۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85305714
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون رایگان طیور قزوین برعلیه بیماری نیوکاسل

قزوین - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قزوین گفت: ۶۹ هزار و ۵۸۸ طیور بومی در روستاهای این شهرستان به صورت رایگان برعلیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

سهیل بهنوش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری ویروسی نیوکاسل در طیور، اظهار کرد: بیماری نیوکاسل یکی از مسری ترین بیماری های ویروسی است که تقریبا همه گونه های پرندگان با سنین مختلف را مبتلا می کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در طیور به شکل عصبی، تنفسی و گوارشی بروز کرده و سرعت انتشار بسیار بالایی دارد و به عنوان یک بیماری محدود کننده در صنعت طیور مطرح است، خاطرنشان کرد: بایستی توجه کرد که درمان بیماری در درجه آخر اهمیت قرار دارد و به طور کلی اگر پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل هدف باشد، باید مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کنار یکدیگر به مورد اجرا گذاشته شود.

بهنوش، یکی از موثرترین راه های پیشگیری از شیوع بیماری نیوکاسل را استفاده از واکسن برای ایمن سازی طیور دانست و افزود: دستور یا برنامه یکسانی در این زمینه وجود ندارد و در مناطق مختلف با روش های متفاوت صورت می گیرد که در طیور بومی استفاده از واکسن زنده و غیربیماری زا مقاوم به حرارت، توصیه می شود.

وی اضافه کرد: طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل توسط تیم های اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از اواسط مهر ماه سال جاری با هدف ایمن سازی طیور در برابر بیماری نیوکاسل به مرحله اجرا در آمده است.

رییس دامپزشکی قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه پرندگان بومی و روستایی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل به شمار می روند، امیدواریم اجرای این طرح در سطح شهرستان قدم مهم و مثبتی در راستای کنترل این بیماری در واحدهای صنعتی هم باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha