیور روستایی در فاز دهم طرح واکسیناسیون با به کارگیری از توان نیروهای دولتی و با اولویت روستاهای اطراف مزارع صنعتی طیور و روستاهای با جمعیت بالای طیور بومی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با هدف پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی، مرحله دهم واکسیناسیون در جمعیت طیور بومی استان اجرا شد.

جلوخانی با اشاره به اهداف عمده این طرح گفت: ارتقا سطح ایمنی طیور بومی، پیشگیری از وقوع بیماری و همچنین کاهش انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحدهای صنعتی و همچنین کاهش کانون های این بیماری در مزارع صنعتی و کمک به تولید و معیشت روستاییان از اهداف طرح واکسیناسیون طیور روستایی بود.

به گفته این مسوول، بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری های ویروسی در طیور است که ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحدهای پرورش نیمچه های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال دارد.

وی افزود:‌ مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور است.

واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ علیه بیماری ویروسی هاری واکسینه شدند

مدیر کل دامپزشکی قزوین همچنین گفت: ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ علیه بیماری هاری سال گذشته واکسینه شدند که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، رشد بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند و میزان کشندگی آن بسیار بوده و در گوشتخواران اهلی، وحشی و انسان و غالبا از طریق گزش با بزاق آلوده ایجاد می‌شود وحیوان هار علایمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانایی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام و ناله کشیدن را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ به دنبال دارد.

جلوخانی واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستاها را موثرترین اقدام در راستای کنترل و پیشگیری این بیماری برشمرد و افزود: این اداره کل ضمن ایمن نمودن این دسته از دام‌ها، در صورت رخداد کانون‌های احتمال هاری، به بازدید و اقدامات میدانی مثل نمونه‌برداری از دام مشکوک به هاری و ارسال به آزمایشگاه مرجع ملی، واکسیناسیون اورژانسی متعاقب گزش، مراقبت فعال در کانون و واحدهای موجود در شعاع کانون بیماری، نظارت بر دفن بهداشتی و ضدعفونی جایگاه دام مشکوک به هاری و آموزش و ترویج را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی قزوین از دامداران خواست در راستای کنترل بیماری ضمن همکاری با تیم‌های دامپزشکی، از تماس سگ‌های نگهبان با سگ های بلاصاحب از طریق حصارکشی مناسب خانه و دامداری جلوگیری به عمل آورده و در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند و یا با شماره گویای ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha