هماهنگی شهیدان امیرعبداللهیان و رئیسی نقطه قوت دستگاه دیپلماسی بود

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در چین گفت: شهید حسین امیرعبداللهیان تنها وزیر خارجه‌ای بود که قدم به قدم با رئیس جمهور هماهنگ بود و این قوت دستگاه دیپلماسی در دوران وی بود.

محمد کشاورزاده سفیر پیشین ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های رفتاری کاری و دستاوردهای شهید حسین و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، اظهارداشت: خدا رحمت کند وزیر خارجه شهید ما را که در بین همکاران و دیپلمات ها متخلص به اخلاق نیکو بود.

وی گفت: از ویژگی های بارز آقای امیرعبدالهیان پیگیری و رها نکردن کار تا به نتیجه رسیدن آن بود، شهید بدلیل ارتباط بسیار نزدیکی که با رئیس جمهور فقید داشت توانسته بود سرعت تصمیم گیری و امور جاری دیپلماسی را تقویت کند.

سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: شاید بتوان ادعا کرد که او تنها وزیر خارجه ای بود که با رئیس جمهور ارتباط نزدیک داشت فلذا اختلافاتی که در گذشته بعضا بین دستگاه دیپلماسی و ارگان های دولت وجود داشت را به حداقل کاهش داد.

کشاورززاده افزود: در واقع او تنها وزیر خارجه‌ای بود که قدم به قدم با رئیس جمهور هماهنگ بود و این قوت دستگاه دیپلماسی در دوران شهید امیرعبداللهیان بود.

وی بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان دیپلماتی بودند که از سربازی به سرداری رسیدند و مدارج ترقی را مرحله به مرحله در دستگاه دیپلماسی کشورمان طی کردند و به یک دیپلمات مبرز و کار آشنا و دارای توانمندی‌های بسیار بدل شدند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: بنده از بدو ورود شهید امیرعبداللهیان به وزارت امور خارجه با وی آشنا بودم و خاطرم هست زمانی که در چین بودم در یکی از سفرهایی که آقای امیر عبداللهیان به آن کشور آمدند که سفر مهمی هم بود تکمیل توافق ایران و عربستان بود که سال گذشته همزمان با ماه مبارک رمضان انجام شد.

کشاورزاده بیان داشت: صحبت‌های زیادی در آن موقع مطرح بود که مرحله نهایی گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان در کدام کشور برگزار شود که پس از صحبت‌هایی که با شهید امیرعبداللهیان داشتم و دلایلی که برای ایشان آوردم، در نهایت پذیرفتند که در چین انجام شود.

وی گفت: با مذاکرات خوبی که شهید امیرعبداللهیان با طرف سعودی و چینی انجام دادند، توافق شد که ایران و عربستان مجدداً از سفارتخانه‌های خود را به طور متقابل بازگشایی کنند.

سفیر پیشین ایران در چین عنوان کرد: خاطرم هست در آن سفر که در ایام ماه مبارک رمضان هم صورت گرفته بود ما در سفارت‌خانه افطاری خصوصی برای وزیر امور خارجه داشتیم و من به ایشان گفتم که اگر اجازه دهید کمی این افطاری را گسترش دهیم اما، شهید امیرعبداللهیان قبول نکردند و گفتند که همین افطاری برای ما کافی‌ است و همان مختصر افطاری که تهیه شده بود را وی به عنوان مهمانی افطاری پذیرفت.

کشاورزاده در پایان خاطرنشان کرد: از حُسن‌خلق، رفتار و ویژگی‌های مثبت شهید امیرعبداللهیان نه تنها صرفاً کسانی که در سطوح بالا و سفیر بودند برخوردار شدند بلکه سایر دوستان و همکاران دیگر ما در دستگاه دیپلماسی این رویکرد و خُلق خوب ایشان را درک کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha