«اسرائیل» بین چکش فشار جهانی و سندان ناکامی در غزه

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» به گرفتار شدن رژیم اسرائیل زیر فشار جهانی از یک سو و ناکامی ارتش این رژیم در رسیدن به اهداف تعیین شده خود در نوار غزه از سوی دیگر اذعان کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه جروزالم پست در مقاله ای نوشت: اسرائیل پس از ۶ ماه جنگ، در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه شکست خورد و هیچ برنامه ای برای پس از پایان جنگ در نوار غزه ندارد.

این روزنامه اضافه کرد: برغم تداوم کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل، نگرانی درباره کاهش اعتماد میان این دو هم پیمان جدی است.

در این مقاله آمده است: پس از بالاگرفتن شعله های جنگ در غزه، ارتش اسرائیل تاکنون نتوانسته است به اهداف اعلامی خود دست یابد و از سوی دیگر، نمی تواند شروط حماس را برای آزادسازی اسیران بپذیرد.

به نوشته جروزالم پست، رژیم اسرائیل باید به سرعت برای بازگرداندن اسیران خود راهی بیابد و از سوی دیگر، اکنون به وضوح مشاهده می شود که تل آویو برنامه ای برای روز پس از جنگ ندارد و چشم اندازی درباره پایان جنگ نیز وجود ندارد.

این روزنامه افزود: هرچند که ارتش اسرائیل برای نابودی حماس تلاش می کند ولی به خاطر نبود توافق در داخل کابینه و نبود توافق با واشنگتن، دستش در این باره بسته است و با توجه به تهدید ضمنی آمریکا به کاهش یا توقف کمک های نظامی، باید به دنبال راه چاره ای بود.

روزنامه جروزالم پست نوشت: بازگرداندن اسیران اسرائیلی یک اولویت پیش از آغاز عملیات زمینی در منطقه رفح است ولی با این حال، پذیرش خواسته ها و شروط حماس نیز غیرممکن است، زیرا خواسته هایی مانند خروج ارتش در شمال نوار غزه، انصراف از تجزیه آن، بازگشت ساکنان فلسطینی به مناطق شمالی و آزادسازی صدها اسیر فلسطینی، بدترین گزینه های ممکن است و در صورتی که این اسیران آزاد شوند، حماس دوباره آن ها را مسلح و سازماندهی می کند.

جروزالم پست ادامه داد: در این جنگ ارتش، اشتباهات بزرگی صورت گرفت و یکی از آن ها، باقی گذاشتن عملیات در رفح برای آخرین مرحله بود؛ در صورتی که پیشروی در رفح باید همزمان با دیگر مناطق انجام می شد. قطعا مصری ها از ورود ارتش به رفح خرسند نخواهند شد ولی بدون این کار، جنگ به پایان نمی رسد.

به نوشته این روزنامه، اگر فشارهای جهانی بر رژیم اسرائیل برای پایان دادن به جنگ افزایش یابد، اطمینانی وجود ندارد که حمایت های واشنگتن ادامه یابد و در این صورت، تضمینی برای بازگرداندن اسیران صهیونیست وجود ندارد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: هرچند که حمایت و پشتیبانی نظامی آمریکا از اسرائیل ادامه دارد ولی این بیم وجود دارد که اعتماد میان تل آویو و واشنگتن و هم پیمانان عرب خلیج فارس، تضعیف شود.

این روزنامه تصریح کرد: آمریکا در آخرین مورد از امتیاز تو در حمایت از اسرائیل استفاده نکرد؛ هرچند که این موضوع اهمیت و خطر چندانی برای تل آویو نداشت ولی نشانه زاویه گیری آمریکا بود و باعث نگرانی هایی درباره حمایت از اسرائیل در آینده شد.

به نوشته این روزنامه، آمریکا همواره بهترین دوست رژیم اسرائیل بوده است و واشنگتن باید تل آویو را نزدیکترین هم پیمان در دفاع ازمنافع خود بداند. موضع آمریکا درنسبت به رژیم اسرائیل با موضع آن در قبال کشورهای عربی تفاوت آشکاری دارد زیرا منافع تل آویو همان منافع و مصالح آمریکا است.

روزنامه صهیونیستی جزوزالم پست افزود: باید فراموش نکنیم که در مرزهای شمالی، حزب الله آماده است و امکانات و قدرت آن چند برابر قدرت حماس است. حزب الله با رصد میدان، براساس تحولات غزه، برنامه ریزی و تصمیم گیری می کند. متلاشی کردن حماس و نابودی توانایی نظامی آن، یک امر ضروری برای نبرد احتمالی آینده با حزب الله است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha