مجلس نمایندگان آمریکا دربرابر شورای امنیت سازمان ملل؛رای گیری برای مخالفت با آتش‌بس در غزه

نیویورک – ایرنا- به رغم نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، نه تنها قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس در غزه اجرا نشده بلکه مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده میلادی درباره قطعنامه ای در حمایت از اسرائیل و مخالفت با درخواست برای آتش بس رای گیری می کند؛ در حالیکه حتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آتش‌بس فوری را ضروری می داند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با تشدید حملات جمهوری‌خواهان به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل موضع وی در قبال اسرائیل و در حالی که دموکرات‌ها به شدت از استراتژی نظامی اسرائیل انتقاد می‌کنند، مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده قرار است به قطعنامه‌ای که حامی اسرائیل است رای دهد که با درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه مخالف است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد: این قطعنامه نمادین موسوم به حمایت از «حق دفاع از خود» اسرائیل در جنگ خونین آن علیه حماس و مخالفت با تلاش‌ها برای اعمال فشار یک طرفه بر اسرائیل در رابطه با غزه، از جمله درخواست برای آتش‌بس فوری است.»

رأی گیری در مورد این قطعنامه که ممکن است برخی از دموکرات ها را با مشکل مواجه کند، یک هفته پس از کشته شدن امدادگران سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در حملات هوایی اسرائیل انجام می شود که موجب اعتراض و تشدید انتقاد دموکرات ها از دولت اسرائیل شد.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و ده ها دموکرات دیگر کنگره در نامه ای به بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، "نگرانی و خشم مشترک" خود را از این حمله ابراز کردند. آنها از رهبران آمریکا خواستند تا از ارسال بسته های تسلیحاتی به اسرائیل تا پایان تحقیقات کامل خودداری کنند.

کاخ سفید ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با چهارم آوریل ۲۰۲۴ با اعلام گفتگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره محتوای این مذاکرات تلفنی گفت: «بایدن تاکید کرد که آتش بس فوری برای تثبیت و بهبود وضعیت انسانی و حفاظت از غیرنظامیان بی گناه ضروری است و از نخست وزیر اسرائیل خواست تا به مذاکره کنندگان خود اجازه دهد تا بدون تاخیر توافقی را برای آزادی گروگان ها به خانه منعقد کنند.»

به گزارش ایرنا، پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان ( از زمان تصویب قطعنامه) آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل تصمیم دولت بایدن مبنی بر عدم استفاده از حق وتوی خود به تصویب رسید.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.

این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها شده است و از طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha