عملیات وعده صادق؛ بخش کوچکی از قدرت تنبیهی بازدارنده ایران است

شهرکرد - ایرنا - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با اشاره به عملیات وعده صادق و پاسخ ایران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: پاسخ اخیر ایران تنها بخش کوچکی از اقدام و قدرت تنبیهی و دفاعی پیشگیرانه و بازدارنده ایران به شمار می‌رود که در حد عرف و موازین بین المللی و ضرورت‌ها صورت گرفته است.

نادر پور ارشد روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این عملیات نشان می‌دهد ایران کشور جنگ افروزی نیست و فقط برای حفظ تمامیت معنوی، مادی و حیثیت بین‌المللی از توان نظامی خود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظلم به خود و دیگری را نمی پذیرد اظهار داشت: عدالت‌خواهی و ظلم ستیزی از مقومات وجودی مردم مسلمان و دولت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود بر همین اساس تاکید بر حفظ قدرت دفاعی و بازدارندگی وجود داشته است.

این استاد دانشگاه آزاد واحد شهرکرد گفت: این اقدام اخیر جمهوری اسلامی نشان داد مواضع این کشور در این خصوص فقط در حد گفتار نیست و محک بزرگی بود از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که قابل مسامحه نمی‌باشند.

وی با اشاره به اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق روشن و صریح بوده و هست افزود: حق دفاع به عنوان یک حق طبیعی، شرعی و قانونی به شمار می‌رود و جبران خسارتی که به طور ناروا و نامشروع به تمامیت مادی و معنوی وارد می‌شود نیز امری پذیرفته شده است آن هم در شرایطی که امیدی به سازوکارهای حقوقی بین المللی نیست.

پورارشد یادآور شد: از این رو دفاع بازدارنده و پیشگیرانه نه تنها حق بلکه یک وظیفه است تا اینکه نظم بین‌المللی از تعرضات مصون بماند و هر کشوری به خود اجازه ندهد به طور نامشروع به کشور دیگری تعرض نماید و مسئولیتی هم نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امنیت خارجی برای هر کشوری امر بسیار مهمی هم برای اتباع آن کشور و هم برای دیگر کشورهای دوست و همسایه است گفت: از منظر داخلی امنیت خارجی ارتقا غرور ملی را به دنبال دارد از این رو دفاع پیشگیرانه و بازدارنده، امر مشروع، معقول و مورد انتظار است به خصوص در زمانی که ظرفیت‌های بین المللی چندان موثر و بازدارنده نیست.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha