شنای آخر هفته‌ای در رودهای آذربایجان‌غربی؛ شیرین و گاهی تلخ

ارومیه- ایرنا- دلخوشی شنای جوانان کنار هم در رودخانه‌ها به ویژه در فصل گرم سال از اردیبهشت گرفته تا اواخر شهریور در کنار شیرینی ها و خوش گذرانی هایی که دارد، تلخی‌هایی هم دارد که از جمله آنها غرق شدن سه نفر در آذربایجان‌غربی در روز آخر هفته گذشته بود هرچند یکی از آنها سالم از آب بیرون آمد.

به گزارش ایرنا، غرق شدن ۲ جوان در رودخانه نازلوچای ارومیه یکی از اخبار مهم حوادث روز جمعه در ارومیه بود که همین سبب وایرال شدن این خبر در فضای مجازی شد؛ غرق شدگی که با آمدن روزهای گرم، کم کم رو به رشد بوده و موجب دلنگرانی مدیریت بحران نیز شده است.

با گرم شدن هوای آذربایجان‌غربی و گسیل شدن آب در رودخانه‌ها، جوانان برای شنا و دورهمی بودن به کنار رودخانه‌ها می‌روند؛ البته در کنار گردش و ‌تفریح، برخی نیز به فکر شنا در رودخانه‌های اصلی می‌افتند که کاری خطرناک محسوب می‌شود.

لذت شنا در گرم‌ترین روزهای سال هراندازه که لذت بخش و شورانگیز است اما تسلط نداشتن به فنون این ورزش همواره حوادث تلخ و غمباری را گاه برای برخی خانواده ها و گردشگران به بار می‌آورد.

دل خوشی و شیرینی‌های روز جمعه‌ای هم با همین اتفاقات ناگوار تبدیل به تلخی و خاطره بد می‌شود.

البته امدادگران هلال احمر و آتش‌نشانان سعی می‌کنند که با شنیدن خبر غرق شدگی بلافاصله خود را بر بالین محل حادثه برسانند که در صورت موفقیت، همین موضوع شیرینی دیگری نیز دارد.

نجات کودک ۲ ساله در حال غرق در یکی از روستاهای مهاباد از جمله همین خبرهای شیرین روز جمعه‌ای بود که اتفاقی شیرین برای خانواده آن کودک و اهالی منطقه محسوب می شد.

اهالی روستای گردشیلان و نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات کله کاوی مهاباد همگی عصر امروزشان را در محل حادثه غرق شدن این کودک ۲ ساله گذراندند تا شاید کام خانواده این کودک تلخ نشود.

شنای آخر هفته‌ای در رودهای آذربایجان‌غربی؛ شیرین و گاهی تلخ

تلاش این مجموعه و همکاری میان مردم در نهایت جواب داد و خوشبختانه در این حادثه، کودک ۲ ساله غرق‌شده بعد از انجام اقدامات پیش بیمارستانی، ساکشن و اکسیژن تراپی به مرکز درمانی انتقال داده شد.

شاید برخی به خاطر خنک بودن آب رودخانه و برخی نیز برای پول‌ ندادن به استخرها اقدام به چنین کاری می‌کنند؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا برای بهره‌گیری از حوزه آبی چون قایق سواری وشنا کردن مجوزهایی خاصی داده می‌شود؟

شنا کردن در دریاچه پشت سدها، کانال‌ها و تاسیسات آبی به دلیل شرایط خاص و خطرناک آن به طور کامل ممنوع است و تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت شنا نیز در در حاشیه سدها و تاسیسات آبی به خوبی مشهود است، اما در فصل گرما شاهد اقدام غیرمنطقی و خلاف برخی از شهروندان برای شنا کردن در این اماکن هستیم.

هلال احمری ها و حوادث رودخانه‌ای

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی به ایرنا می‌گوید: عملیات‌های متفاوتی برای نجات شهروندان از غرق شدگی انجام می‌شود و اتفاقا با شنیدن خبر غرق شدگی، کام همه امدادگران نیز به همراه خانواده حادثه دیدگان تلخ می‌شود.

حمید محبوبی ادامه داد: ما با انجام عملیات نجات هیچ مشکلی نداریم و در سریع‌ترین زمان‌خودمان را بر صحنه حادثه می‌رسانیم ولی قبل از رخداد چنین حادثه‌ای از خانواده‌ها می‌خواهیم که به جوانان خانواده آموزش بدهند که رودخانه‌ها محل شنا کردن نیست و خطرات جدی به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: شناگران حرفه‌ای هم از رفتن به رودخانه‌ها برای شنا کردن پرهیز می‌کنند اما برخی افراد به‌راحتی و با اعتماد به نفس بالا اقدام به شنا در این محل‌ها می‌کنند که جای بسی‌تامل دارد.

وی با اشاره به یکی از خاطرات غریق نجاتی گفت: دریکی از عملیات‌های نجات، لباس غریق نجات به سیم و آهن‌آلات روستای زیرآبی در شهرچای ارومیه گیر کرده بود که امدادگرمان مجبور به پاره کردن لباس خود برای رهایی از آن می‌کند و این موضوع نیز باید گفته شود که چنین سختی‌هایی هم داریم.

حرفه‌ای‌ها هم پشت سد شنا نمی‌کنند

یک مربی شنا و نجات غریق نیز در این خصوص‌ به ایرنا می‌گوید: شنا در سدها و آب بندها و بی‌توجهی به اصول اولیه شنا موجب غرق شدگی می‌شود و این را همه شناگران حرفه‌ای نیز می‌دانند و حتی اگر مهارت کافی برای شنا کردن در این محیط را داشته باشند، بدون لباس مخصوص و کار تیمی اقدام به چنین کاری نمی‌کنند.

سعید همتی افزود: همچنین دسترسی آسان افراد به آب‌بندان‌ها، دریاچه سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های کشاورزی به واسطه نبود حفاظ یا حصار مناسب است و افراد بدون هیچ مانع و محدودیتی، آب تنی می‌کنند.

وی ادامه داد: شنا در چنین مکان‌های غیر استاندارد و فاقد ناجی غریق حتی برای شناگران ماهر، زبده و حرفه‌ای نیز خطرناک است که به جد باید اجتناب کرد.

بیماری‌های پشت پرده شنا در رودخانه‌ها

سیروان نوروزی از شهروندان ارومیه‌ای است که از خاطرات تلخ خود به ایرنا می‌گوید: غرق شدن یک‌روی سکه شنا در رودخانه‌ها است و روی دیگر این سکه موضوعاتی چون درگیر بیماری ناشناخته شدن است.

وی ادامه داد: یکی از آشناهای ما پس از شنا در رودخانه‌ای در ارومیه بدون اینکه دلیلش را بدانیم فلج شد که البته پس از گذشت یکسال و پیگری درمانی، او در حال برگشت به زمان عادی و سلامت کامل است.

تلخی‌هایی که مهر تایید بر عدم شنا در رودخانه‌ها می‌زند ولی بازهم برخی‌ها گوش نمی‌دهند وخیال‌شان راحت است که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

اما واقعیت دیگری درحال رخ دادن است و هر روز شاهد یک غرق شدگی در رودخانه‌ها هستیم.

آتش‌نشانان و شنای رودخانه

رییس سازمان آتش نشانی ارومیه نیز در خصوص غرق شدن ۲ نفر حین شنا در رودخانه نازلو گفت: یکی از این افراد هنوز پیدا نشده است اما پیکر یکی از این جوانان ساعاتی پیش پیدا شد و به مراحع ذی‌صلاح تحویل داده شد.

حسین سرباز رشید اظهار کرد: پس از دریافت خبری مبنی بر غرق شدن ۲ نفر در رودخانه نازلو، ستاد فرماندهی آتش نشانی ارومیه بلافاصله گروه امداد و نجات ایستگاه شماره ۶ را به همراه تیم غواصی این سازمان جهت جست‌وجوی مفقودین به محل حادثه اعزام کرد.

وی بیان کرد: تیم‌های تخصصی غواصی و امداد و نجات اعزامی آتش نشانی تا پیدا شدن یک نفر گم‌شده در محل حادثه حضور خواهند داشت.


به گزارش ایرنا، اتفاقات تلخ رودخانه‌ای این روزها به قدری زیاد شده که نیاز به ایجاد پویش رسانه‌ای است پویشی به‌ نام #نه_به_شنا_رودخانه‌ای که امیدواریم حداقل با این چالش شاهد کمتر شدن حوادث رودخانه‌ای در آذربایجان‌غربی باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha