«روایت اول»، واقعیت عملیات نظامی ایران را ترسیم کرد

اصفهان-ایرنا-کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: توجه به اصل «روایت اول» در ترسیم واقعیت عملیات نظامی ایران و واکنش رژیم صهیونسیتی به آن نقش کلیدی داشت.

سید محمد سجاد زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به عملیات «وعده صادق» و واکنش رژیم صهیونسیتی به آن اشاره کرد و افزود: در جریان این رخدادها مشخص شد اهمیت جنگ رسانه ای اگر بیشتر از نبرد نظامی نباشد بطور یقین کمتر نیست.

وی به اهمیت خلق روایت در جنگ رسانه ای اشاره و بیان کرد: گاهی همه تلاش ها و دستاوردهای نظامی با یک غفلت رسانه ای به زمین سوخته تبدیل می شود و دشمن با ابزار قدرتمند رسانه موقعیت باخت خود را نبرد فاتحانه جلوه می دهد.

کارشناس رسانه افزود: در واکنش ضعیف به عملیات وعده صادق؛ تلاش جبهه رسانه ای دشمن این بود که این اقدام را یک مانور پر قدرت نظامی منعکس کند.

وی ادامه داد: مشابه چنین تلاش هایی را در جنگ خلیج فارس، حمله آمریکا به عراق، سوریه و افغانستان بارها شاهد بوده ایم.

سجاد زاده افزود: سرعت انتقال خبر و شکل دادن به ذهنیت مخاطب در جنگ رسانه ای نقش تعیین کننده دارد.

این کارشناس ادامه داد: در دوره ای هنگام رخداد بسیاری از اتفاقات مهم جهان، بخش عمده جامعه مخاطب ایرانی هیچ منبع اطلاعاتی بجز شبکه های ماهواره ای نداشت و این انتقاد به رسانه وارد بود که وقتی از خلق خبر سریع و دقیق عقب می مانیم دیگرانی هستند که روایت اخبار را بر عهده می گیرند که هدفشان شکل دادن ذهنیت مخاطبان است.

سجاد زاده گفت: این در حالی است که همواره این نخستین خبر است که «حس» و «ذهنیت» را در مخاطب ایجاد می کند بطوریکه حتی انتشار اخبار بعدی روی برداشت و استنباط اولیه او به تاثیری ندارد.

کارشناس رسانه ادامه داد: در شرایطی که تنها تعداد بسیار کمی از مخاطبان در جست و جوی واقعیت رخدادها و اخبار موثق می روند برای بیشتر افراد نخستین خبر، واقعیت آخر است که اینجا نقش کلیدی روایت اول بیشتر قابل درک است.

وی افزود: نکته دیگر در این زمینه سرعت ایجاد روایت اول در جنگ رسانه ای است، یعنی نخستین کسی که رخداد را روایت می کند برنده میدان رسانه است.

سجادزاده به نقش اطلاعات درست در روایت رخدادها نیز اشاره و بیان کرد: در جنگ طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق، تعدد مستندات تایید کننده اتفاق هایی بود که می افتاد، بنابراین دست دشمن در روایت سازی خالی بود.

وی افزود: با انتشار تعداد بسیار بالا و به موقع عکس، پست، توییت و کلیپ دشمن نتوانست واقعیت آنچه در سرزمین های اشغالی یا عملیات وعده صادق اتفاق افتاد را انکار یا تکذیب کند و دنیا بدرستی متوجه شد چه رخدادهایی به وقوع پیوسته است.

سجاد زاده تصریح کرد: اگر این حجم از داده و اطلاعات نبود دشمن می توانست با استفاده جعلی از منابع آرشیوی و قدیمی آنچه در واقعیت اتفاق افتاده را به حاشیه و تحریف بکشاند.

کارشناس رسانه گفت: در سایه روایتگری درست، تلاش رژیم صهیونسیتی و رسانه های وابسته به آنها برای انعکاس عملیات پیروزمندانه با انتشار تصویر غیر مرتبط و آرشیوی با عنوان «ستونی از دود بر فراز اصفهان» ناکام ماند.

وی افزود: بنابراین تعدد مستندات خبری دست ما را در ارائه واقعیت باز می کند؛ از طرفی گاهی حجم زیادی از مستندات داریم اما از این نکته غافل هستیم که باید به درستی و تعداد فراوان منتشر شوند تا بازی رسانه ای دشمن را خنثی کند.

سجادزاده خاطر نشان کرد: گاهی نیز از سرعت در انتشار خبر غافل می شویم؛ همانند آنچه در موضوع مرگ تلخ (مهسا امینی) در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و دشمن از سکوت و انفعال ما و عدم ارائه بموقع مستندات، استفاده و اخبار جعلی مطابق با اهداف خود را منتشر کرد.

وی افزود: در حالی که چند روز بعد با انتشار تصاویر دوربین های مداربسته واقعیت ماجرا و ابعاد آن روشن شد.

سجاد زاده گفت: بنابراین تاخیر در انتشار مستندات و بی توجهی به اصل روایت اول، موجب شد حواشی و آسیب های بعدی برای کشور ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در جنگ روایت ها برنده لزوما کسانی نیستند که بیشترین موشک ها را دارند بلکه هنر "واقعی ترین روایتگری" می تواند تعیین کننده باشد.

سجاد زاده افزود: در نخستین لحظات مشاهده ریز پرنده ها و سرگردانی آن‌ها در تله پدافند هوایی کشورمان؛ انتشار بیشمار تصاویر باعث شد که دست رژیم صهیونیستی در خلق روایت فاتحانه بسته شود، در حالی که بعدها براحتی می توانست ادعا کند نظام ایران واقعیت این واکنش نظامی را مخفی می کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: بنابراین روایت اول، تیر خلاص به ترفند خبرگزاری هایی بود که در میدان صهیونیست ها بازی می کردند.

نقش روایت اول در پیشگیری از هراس اجتماعی

کارشناس رسانه به سرودخوانی گروهی مردم اصفهان پس از شنیده شدن صدای انفجار اشاره و بیان کرد: اقدام بموقع خبرگزاری های محلی و هم افزایی آن‌ها با رسانه های ملی، منطقه ای و بین المللی در خنثی کردن نقشه رسانه ای دشمن برای وارونه جلوه دادن واقعیت ستودنی بود.

سجاد زاده تصریح کرد: از طرفی در هنگام رخداد اتفاقات مشابه، روایت اول تاثیر بسزایی در پیشگیری از هراس افکنی بین مردم دارد.

وی با بیان اینکه امنیت و آرامش ما مرهون مجاهدت های خاموش سربازان فداکار کشور است، افزود: روایت سازی نقش مهمی در حفظ آرامش یا از بین بردن آن ایفا می کند.

کارشناس رسانه افزود: در بسیاری از مواقع می توان اطلاعات دقیق، درست و دست اول در اختیار مردم گذاشت تا از هراس، خشم و شکاف عمومی جلوگیری شود.

سجاد زاده ادامه داد: تعلل در این مساله می تواند جامعه را با تنش، اضطراب و حجم زیادی از پرسش ها و ابهامات متعدد رو به رو کند.

وی تاکید کرد: در این رابطه مهم است بدانیم چنانچه خبرها با تاخیر به مخاطب برسد، آنها براساس نیازشان اخبار را از منابع دیگری که روایتگریشان بر اساس سوگیری است دریافت می کنند.

کارشناس رسانه گفت: راهکار پیشگیری از مراجعه مردم به چشمه گل آلودِ اخبار کذب این است که آب زلال اطلاعات و روایت درست را در زمان طلایی در دسترس آنها قرار دهیم.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی ۱۳ فروردین برخلاف عرف دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی، کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه را بوسیله هواپیماهای جنگنده‌ خود هدف موشک قرار داد که به شهادت چند تن از کارکنان این دفتر و مستشاران نظامی کشورمان منجر شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود یک هفته پس از این جنایت؛ با صدور اطلاعیه ای از شلیک دهها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

این عملیات موسوم به وعده صادق حیرت جهانیان را بدنبال داشت اما پروپاگاندای تبلیغاتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی بلافاصله در فراری رو به جلو، مدعی رهگیری ۹۹ درصدی پرتابه‌های ایرانی و حداقل خسارت به تاسیسات نظامی خود شدند که بعدها واقعیت آشکار شد.

در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین ماه، شهر اصفهان و محدوده پایگاه شکاری شهید بابایی شاهد فعال شدن پدافند هوایی بود، در همان ساعات ابتدایی ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان دلیل فعال شدن پدافند هوایی در را مقابله با «اشیاء مشکوک» عنوان کرد.

رسانه‌های معاند پس از این حادثه با دروغ‌پردازی و جوسازی به‌دنبال ترمیم شکست سنگین رژیم صهیونسیتی در عملیات وعده صادق بودند، مسأله ای که با توجه به مخابره اطلاعات به موقع و دست اول در رسانه های داخلی از جمله خبرگزاری ایرنا، در آن ناکام ماندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha