چالش‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان زیر ذره بین استاندار مازندران

ساری- ایرنا- پیچیدگی بروکراسی اداری، طولانی بودن فرایند صدور مجوز، پراکندگی در استقرار ،بی توجهی و جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی ،کمبود زمین و تجاری سازی از جمله نظام مسایل مطرح شده از سوی مدیران شرکت های دانش بنیان و نخبگان استان در نشست با «یوسف نوری» استاندار جدید مازندران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمایت از نخبگان با هدف ورود علم و دانش نوین و تکیه بر استعدادها و دانش بومی برای جهش، رونق و بهبود چرخه تولید ضرورتی است که امروز پنجشنبه استاندار جدید مازندران در نخستین جلسه رسمی با مدیران شرکت های دانش بنیان و نخبگان استان برگزار کرد.

شماری از مدیران شرکت های دانش بنیان و نخبگان مازندران در این نشست صمیمی استفاده از نخبگان در برنامه‌های اجرایی و توسعه ای از سوی نماینده عالی دولت در مازندران را قابل تحسین توصیف کردند و گفتند: ظرفیت ها و پتانسیل های این خطه شمالی در حالی همچنان مورد بی توجهی قرار می گیرد که به اعتقاد جامعه نخبگانی ،تحریم های داخلی دستگاه های اجرایی نظام مسایل را چندین برابر پیچیده تر کرده است.

آنان تصریح کرد: بروکراسی اداری فعالیت بسیاری از افراد نخبه و مدیران شرکت های دانش بنیان را با چالش مواجه کرده است، دستگاه های اجرایی نیز فقط با تفسیر و تحلیل های غیر منطقی به این مشکلات دامن می زنند.

چالش‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان زیر ذره بین استاندار مازندران

تجاری سازی اختراعات گام مهم و اساسی در حمایت از نخبگان

یکی از اعضای بنیاد نخبگان مازندران که عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل نیز است، گفت: چالش های زیادی در مازندران وجود دارد که برای حل این نظام مسایل به مشارکت و مشورت نخبگان استان نیازمند است.

مجید پیروی با بیان این که استفاده از نخبگان در برنامه‌های اجرایی و توسعه ای مازندران از سوی نماینده عالی دولت در مازندران قابل تحسین است، افزود: بزرگترین مشکلات نخبگان مسایل اداری در دستگاه های اجرایی است.

وی تصریح کرد: اگر در چارچوب مقررات تفویض اختیارات به جامعه نخبگان بیشتر شود، ‌این افراد با کشارکت جدی مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان را احصا و حل و فصل می کنند.

یکی دیگر از نخبگان مازندران به نقش اختراعات در توسعه اقتصادی هر منطقه اشاره کرد و گفت: در حالی که اختراعات مازندران در سطح ملی رتبه ممتاز ی دارد، اما مشکلات ثبت و تجاری سازی این اختراعات بسیار پیچیده و اصلا مرد اهتمام قرار نمی گیرد.

وی تجاری سازی اختراعات را گام مهم و اساسی در حمایت از نخبگان دانست و بیان داشت: راه اندازی شرکت های دانش بنیان و صندوق کارآفرینی امیدی برای حمایت از اختراعات است اما در حال حاضر مخترعان در سطح های مختلف از این عملکرد رضایت ندارند.

وی با ذکر این نکته که اختراعات مازندران با رویکرد توسعه این خطه شمالی نیز است، گفت:لزوم تخصیص بخش مهمی از بودجه دانشگاه ها به مساله پژوهش و توانمندسازی نخبگان، راهکاری جدی برای تحقق و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم است.

رییس بنیاد نخبگان مازندران شناسایی، هدایت، حمایت و بهره‌گیری را چهار ماموریت مهم بنیاد عنوان کرد و گفت:‌ جذب و استخدام نخبگان و اثر بخشی بودن جامعه نخبگان هموار مورد تاکید است.

محمد آزاد بخت به نیروی انسانی کارآمد و باهوش مازندران به عنوان مهمترین ظرفیت و پتانسیل استان اشاره کرد و افزود: بر اساس مازندران در رتبه زیر ۱۰۰ کنکور دانش آموزان و کسب مدال در المپیاد های ملی و بین المللی پس از تهران رتبه نخست را دارد.

وی با بیان این که دستگاه های اجرایی کمترین توجه را در برنامه های توسعه ای وپژوهشی به بنیاد نخبگان مازندران دارند، ادامه داد:‌ در حال حاضر هفت هیات اندیشه ورز در بخش های مختلف مازندران تشکیل شده است.

رییس بنیاد نخبگان مازندران به رویکرد عملی دولت سیزدهم در جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی بنیاد ملی نخبگان افراد نخبه را برای جذب در دستگاههای اجرایی معرفی می کند.

با بیان این که تعداد اعضای نخبگان بنیاد مازندران از یک هزارو ۲۰۰ نفر ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اکنون به ۲هزارو ۱۵نفر رسید، گفت : از ۲ سال گذشته حمایت از نخبگان در قالب مشارکت در اجرای طرح ها و پرداخت تسهیلات در هفت طرح مورد اهتمام قرار گرفت.

چالش‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان زیر ذره بین استاندار مازندران

تحریم های داخلی بزرگترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان

مدیر شرکت دانش بنیان صنعت سبز طبرستان در این نشست همگرایی بین مسوولان دستگاه های اجرایی استان با شرکت های دانش‌بنیان را ضروری دانست و گفت: اکنون دستگاه های اجرایی استان جزیره ای عمل می کنند.

حسین صالحی با توضیح این نکته که مهمترین حمایت قانونی از شرکت های دانش بنیان و فناوری معافیت بیمه ای، مالیات و گمرک است که این سه بخش در مازندران مورد بی توجهی و نادیده گرفته می‌شود، افزود: این شرکت ها معتقدند سرمایه‌گذاری های زیادی در جذب نخبگان شده است و باور داریم که نیروهای انسانی کارآمد بهترین سرمایه گذاری است.

صالحی استاندارد سازی محصولات مازندران را از چالش های استان عنوان کرد و گفت: رفع مشکلات تعهدات ارزی، مکبود زیر ساختی شرکت های شهرک‌های صنعتی مازندران

که شرکت های دانش بنیان در آن مستقر هستند، از مطالبات است.

مدیر شرکت دانش بنیان خزر الکتریک نیز با بیان این که دستگاه های اجرایی همکاری خوبی با این شرکت ها ندارند، گفت: ستاد رفع موانع تولید در مازندران اثر گذاری مطلوبی ندارد و مصوبات آن اصلا اجرایی نمی شود.

حسین فلاح با بیان این که ستادهای فناوری، صندوق حمایت از فناوران، صندوق کارآفرینی امید و پارک علم و فناوری از اقدامات خوب دولت برای حمایت از جریان نخبگان است، ادامه داد:‌ متاسفانه تحریم های داخلی بیشترین ضربه را به شرکت های دانش‌بنیان می زند، یعنی دستگاه های اجرایی بیشترین موانع را جلوی پای شرکت های تولیدی و صنعتی قرار می دهند.

چالش‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان زیر ذره بین استاندار مازندران

تولید حدود یکهزار محصول دانش بنیان در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان مازندران در ۲ سال گذشته مورد توجه قرار گرفت، گفت: و همسو با این رویکرد کمیته توسعه دانش بنیانی در بخش تولیدات محصولات کشاورزی، کالاهای صنعتی و توسعه گردشگری استان شکل گرفته است.

حسن خیریانپور با بیان این که پارک علم و فناوری مازندران نیز سال گذشته ۹۵۶ محصولات دانش بنیان را تولید کرد و ادامه داد:‌بر اساس برنامه و با هدف تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، امسال این تعداد محصولات دانش بنیانی باید به یکهزار و ۵۰۰ کالا برسد.

وی به فعالیت ۱۴۴ شرکت دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد:‌ امسال با توجه به اهمیت حو رویکرد حمایتی دولت تعداد شرکت های دانش بنیان استان به ۲۰۰ شرکت افزایش خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران تعداد خانه خلاق مازندران را چهار خانه و مرکز رشد استان را ۱۱ مرکز عنوان کرد و گفت: از آن جایی که مازندران با تولید بیش از هشت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش محوری در امنتی غذایی ملی دارد، امسال راه اندازی دهکده فناوری محصولات کشاورزی مازندران هدف گذاری شده است.

خیریانپور ایجاد کارخانه نوآوری در مازندران را از برنامه های جدی امسال عنوان کرد و گفت: به دلیل فعالیت های پراکنده شرکت های دانش بنیان بیشتر این شرکت ها از سه معافیت مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی کمتر برخوردار می شوند.

وی ضمن تایید مشکلات طولنی بودن فرایند صدور مجوز برای شرکت های دانش بنیان در مازندران، گفت: پارک علم و فناری استان همچنان در زمین استیجاری قرار دارد.

معاون استاندار مازندران با توضیح این که حداقل نیاز عرصه برای پارک علم و فناوری درد هر استان ۲۰ هکتار است، گفت: اکنون در کمتر از سه هکتار را در اختیار داریم.

به گفته خیریانپور باید مسیر طرح‌های عمرانی و اقتصادی مازندران به سمت شرکت های دانش بنیان و پارک ها سوق داده شود تا اعتبارات صندوق پژوهش و نوآوری مازندران بیشتر شود.

چالش‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان زیر ذره بین استاندار مازندران

معیار ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی مازندران استفاده از ظرفیت نخبگان است

استاندار مازندران با بیان اینکه برای حل نظام مسایل استان به صورت موضوعی با افراد قوی نخبگانی ورود پیدا می کنیم، گفت :معیار ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز استفاده از ظرفیت نخبگان است.

یوسف نوری هم در جلسه با جامعه نخبگان و پارک علم و فناوری مازندران ، نخبگان را محرک جامعه برای رسیدن به خودکفایی و قله دانایی توصیف کرد و افزود: مشکلات کشور در حوزه مدیریت است و این خطه طبق آمار و بررسی‌های تاریخی مهد علم و دانش بنیان و نیروی انسانی کارآمد است.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران جزو اولین های کشور در کسب مدال‌های المپیاد ملی و بین المللی است، تصریح کرد: نخبگان افراد قوی هستند و باید موضوعی در حل نظام مسایل مازندران ورود پیدا کنیم.

وی با ذکر این نکته که امروز اسیر مدیریت های فرسایشی هستیم، توضیح داد: سازمان های بدون بودجه و رییس، انگاره امروز مدیریت در کشورهای پیشرفته است که مورد اهتمام ویژه قرار گرفت، در حالی که مشکلات و چالش های بروکراسی اداری در بخش های خصوصی و دولتی کشور، قله شده است.

نوری با اظهار این که نخبگان و استعدادهای دانش بنیان مازندران زنجیره توسعه مازندران هستند ، ادامه داد: حمایت دستگاه های اجرایی از شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری مازندران مورد تاکید جدی است.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که معیار ارزیابی مدیران مازندران استفاده از ظرفیت های اعضای نخبگان و پارک علم و فناوری است، گفت : ارزیابی های میدانی نیز در چگونگی استفاده و حمایت واقعی از سوی دستگاه های اجرایی با جدیت عملیاتی می شود.

استاندار مازندران با اشاره به این که معتقدم توسعه مازندران باید با عینک و نگاه نخبگان عملیاتی شود ، گفت که تاکید می کنم دستگاه های اجرایی استان باید بکارگیری از نخبگان را عملیاتی کنند.

نوری ادامه داد: مشکلات کشاورزی مازندران با نگاه کارشناسی ارشد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی استان حل و فصل شود.

وی با اظهار این که شرکت های دانش پژوهان جوان مازندران باید بیشتر تقویت و حمایت شود، تصریح کرد: رسیدن به بهره وری اقتصادی در سه بخش اقتصادی ، خدمات و فرهنگی مازندران فقط با توجه واقعی و عملی به نخبگان است.

نوری با تاکید بر این که همه مدیون خون شهدا هستیم، گفت: اقتدار و امنیت امروز کشور را نیز نخبگان و دانش آموزان در المپیادها تضمین کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha