بخشی از حقوق عقب افتاده پزشکان خانواده مازندران پرداخت شد

ساری-ایرنا- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از پرداخت بخشی از حقوق عقب افتاده پزشکان خانواده استان خبر داد و گفت:‌ با پیگیری های انجام شده سازمان تامین اجتماعی حقوق بهمن پارسال پزشکان خانواده شهری مازندران را پرداخت کرد.

رضا صفری عربی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اواخر پارسال سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حقوق پزشکان خانواده شهری مازندران خلف وعده کرد و ۸۰ درصد حقوق سه ماه بهمن، ‌اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ و همچنین ۲۰ درصد سه فصل پارسال را پرداخت نکرد.

وی ادامه داد:‌ این امر موجب نارضایی و در برخی نقاط دست از کار کشیدن پزشکان خانواده شهری مازندران طی روزهای اخیر شده بود که تداوم این مساله می توانست در روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مازندرانی ها خلل ایجاد کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت متولی پرداخت حقوق به پزشکان خانواده شهری است، ‌توضیح داد: در روند پرداخت این پزشکان، ‌دانشگاه علوم پزشکی استان دخیل نیست.

وی اضافه کرد:‌ عقب ماندن چندین ماه حقوق این پزشکان باعث شد تا دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران پیگیری های لازم را در سطح ملی انجام دهد که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته است.

صفری عربی افزود: تامین اجتماعی حقوق بهمن پارسال ۵۲۲ پزشک خانواده شهری مازندران را پرداخت کرد و بنا به قول مساعد این سازمان بزودی مابقی حقوق عقب افتاده و ۲۰ درصد حقوق مربوط به سه فصل ارزیابی پزشکان به حسابشان واریز خواهد شد.

بخشی از حقوق عقب افتاده پزشکان خانواده مازندران پرداخت شد

پرداخت دستمزد پزشکان خانواده براساس موقعیت جغرافیایی شهری و روستایی توسط نهادهای متولی انجام می شود. طبق قرارداد کشوری، بیمه سلامت حقوق پزشکان خانواده روستایی را به حساب دانشگاه علوم پزشکی واریز و این نهاد حقوق آنان را پرداخت می کند. و تمامی مراحل پرداخت حقوق و نظارت بر فعالیت این بخش از پزشکان برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

حقوق و دستمزد پزشکان خانواده شهری از سوی سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت تامین و به حساب آنها پرداخت می شود و دانشگاه علوم پزشکی تنها بر روند فعالیت آنها نظارت دارد.

در خصوص میزان پرداخت ماهانه حقوق به پزشکان خانواده نیز ۸۰ درصد حقوق تعیین شده براساس روندی که بالا اشاره شد از سوی نهادهای متولی به حساب آنان واریز و ۲۰ درصد مابقی حقوق آنها پس از ارزیابی کیفی ارائه خدمات توسط دانشگاه علوم پزشکی به صورت فصلی به حسابشان واریز می شود

۳۷۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین ۵۵۲ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت "نمونه" آغاز به کار کرد، برنامه ای سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

طبق گزارش رسمی مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده، رتبه دار در شناسایی بیماران دیابت است. پزشکان از دیابت و فشار خون به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند. بر اساس برآوردهای رسمی، دیابت بیشتر از ۱۰ درصد هزینه درمان نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در طرح پزشک خانواده برای گروه های مختلف سنی و جنسی مانند مادران باردار، نوزادان و کودکان، افراد بالای ۵۰ سال و مسن بسته های ویژه مراقبتی در نظر گرفته شده است و جمعیت این گروه ها برای این که قطار نظام سلامت محور به حرکتش در مسیر ادامه دهد، باید طبق برنامه زمان بندی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha