تحقق شعار سال با مولدسازی زیرساخت‌های راکد + فیلم

قزوین - ایرنا - مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه کارآفرینی معتقد است که شعار سال مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردمی" با مولدسازی زیرساخت‌ها و منابع راکد و بلااستفاده در دستگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی تحقق پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نامگذاری سال‌ ابتکاری بود که برای نخستین مرتبه از سوی مقام معظم رهبری و از سال ۷۸ آغاز شد، مهمترین هدف این اقدام جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسوولان و همچنین توجه افکار عمومی به سوی مهمترین نیازهای کشور در بخش‌های مختلف است.

در خصوص شعار سال جاری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم این پرسش اساسی مطرح می‌شود که چرا باید مسایل کلان کشور و سیاست‌های بالادستی را با مردم در میان گذاشت؟ استقبال افکار عمومی از یک فکر و ایده تا رسیدن به عملگرایی تا چه اندازه می‌تواند در تحقق اهداف موثر باشد؟

دشمنان جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته همواره در تلاش بودند تا در جنگ اقتصادی با به زانو درآوردن کشور ما از لحاظ اقتصادی به نیات و اهداف پلید خود دست یابند که تبیین شعار سال می‌تواند گامی موثر و مفید در راستای مردمی کردن اقتصاد و مقابله با هجمه‌های دشمن تلقی شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین برای تبیین هرچه بهتر شعار سال، به سراغ یکی از مدرسان دانشگاه فنی و حرفه و فرهنگیان رفتیم، مرضیه بختیاری، پژوهشگر حوزه کارآفرینی و دانش آموخته مدیریت اجرایی با گرایش استراتژیک در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ می‌دهد:

ایرنا. جهش تولید با مشارکت و حضور مردم چگونه امکان پذیر است؟

اگر به عقب برگردیم و بخواهیم ‌بهترین سخن مقام معظم رهبری از نظر مردم در سال ۱۴۰۲ را بررسی کنیم، این جمله رهبری که به قله نزدیک هستیم و ناامیدی و خستگی ممنوع است، به عنوان جمله مهم سال انتخاب می‌شود،‌ پیرو همین مقوله بود که شعار سال جدید را انتخاب کردند،‌ آن هم جهش تولید با مشارکت مردم که از سه منظر حایز اهمیت است،‌ انقلاب اسلامی با نقش مردم شکل گرفت و شکوفا شد،‌ الان نیز در برهه ای از زمان هستیم که با موضوعات مختلفی روبرو شده‌ایم و یک همت جمعی لازم است تا نجات دهنده شرایط کنونی باشد.

بر این اساس، همه مسوولان باید دست به دست هم بدهند تا زمینه مشارکت به حداکثر برسد،‌ شاید موضوع مهمی که در این شعار نهفته است، شرایط دولت حاضر به لحاظ اقتصادی و اجتماعی است، ما از تمامی اقدامات دولت مردمی و انقلابی تشکر می‌کنیم، اما شرایط به گونه ای است که ما یکسری نقاط ضعف را نیز می بینیم و در حوزه اجرایی و مدیریتی و در بحث اقتصادی که رهبر معظم انقلاب متوجه این موضوع شدند، نقش مردم در رشد اقتصادی باید پررنگ تر دیده شود.

موضوع سوم، بحث اخلالگران است که بسیار مهمی نیز هست و می توان با خنثی کردن آن کارهایی را انجام داد، ما صرفنظر از اخلالگران خارجی، افرادی را در داخل می بینیم که خلل ایجاد می کنند و با کم کاری و مانع تراشی در حال اخلال هستند، شاید گفتن این عبارت مناسب نباشد، اما ما در همین زمان کنونی مدیرانی داریم که نه تنها خودشان فعالیت مثبتی برای نظام جمهوری اسلامی انجام نمی‌دهند، بلکه مانع اصلی برای رشد و شکوفایی نیز هستند و برای شرکای اجتماعی شان هم مانع تراشی می کنند، ‌تعداد کمی از این مدیران که محکم به صندلی ها چسبیده و علاقه مند به قدرت هستند، باید فضا را برای خدمتگزاران واقعی و عاشقان به نظام مهیا سازند.

ایرنا. مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

شاید اولین چیزی که به ذهن مردم و برخی از مسوولان می رسد، این است که اعطای تسهیلات و کاهش مالیات بسیار مهم است، اما اینها خیلی نمی تواند در اقتصاد ما مفید باشد،‌ قبل از پاسخ به این سوال باید بپرسیم، الان اگر به فلان سازمان که بهره وری مناسبی ندارد منابع قابل توجه مالی تزریق شود، آیا مشکلات حل می شود؟ پاسخ منفی است، ‌بلکه بیشتر موضوع ما حول مباحث مدیریتی است که برای ما بسیار مهم و اثرگذار باشد.

در دولت نهم و دهم شاهد وام هایی بودیم که اعطا شد اما به جای تزریق شدن در تولید، صرف خرید کالاهای لوکس شد و خانواده ها را مقروض کرد.

در رونق اقتصادی و مشارکت مردم نیز لازم است که تسهیل گران را به خدمت بگیریم تا فرآیند کوچینگ (تسهیلگر یا هدایت کننده) انجام دهند تا افراد وارد کسب و کار و چرخه تولید شوند،‌ ما در دولت نهم و دهم شاهد وام هایی بودیم که اعطا شد اما به جای تزریق شدن در تولید، صرف خرید کالاهای لوکس شد و خانواده ها را مقروض کرد.

ما نمی خواهیم تجارب تلخ گذشته تکرار شود،‌ اگر همسویی نهادی ایجاد شود و افراد توانمند و متخصص را به عنوان تسهیلگر به کار بگیریم، به طور حتم اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد، من از نزدیک با بدنه مردم در ارتباط هستم، غالب این افراد نمی‌خواهند ریسک یک کسب و کار را قبول کنند و فقط می خواهند محصولشان فروش برود و یا مشغول به کار شده و حقوق بگیرند، این افراد اگر تسهیلات بگیرند، هم زمان از بین رفته و منابع نیز به هدر می رود که در نهایت تولیدی نیز صورت نمی گیرد.

یکی دیگر از موارد مهم برای مشارکت عمومی بحث اعتماد عمومی است،‌ ما امروز شاهد خدشه دار شدن اعتماد عمومی هستیم، متاسفانه در جریان های اخیر کشورمان و در همین استان خودمان بحث فساد اقتصادی، اعتماد عمومی را جریحه دار کرد، از دستگاه های امنیتی و نظارتی به خصوص بسیج مردمی می‌خواهم که برای مردم موضوعات را تبیین کرده و اعتماد عمومی را ترمیم کنند، اگر فاسدی وجود دارد، برخورد سفت و سختی در جامعه صورت پذیرد تا همه ببینند که نظام جمهوری اسلامی چگونه مقابل این افراد ایستاده است، طبیعی است که بدون اعتماد عمومی مشارکتی صورت نمی گیرد که در این میان نقش حاکمیت به خصوص سپاه و بسیج پرنگ بوده و باید مثل همیشه برای برخورد با فاسدان اقتصادی با قدرت در میدان حاضر شوند.

تحقق شعار سال با مولدسازی زیرساخت‌های راکد

ایرنا. برطرف کردن موانع حضور مردم در عرصه تولید چگونه امکان پذیر است؟

در علوم اقتصادی و دین مبین اسلام مبحثی به عنوان تعاون وجود دارد که مورد تاکید پیامبر گرامی اسلام (ص)‌ بود و به قدرت جمع اشاره دارد، در این مدل اقتصاد مشارکتی و تامین مالی جمعی را شاهد هستیم که می توانند خیلی کمک کننده باشند، تعاونی ها سال ها پیش در کشور ما شکل گرفتند و دلیل اینکه نتوانستند خیلی موثر باشند، مربوط به بحث قوانین، اجرا و نظارت بر کارها بوده که نتوانستند رشد پیدا کنند.

امروز کشورهایی مثل چین و آمریکا اقتصاد جمعی و اشتراکی را پیش کشیده اند و روی تامین مالی دست گذاشتند، ما در این برهه باید روی آموزه‌های اسلامی تمرکز کنیم و آن را سرلوحه کار قرار دهیم و شبکه هایی را ایجاد کنیم تا با کمک مردم این حرکت جمعی محقق شود.

در سازمان ها منابع راکدی داریم که استفاده ای از تجهیزات آن‌ها نمی شود،‌ در همین استان قزوین سازمان‌ها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌هایی وجود دارند که دارای زیرساخت‌های بلااستفاده هستند.

در سازمان ها، منابع راکدی داریم که استفاده ای از تجهیزات آن‌ها نمی شود،‌ در همین استان قزوین سازمان‌ها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌هایی وجود دارند که دارای زیرساخت‌های بلااستفاده هستند و اگر این حجم از سرمایه‌ها به کار بسته شود، به طور قطع اتفاق مبارکی رقم خواهد خورد.

ما امروز آن چنان که باید بهره و نتایج مطلوبی از نظام آموشی پیدا نکرده ایم، لازم است که دانشگاه ها و مدارس ما به سمت مهارت آموزی و دنیای واقعی حرکت کنند و توانمندی خوبی را برای رونق اقتصادی رقم بزنند، به طور قطع با این فرآیند اگر منابع به کار گرفته شوند، اشتغال پایدار نیز محقق خواهد شد.

ایرنا. ظرفیت‌های مردمی چگونه به نفع کشور و مردم می تواند فعال شود؟

ما خوشبختانه در استان قزوین یک مجمع نظام مشورتی داریم که جریانی از پایین به بالا بوده و قرار است که معضلات و مشکلات مردم را شناسایی کند و پس از طرح با گروه نخبگان، طرح‌هایی بدهد که برای استان مفید باشد.

این مجمع به گونه‌ای است که زیر نظر مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دارد و هیچ دستگاه اداری در آن صاحب نفوذ نیست، در این مجمع کمیسیون‌های ۱۰ گانه‌ای شکل گرفته که به بررسی موضوعات مختلف اجتماعی می‌پردازد.

کلام آخر:

اگر بخواهیم شعار امسال در حد یک شعار باقی نماند، در آغاز کار باید از مدیران استان شروع کنیم، به هرحال استفاده بهینه از منابع بسیار مهم است و با وجود برنامه‌های متعددی که در این رابطه وجود دارد، اما مدیران هیچ استقبالی از خود نشان نمی‌دهند که همین بی تفاوتی می تواند آسیب زا باشد.

به هرحال مسوولان باید نسبت به نگهداشت منابع مالی و انحصار منابع پاسخگو باشند و آن را در خدمت توسعه استان و تحقق شعار سال به کارگیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha