آبیاری های غیرمتعارف چالش زمین پاک در کهگیلویه وبویراحمد است

یاسوج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبیاری های غیرمتعارف چالش مهم محیط زیست در استان است که به آلودگی زمین منجر شده است.

اسلام جاودان خرد روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته زمین پاک افزود:آبیاری های غیرمتعارف با استفاده از آب فاضلاب انجام می گیرد که این امر افزون بر آلودگی زمین منجر به تهدید سلامت مصرف کنندگان هم می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس آماری که پارسال دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف در استان تنها در نیمه نخست پارسال صورت گرفت افزود:بازنگری در این شیوه ضرورت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی اگرچه در بیشتر نقاط کشور حال زمین را بد کرده است اما این رویه در استان هم مشکل ساز شده و ضرورت دارد تا برای مدیریت آن برنامه ریزی اصولی انجام گیرد.

وی تاکید کرد:برای بهبود حال زمین فرهنگ استفاده از ظروف یکبار مصرف به صورت روزانه باید از زندگی مردم حذف شود که البته این امر افزون بر مشارکت شهروندان نیازمند حساسیت بیشتر مسوولان است.

جاودان خرد عنوان کرد:جایگزینی کیسه های پارچه ای به صورت جدی و فراگیری با کیسه های پلاستیکی در واحدهای صنفی مانند نانوایی ها نخستین گام برای تحقق این مهم محسوب می شود.

وی ابراز کرد : امسال هفته زمین پاک از سوم تا نهم اردیبهشت با شعار " مشارکت مردم ، ایران در برابر پلاستیک ،نجات زمین" با اجرای ۲۰ برنامه آموزشی و مشارکتی با دستگاه های اجرایی در استان گرامی داشته می شود .

آیین روز جهانی زمین پاک هر ساله ۲۲ آوریل همزمان در سراسرجهان برگزار می شود ، در این راستا به منظور ایجاد حساسیت و هم افزایی بیشتر در حفاظت از زمین در کشورمان برنامه های یک هفته ای با عنوان "هفته زمین پاک " با تبیین شعار مشخص و اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی گرامی داشته می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد : برنامه های هفته زمین پاک به منظور ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی به شهروندان و جلوگیری از تخریب محیط زیست به طور عام و آلودگی زمین به طور خاص به هفت شهرستان استان ابلاغ شده است.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: نواخته شدن زنگ زمین پاک در مدارس ، برگزاری برنامه بسیج پاک سازی با همکاری آموزش و پرورش و دستگاه های متولی ، پاکسازی مبادی کوهستانی با حضور طبیعت دوستان و کوهنوردان ، استفاده از ظرفیت خانه های محیط زیست ، بازدید سرزده از صنایع و تجلیل از صنایع سبز ، نشست با اعضای شورای اسلامی ، استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و سایر برنامه های متناسب با ظرفیت شهرستانی از برنامه های ابلاغ شده برای اجرا در کهگیلویه و بویراحمد است .

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و تعامل سازنده بین مسوولان و شهروندان آرزوی داشتن آسمان آبی و زمین پاک تحقق یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha