تحقق وعده دولت؛ پتروشیمی گچساران در مدار تولید محصول +فیلم

گچساران- ایرنا- ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه در ۲۶ تیرسال ۱۴۰۲ با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد و با حضور آیت الله رییسی T رییس جمهور در شهرستان گچساران راه اندازی شد در یک بازه زمانی کوتاه در مسیر شتاب و تولید محصول قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی و هم اکنون در مدار تولید پایدار قرار گرفت و و محصول این مجتمع که ماده اولیه بسیار مهم و پرمصرف در صنعت به‌شمار می‌رود به خط لوله اتیلن غرب کشور تزریق خواهد شد.

بطوری که رییس جمهور درآیین افتتاحیه این طرح در تیرماه ۱۴۰۲ گفته بود که کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست و صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند.

پتروشیمی گچساران به تولید محصول رسید

رییس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران، بزرگترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که با سرمایه‌گذاری حدود ۱/۳ میلیارد یورو به دست توانمند صنعتگران ایرانی و با پیگیری های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شد.

مسعود سیاهپور افزود: این واحد صنعتی با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان، سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳(برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که علاوه بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را نیز تأمین می کند.

تحقق وعده دولت؛ پتروشیمی گچساران در مدار تولید محصول +فیلم

وی بیان کرد: این پتروشیمی، همچنین نقش مؤثری در بهبود و ارتقای شرایط اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف خواهد داشت، به‌طوری‌ که این طرح در زمان ساخت برای بیش از ۳ هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود یک‌هزار و۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است.

سیاهپور تصریح کرد: طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز پتروشیمی گچساران با همکاری مراکز دانش‌بنیان و بیش از ۷۰ شرکت ایرانی انجام شده است.

۸۳ درصد تجهیزات پتروشیمی گچساران تولید داخل است

رییس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: ۸۳ درصد تجهیزات نصب شده در پتروشیمی گچساران تولید متخصصان داخلی ایران است که این میزان صرفه‌جویی ۲۶۹ میلیون یورویی را به ارمغان داشته اکه خود نشان می دهد این صنعت به جوانان نخبه کشور اعتماد دارد.

سیاهپور ابراز کرد: شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی، در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرده است.

وی ادامه داد:در همین راستا در این واحد صنعتی از ساخت تجهیزات داخلی از جمله کاتالیست تبدیل استیلن به اتیلن، پمپ‌های کرایوژنیک، مشعل‌های کوره‌های الفین، شیرهای اطمینان بسیار خاص و حساس و کنترل ولوها در انواع مختلف و... استفاده شده است.

سیاهپور با بیان اینکه این تجهیزات صنعتی برای نخستین بار بومی سازی شده‌اند گفت: طرح الفین گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور در صنعت پتروشیمی گچساران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

حجم کاتالیست مصرفی در صنعت نفت گچساران بیش از ۱۰۰ تن است که از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان و پیشرو در صنعت کاتالیست پس از آزمایش‌های متعدد ساخته و تحویل شرکت پتروشیمی گچساران داده شد.

وی گفت: همچنین برای نخستین بار مشعل‌های تمام کوره‌های الفین این واحد صنعتی که شامل ۶۷۰ برنر می باشد با توان داخلی ساخته شده است.

سیاهپور ادامه داد: در پتروشیمی گچساران داخلی سازی چهار دستگاه پمپ کرایوژنیک (سرد سرویس) برای انتقال اتیلن و اتان با دمای منفی ۱۰۶⁰سانتی‌گراد انجام و شیر اطمینان خطوط بخار این مجتمع که به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل می کند از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شده است.

سخنان رئیس جمهور در آیین راه اندازی پترو شیمی گچساران در تیر ماه ۱۴۰۲

رییس جمهور گفت: کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران در تیرماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند بیان کرد:بهره برداری از کارخانه های پتروشیمی به عنوان واحدهای فراوری منابع نفت و گاز راه توسعه و ایجاد فرصت های شغلی را فراهم می کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی از مزایا و ویژگی های کارخانه پتروشیمی گچساران است گفت: جمع آوری مشعل های گازی از دیگر ارمغان های کارخانه پتروشیمی گچساران است که ضمن فراهم کردن شرایط کاهش آایندگی های زیست محیطی به تولید و پیشگیری از خام فروشی منجر می شود.

وی بیان کرد:جذب ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار و انجام مراحل احداث در سه شیفت برای تکمیل پتروشیمی گچساران طی ۲ ساله گذشته جلوه ای از خودباوری و ما می توانیم است.

آیت الله رئیسی ابراز کرد: کارخانه های پتروشیمی گامی برای رشد تولید، ثروت آفرینی و پیشگیری از خام فروشی است.

وی عنوان کرد: بهره برداری از کارخانه پتروشیمی بعد از سال ها انتظار آن هم در استان غنی اما کمتر توسعه یافته ای مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایطی که برای توسعه ایجاد می کند جای خرسندی دارد.

تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم به پتروشیمی گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری خواهد کرد.

سید علی احمد زاده اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که در تیرماه ۱۴۰۲ با سفر هیات دولت به استان راه اندازی و هم اکنون به تولید محصول رسیده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد بیان کرد: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha