۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85444806
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

التیام زخم‌ خشکسالی خراسان‌شمالی با نهال‌کاری حدود پنج هزار هکتار

بجنورد-ایرنا- تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در خراسان شمالی در قالب طرح ملی "تولید و کاشت یک میلیارد درخت" در فعالیت چهارساله دولت سیزدهم هدفگذاری شد که تاکنون ۸۱۲ هزار اصله نهال در چهار هزار و ۹۰۰ هکتار کاشت شد تا التیمی بر زخم های خشکسالی این خطه باشد.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۳۳ هزار هکتار به خود اختصاص می دهد.

مرتع بیشترین گستره این خطه را تشکیل می دهد و بیش از هر حوزه ای در معرض تخریب قرار دارد و از وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان؛ ۴۸.۷ درصد مراتع فقیر، ۴۳.۸ درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است.

کارشناساسان بر این باورند که اگر بخواهیم این وضعیت را جبران و از خسارات تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم باید تدابیری همچون احیای جنگل‌ها، بیان زدایی و اجرای طرح های آبخیزداری اندیشیده شود.

طرح هایی که موجب مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای آن است و خوشبختانه از نگاه دولت سیزدهم دور نمانده و تاکنون گام های امید آفرینی برای حفظ و احیای منابع طبیعی خراسان شمالی برداشته شده است.

التیام زخم‌ خشکسالی خراسان‌شمالی با نهال‌کاری حدود پنج هزار هکتار

نهال کاری حدود پنج هزار هکتار

دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده است که در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است که خراسان شمالی در این زمینه گام های بزرگی را برداشته است.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: چهار هزار و ۹۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال ۱۴۰۲ نهال کاری شد.

شهرام عسگری اظهار کرد:‌ در مجموع در سال گذشته ۸۱۲ هزار اصله نهال در این سطح کشت شد که از این میزان ۳۹۱ هزار اصله نهال در بخش دولتی و ۴۲۱ هزار اصله نهال در بخش خصوصی تولید شد.

وی تصریح کرد: طرح یک میلیارد اصله درخت در کشور بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده است که سهم این استان در این خصوص در سال ۱۴۰۲ تولید و کاشت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال بود.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: از مجموع این میزان تعهد، یک میلیون و ۸۲۹ هزار اصله نهال تولید و از این میزان ۶۶۸ هزار اصله نهال در نهالستان های بخش دولتی و یک میلیون و ۱۶۸ هزار اصله نیز در نهالستان های بخش خصوصی تولید شد.

وی گفت: بخش هایی از نهال های تولید شده در سال گذشته مربوط به طرح زراعت چوب است که در این راستا مردم صنوبر در زمین های شخصی کشت می کنند.

کاشت صنوبر در اولویت

عسگری با بیان اینکه اولویت اصلی کاشت صنوبر در شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد است گفت: کاشت صنوبر نسبت به سایر گونه ها نیاز آبی بیشتری دارد و همچنین خود زراعان از نهال های کاشته شد مراقبت و نگهداری خواهند کرد که این امر توجیه اقتصادی نیز دارد.

وی اضافه کرد: زارعان صنوبر را بیشتر در کنار انهار و جوی ها به عنوان بادشکن کشت خواهند کرد.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یادآور شد: همچنین بخشی از نهال های بیابانی شامل گونه های گز و تاغ نیز در مناطق بیابانی این خطه شامل عرصه های منابع طبیعی شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم است که در اراضی دولتی اجرا شد.

وی بر توسعه فضای سبز شهری و روستایی نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا نیز با مشارکت شهرداری ها، مراکز نظامی و انتظامی، کارخانجات، اداره ها، سازمان ها، ارگان ها و دهیاری ها طرح کاشت درخت انجام شد که شهرداری بجنورد با کاشت ۱۰۰ هکتار در اطراف شهر بجنورد درحوزه روستای علی آباد در این خصوص مشارکت خوبی داشت.

وی تصریح کرد: بخشی از نهال های کشت شده نیز نهال های دومنظوره پایه اقتصادی را شامل می شود که کاشت نهال های بادام و پسته جنگلی، سنجد، عناب و توت از آن جمله است.

نهال کاری‌ راهی برای درآمدزایی

عسگری خاطرنشان کرد: در کاشت نهال های اقتصادی از گونه های بومی، جنگلی با نیاز کم آبی کمتر و مثمر استفاده می شود که بهره برداران می توانند درآمد اقتصادی نیز داشته باشند.

وی افزود: نهال های پسته و بادام بیشتر در عرصه های شهرستان اسفراین، گرمه، جاجرم و بجنورد و نهال توت برای توسعه نوغان داری در راز و جرگلان و سایر نهال ها نیز با توجه به مناطق مورد نظر کشت شده است.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در راستای افزایش پوشش جنگل کاری و توسعه جنگل ها بخشی از نهال ها در سال گذشته نیز در مناطق جنگلی استان کشت شده است.

عسگری در خصوص بذر کاری و بذر پاشی نیز گفت: سال گذشته با مشارکت مردم یک میلیون و ۳۰۰ گونه در سطح یکهزار و ۷۲۹ هکتار در محدوده های عرصه های منابع طبیعی با پوشش مرتع، جنگل و بیانانی با بذر پاشی غنی سازی و توسعه یافت.

وی با بیان اینکه اطلاعات تمامی نهالستان ها و کاشت نهال در سامانه ملی ساتک قرار داده می شود افزود: اینک در مرحله نظارت و پایش هستیم.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha