میانگین دمای آذربایجان‌غربی ۲.۶ درجه افزایش دارد

ارومیه- ایرنا- رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: متوسط دمای بلند مدت استان ۴.۵ درجه سانتی گراد بوده است که دمای جاری نسبت به دراز مدت ۲.۶ سانتی گراد افزایش دارد.

آزاد توحیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا ششم اردیبهشت ماه امسال اختلاف دمای جاری با سال گذشته ۰.۶ درجه و متوسط دمای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۶.۵ درجه بوده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: متوسط دمای سال جاری استان ۷.۱ درجه بود که نسبت به میانگین سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین میانگین دمای ثبت شده سال جاری در شهرستان سردشت با ۱۰.۳ درجه ،پلدشت با ۹.۷، نقده و میاندوآب با ۹درجه سانتی گراد بود.

توحیدی ادامه داد: کمترین متوسط دما نیز در چالدران با سه درجه، تکاب با ۴.۳ و سلماس با پنج درجه سانتی گراد در سال زراعی جاری ثبت شده است و شهرستان چالدران و تکاب شاهد افزایش دما نسبت به سال گذشته هستند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت:متوسط بارش استان طی سال جاری زراعی ( از اول مهر تا ۲۵ فروردین ماه) حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

توحیدی افزود: بارش ها در شمال استان نسبت به بلند مدت افزایش چشمگیری دارد و بیشترین افزایش در شهرستان ماکو با ۵۳ درصد رشد است.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی ثبت شده در ماکو ۱۹۳.۶ میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی گذشته که ۱۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد افزایش دارد.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به میزان بارندگی ها در جنوب استان ادامه داد: در شهرستان پیرانشهر حدود ۴۱۴ میلمیتر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال زراعی گذشته ۳۰ درصد افزایش بارش و نسبت به بلند مدت پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی استانی کوهستانی است که دارای بین ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است و اقلیم و بارندگی ها تاثیر مستقیمی بر زندگی و معیشت مردم منطقه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha