۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85461585
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دنیای هزار رنگ سنگ در پستوی خانه

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۹
کد خبر: 85461585
دنیای هزار رنگ سنگ در پستوی خانه

بجنورد- ایرنا- جوانی ۳۲ ساله اهل شیروان خراسان شمالی مجموعه ای زیبا از سنگ های گرانبها را در ۱۳ سال جمع آوری و در منزل شخصی مقابل دید کاوشگران و شهرورندان قرار داده و به دنبال توسعه و اشتغالزایی این صنعت است.

به گزارش ایرنا، فارغ التحصیل زمین شناسی است و با اراده‌ای فولادی در دنیای سنگ غوطه ور و کلکسیونی خاص از سنگ‌هایی رنگی و متفاوت در پستوی خانه‌ای کوچک در شیروان خراسان شمالی ترسیم کرده است.

پرسه در دنیای سنگ ۱۳ سال از عمر گرانبهای او را هزینه کرده تمامی نقاط ایران زیبا را می گردد، اما با نگاهی ریزبینانه‌تر از هر کسی به دنبال یافته‌هایی است که تا به حال کشف نشده‌اند.

او ظرافت‌های رگه رگه‌های درون سنگ‌ها را با دیدی کارشناسانه نظاره و به خوب نکته سنجی می‌کند، دنیای رنگارنگ خود را در همین پستوی خانه تعریف نکرده و دنبال توسعه کارش است تا بتواند این زیبایی‌های هستی را به تمام عموم نشان دهد.

دنیای هزار رنگ سنگ در پستوی خانه

سید مصطفی حسینی فارغ التحصیل کارشناسی زمین شناسی از بیرجند است که به دلیل علاقه وافر خود از سال ۹۰ در کار خرید و نگهداری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشغول به فعالیت در این حوزه است.

این جوان شیروانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: خاص ترین سنگ ها را از معادن استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و اقصی نقاط کشور در این ۱۳ سال خریداری و نگهداری کرده است و ماحصل آن جمع آوری هزار قطعه انواع سنگ های قیمتی استخراج شده از زیرزمین است که ۵۰۰ قطعه سنگ کلکسیون خاص است یعنی سنگ هایی که هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند و به صورت بلوری تشکیل می شوند و شکل خاص دارند.

وی که سنگ ها را با علاقه وافری به دست می گیرد و زیبایی هایشان را با ظرافت خاص به من نشان می دهد می افزاید: نمی توان روی سنگ ها قیمت گذاشت ولی بیشتر از ۱۰ میلیارد ریال ارزش آن ها است، زیبایی مهمترین علت خاص بودن سنگ هایم است که از استان های مختلف مشتری دارند و برایشان ارسال می کنم.

حسینی می گوید: سنگ ها را از تولیدکنندگان می خرم و بهترین سنگ ها از نظر زیبایی و کیفیت بی نظیر را نگهداری کرده ام، همانند کشاورزی که بهترین محصول را جهت مصرف خانگی خود استفاده می کند.

دنیای هزار رنگ سنگ در پستوی خانه

وی کارمند اداره محیط زیست شهرستان شیروان نیز است و مکانی خاص را برای بازدید و نمایش عموم مردم خصوصا دانش آموزان را در گوشه ای از منزل طراحی کرده است و دنبال تسهیلاتی خاص است تا این صنعت را توسعه دهد و این موضوع را بسیاری از مسوولان درمیان گذاشته ولی استقبالی از طرح او نشده است.

این کلکسیونر ادامه می دهد: دنیای هزار رنگ سنگ برای من ورای جهان مادی است و پرسه در میان ارزش های سنگی جهانی معنوی را برای من ترسیم می کند و این رگه های رنگی و سیقل یافته سنگ ها هستند که من را با خلقت و جهان هستی بیشتر آشنا می کند.

او در حسرت یک سالن بزرگ در حد موزه برای سنگ هایش است و در این خصوص می گوید: استاندارد نگهداری این سنگ ها اینگونه نیست و باید به صورت تکی داخل بافت قرار گیرد تا بتوان از لحاظ زیبایی و کیفیت تشخیص و مطالعه انجام داد.

اختصاص یک سالن بزرگ و در معرض قراردادن این سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، باعث جذب گردشگر و در نهایت رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این شهرستان خواهد شد.

دنیای هزار رنگ سنگ در پستوی خانه

حسینی سنگ های عقیق، کوارتز، آزوریت، آمیتیست، کلسیت و کریت را از جمله سنگ های باارزشی عنوان کرد که در منزلش نگهداری می کند و یادآور می شود: دارای چند نمونه سنگ هستم که نمونه جهانی ندارند و برای در معرض نمایش قراردادن این آثار باید داخل بافت شیشه ای کار شود، شناسنامه داشته باشند و کار شده باشد در صورتیکه در منزل شخصی دریک اتاق به صورت قفسه بندی، فشرده و چسبانده کنار هم قرار دارند.

۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود و این استان سرزمینی از کانی های مرمریت، بوکسیت، باریت، مرمر، کلسیت، هماتیت، روی و سرب است که سنگ مرمریت عمده این ثروت خفته را تشکیل می دهد.

کارشناسان بر این باورند که با سرمایه گذاری اندک می توان این معادن را فعال و فرآوری کرد و تنها کافیست تا سرمایه گذارانی را جذب کرد و با خرید چند دستگاه سنگبری به حاشیه سود بهتری دست یافت.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha