خسارت ۶۰میلیارد ریالی باران به مزارع گندم قیروکارزین

شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: بارش‌های اخیر موجب خسارت ۶۰ میلیارد ریالی به هزار هکتار از اراضی گندم این شهرستان شد.

محمد حیدری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی بارندگی‌های اخیر در فروردین ماه خسارت ۳۰درصدی به هزار هکتار از اراضی گندم وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: این خسارت از نظر ارزش معادل ۶۰میلیارد ریال بوده است.

آغاز عملیات گرده افشانی هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از نخیلات

وی همچنین از آغاز عملیات گرده‌افشانی در هشت هزار و ۵۰۰هکتار از نخیلات این شهرستان خبر داد و گفت: گرده‌افشانی از نیمه اسفند شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.

حیدری گرده‌افشانی را از مهم‌ترین و حساس‌ترین عملیات در به ثمر نشاندن میوه خرما دانست و افزود: گرده‌افشانی رابطه مستقیم و بسیار مهمی هم در تولید میوه و هم در بهبود کمیت و کیفیت دارد.

وی ادامه داد: درخت خرما گیاهی دو پایه است و گل‌های نر و ماده آن بصورت جداگانه روی پایه‌های متفاوت تولید می شود و معمولاً پس از نمایان شدن اسپات‌های نر و ماده با آغاز شکافتن اسپات‌های ماده عملیات گرده‌افشانی آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اضافه کرد: گرده‌افشانی نخل از طرق مختلف انجام می‌شود که مطمئن‌ترین آن توسط انسان است، زنبور عسل و باد از دیگر عوامل انتقال گرده به شمار می‌روند که میزان نتیجه‌بخشی آن به مراتب کمتر از روش اول است.

پیش بینی برداشت ۱۲۰ هزار تن خرما

حیدری یادآور شد: از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار باغات نخل ۱۲۰ هزار تن خرما برداشت می‌شود که خرمای زاهدی سهم عمده‌ای از این برداشت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ارقام دیگری نظیر خاصویی، هلیله، شاهانی کبکاب، تورز و الوان هم در این شهرستان وجود دارد، گفت: در سال‌های اخیر کاشت گونه‌های دیگری نظیر پیارم و مجول در دستور کار قرار گرفته است‌.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین عنوان کرد: در زمان برداشت تاجرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان و دیگر همسایگان وارد این شهرستان می‌شوند که این اتفاق خوب رونق زیادی به بازار کار، اقتصاد و میعشت مردم داده است.

حیدری توصیه کرد: گرده افشانی باید از ساعت ۱۰ صبح الی سه بعدازظهر روز آفتابی و با دمای ۲۲ ـ۳۲درجه سانتی گراد انجام گیرد.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha