مدیر طیور جهاد کشاورزی : سالانه ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس تولید می‌شود

شیراز-ایرنا-مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا فزونی در خصوص تولید سالانه عسل در استان افزود: این میزان عسل در بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار عدد کندوی زنبور عسل مستقر در استان در سال ۱۴۰۲، تولید و روانه بازار می‌شود.

او با بیان اینکه هفت هزار زنبورستان در سطح استان فارس فعال است، گفت: صنعت زنبورداری فارس در رتبه سوم تولید عسل کشور قرار دارد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از هفت هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه زنبورداری مشغول به کار هستند.

وی که معتقد است فعالیت زنبورداری از جمله مشاغل مورد استقبال بهره‌برداران بخش کشاورزی است که در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته گفت: صنعت زنبورداری محصولات جانبی دیگری نیز دارد که به بازار عرضه می‌شود.

او افزود: سالانه بیش از یک کیلوگرم ژل شاهانه، ۳۰۰ تن موم، ۱۸ تن موم و ۶۵ تن گرده گل در این استان تولید و برداشت می‌شود و شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون، و ممسنی از مهم‌ترین مناطق زنبورداری استان فارس است.

فزونی یادآور شد: در سال زراعی گذشته و به دنبال آن طغیان آفات با مشکلاتی در صنعت زنبورداری مواجه بوده‌ایم که امید است در صورت بهبود شرایط اقلیمی و از طرف دیگر با مدیریت بهتر زنبورداران و همچنین بالا بردن فرهنگ زنبورداری و آشنایی کشاورزان و باغداران با فواید زنبور عسل و نقش آن در گرده افشانی، با بهبود تولید در این بخش طی سال‌های آتی روبرو باشیم.

تولید سالانه۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از تولید سالانه۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در این استان خبر داد و گفت: چهار مرحله عملیات اصلاح‌نژادی و پلاک‌گذاری جوجه‌های اصلاح‌نژادی مرغ بومی نیز در اسفندماه ۱۴۰۲ به اتمام رسیده است.

فزونی در این باره افزود: در حال حاضر نسل سی و یکم مرغ مادر بومی پارسه در مرکز اصلاح نژادی شمس آباد جوجه ریزی شده و با توجه به روند پلاک‌گذاری جوجه‌ها، رکوردبرداری از این جوجه‌ها آغاز شده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: آمارهای مربوطه بر اساس رکوردهای گله مادری و اطلاعات شجره‌نامه و همچنین جوجه‌های نسل جدید برداشت و پس از تحلیل و ارزیابی آماری و اصلاح نژادی، انتخاب مرغ و خروس‌های والدی نسل بعد صورت می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به بهبود قابل توجه صفات اقتصادی مرغان بومی که طی سنوات متمادی حاصل شده و از طرفی به دلیل پتانسیل ژنتیکی بالای تولیدی این نوع از مرغان که در سطح روستاها توزیع شده می‌توان به بخش قابل توجهی از نیازهای بازار تخم مرغ و گوشت سفید دست یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha