اکبری: صهیونیست ها از پاسخ ایران وحشت زده و نگران هستند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل می‌خواهد با کشاندن آمریکا به جنگ در منطقه غرب آسیا برای خود سپر حفاظتی ایجاد کند، اما آمریکا نه قدرت و نه اراده‌ای برای انجام این کار ندارد.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ابعاد مختلف حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اظهارداشت: حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق از ابعاد مختلفی قابل تحلیل است، اول اینکه اوضاع در غزه در واقع آن طور که اسرائیل می‌خواهد پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه کابینه نتانیاهو دچار مشکل شده است، گفت: اسرائیل با چنین حمله‌هایی در تلاش است تا دست برتر را در برابر محور مقاومت در منطقه به دست آورد و به نوعی بخشی از زخم عمیقی که ۷ اکتبر دریافت کرده و طی شش ماه درحال چرکین شدن است را التیام بخشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: همچنین می‌توان چنین حمله‌های تروریستی را به عنوان اقداماتی برای تحریک ایران ارزیابی کنیم تا پس از پاسخ ایران پای آمریکایی که در سال انتخابات هر روز به دنبال دور کردن خود از ماجراهای غرب آسیاست را مجددا به منطقه بکشاند.

اکبری تصریح کرد: اسرائیل می‌خواهد با کشاندن آمریکا به جنگ در منطقه غرب آسیا برای خود سپر حفاظتی ایجاد کند. این در حالی است که ایالات متحده نه قدرت و نه اراده‌ای برای انجام این کار ندارد. آمریکا در چند جبهه درگیر است و نمی‌تواند در همه جا حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: اینکه مقامات آمریکایی‌ می‌گویند در حمله اسرائیل دخالتی نداشته ‌اند نشان می‌دهد که آنان در حال حاضر خواهان جنگ گسترده‌ای در منطقه نیستند. نکته مهم و قابل توجه دیگر اینکه تحولات غزه اسرائیل را در وضعیت دشوار ناخواسته‌ ای در بلندی‌های جولان قرار داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا موقعیت خود را بازیابی کند و می‌خواهد با حمله به خاک سوریه و هدف قرار دادن ایران، موقعیت خود را در جولان تضمین کند.

اکبری گفت: چند روز پیش سایت آمریکایی دیلی بیست در مقاله‌ای با اشاره به وحشت ایجاد شده در میان اسرائیلی‌ها پس از تهدید ایران مبنی بر گرفتن انتقام خون نظامیان جانباخته ایرانی در جریان حملات اسرائیل در خاک سوریه به نگرانی جدی ارتش اسرائیل و تقویت ناوگان دفاع هوایی ارتش رژیم اشاره کرده و عنوان داشت ارتش رژیم مرخصی سربازان را در یگان‌های رزمی لغو می‌کند در حالی که برخی غیرنظامیان بنابر گزارش‌ها در حال انبار کردن کالاها و جمع آوری پول نقد هستند، بانک مرکزی اسرائیل هم توصیه کرده که نهادهای مالی خود را برای برداشت‌های بزرگ اسکناس از خودپردازها توسط اسرائیلی‌ها آماده کنند، زیرا عموم مردم اسرائیل برای اقدام تلافی جویانه ایران آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: هرکس در این روزها وسایل ارتباط جمعی اسرائیل را پیگیری کند خواهد دید که حالتی از ترس و وحشت مردم آنرا فرا گرفته در حالیکه سردمداران آن دچار سردرگمی شده اند و کابینه رژیم تصمیم گیرنده نهائی درباره جنگ وصلح است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: امروز اسرائیل به شدت از جنگ غیرمنتظره چند جبهه‌ای ایران نگران است که به یک باره از سوی تهران، سوریه، لبنان و غزه انجام خواهد گرفت. نگرانی که هر روز گسترده تر شده چراکه چنین جنگی منجر به فروپاشی اسرائیل می‌شود.

اکبری بیان داشت: از سوی دیگر هم، وزیر خارجه ایران که از زمان شروع جنگ در غزه، سفرهای مکرری به کشورهای منطقه انجام داده بود، در روزهای اخیر هم دور جدید سفرهای منطقه‌ای خود را با سفر به مسقط و دمشق داشت. سفر امیرعبداللهیان به مسقط در حالی صورت گرفت که طی یک هفته گذشته گفت وگوهای غیرمستقیم ایرانی آمریکایی مبنی بر تبادل پیام انجام شد و از آن جا که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و هیئت صهیونیستی در قاهره در جریان است، این احتمال وجود دارد که ایران از طریق عمان به طرف آمریکایی این پیام را فرستاده که باید هر چه سریع تر به جنگ در غزه پایان داده شود.

وی افزود: پس از مسقط سفر به دمشق با هدفی متفاوت و در راستای هماهنگی برنامه‌ های منطقه ای ایران ادامه یافت. با توجه به این که حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در خاک سوریه انجام شد، لذا جمهوری اسلامی ایران سعی دارد مواضع سیاسی و نظامی خود را با دمشق هماهنگ کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: هرچند به نظر می رسد سفر دمشق و مسقط با هدف متفاوتی دنبال شده اند ولی به طور قطع یک پیامد مشترک خواهند داشت و آن هم تنگ تر شدن عرصه بر رژیم صهیونیستی پس حادثه هفته گذشته و تحولات پس از آن است، موضوعی که آشفتگی ها را در بین سران رژیم نیز بیشتر کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha