۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85451933
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۹۴ هزار هکتار از اراضی اصفهان مشکل مرزبندی دارد

اصفهان–ایرنا – رییس کل دادگستری اصفهان گفت: حدود ۹۴ هزار هکتار از زمین‌های استان که در مرز بین اصفهان و ۹ استان همجوار قرار گرفته‌ و به لحاظ مرزبندی‌های دقیق دچار مشکل است، در معرض سوءاستفاده قرار دارد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری روز یکشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی در دادگستری اصفهان افزود: برنامه جدی دستگاه قضایی استان در سال جدید، برگزاری نشست با مسوولان این استان‌ها و پیگیری بمنظور تعیین تکلیف این اراضی است.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های این شورا در سال جدید ادامه پیگیری‌ بمنظور رفع موانع اجرای کامل قانون «حدنگار» در اراضی ملی و منابع طبیعی، کشاورزی و همچنین اراضی مربوط به ادارات دولتی استان است.

کاداستر(Cadastre) یا حدنگاری، نقشه‌برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

رییس کل دادگستری اصفهان افزود: این استان با ثبت ۹۹ درصد از اراضی ملی جزو استان‌های پیشرو در اجرای قانون حدنگار در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی بشمار می‌آید.

رییس شورای حفظ حقوق بیت‌المال دادگستری اصفهان از پیشرفت ۲۰ درصدی اجرای طرح کاداستر(قانون حدنگار) در اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح در اراضی کشاورزی استان از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و اکنون ۶۵ درصد از اراضی کشاورزی استان در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده‌ است.

حجت‌الاسلام‌ جعفری در ادامه اجرای طرح کاداستر در زمین‌های ادارات دولتی در استان را ۲۶ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: اجرای قانون حدنگار در بخش اراضی نهادهای دولتی بدلیل وجود پیچیدگی‌ حقوقی و اداری، مطلوب نبوده است و باید در نشستی با حضور استاندار، رفع موانع اجرای این طرح در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به مفاد سند تحول قضایی در باره دفاع از حقوق عمومی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی گفت: با توجه به تأکید رییس قوه قضاییه و مفاد سند تحول قضایی در زمینه دفاع دستگاه قضایی از حقوق عمومی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی، یکی از برنامه‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان در سالجاری پیگیری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

رییس کل دادگستری اصفهان افزود: شورای حفظ حقوق بیت‌المال با توجه به ظرفیت‌های قانونی، سند رفع آلودگی و هوای پاک را مطالبه کرده که ظرف چند روز آینده به دبیرخانه این شورا تحویل خواهد شد و دادگستری، پیگیری برای اجرای مفاد این سند، که جزو مسائل کلان و مطالبات مردم استان است را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (۳۲ درصد) دربرگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha