استاندار: نقش ستاد مردمی استان مرکزی در حوزه جمعیت موفقیت‌آمیز است

اراک - ایرنا- استاندار مرکزی گفت: نقش ستاد و جبهه مردمی این استان برای تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری در حوزه جمعیت موفقیت‌آمیز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه در ستاد بحران جمعیت استان مرکزی در اراک، افزود: ستاد و جبهه مردمی به عنوان قلب ستاد جوانی جمعیت قلمداد می‌شود و باید دستگاه‌های اجرایی با این ستاد همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: فرماندارانی که در سطح استان تاکنون موفق به راه‌اندازی ستاد مردمی نشده‌اند تا آخر فروردین ماه این مهم را عملیاتی کنند.

استاندار مرکزی در ادامه گفت: بیت الزهرا هم در ذیل جبهه‌های مردمی فعالیت دارند، بنابراین باید برای افزایش موالید نقش مهمی را برعهده بگیرند.

مخلص‌الائمه افزود: باید اعضای ستاد استان در سال جاری برنامه جوانی جمعیت را در اختیار ستاد قرار دهند و ۲ هدف و کار ویژه در حوزه جمعیت را برای نیمه اول سال جدید تعریف کنند.

وی بیان کرد: جوانی جمعیت فقط فرزندآوری نیست، بلکه باید در حوزه سایر آسیب‌های اجتماعی هم در استان مرکزی اقدام جدی صورت گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی هم در این نشست گفت: بیشترین تلاش این اداره‌کل در سال گذشته، برای تامین زمین در اراک و شهرهای جدید بود.

«عباس یوسف‌زاده » افزود: قرار بود ۹۰۰ قطعه زمین در شهر جدید امیرکبیر برای اراک تامین شود اما به علت تاخیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عملیاتی نشد.

وی بیان کرد: برنامه امسال برای جوانی جمعیت، استفاده از گروه ساخت است و دیگر انبوه‌سازی از دستور کار این اداره کل خارج شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: ۴۰ هکتار زمین در خمین و ۵۰ هکتار زمین در محلات و مامونیه به شهرستان‌های استان الحاق شد و به تامین زمین در اجرای طرح اقدام ملی مسکن کمک کرد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح جوانی جمعیت در همه شهرهای استان مرکزی مورد اهتمام است.

یوسف‌زاده افزود: درصدی از سایت مسکونی در استان برای جوانی جمعیت، ایثارگری و محرومان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی هم با قدردانی از شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری استان، گفت: عملکرد بانک‌های استان در بخش ارباب رجوع مطلوب و آمار ناچیزی از شکایت مردمی گزارش شده است.

«پروین مفتح‌زاده» افزود: استان مرکزی قرار بود به شیب ۱۸ و نیم درصد در ۹ ماه برسد اما به ۱۳ و چهار دهم درصد رسید.

وی با بیان اینکه استان مرکزی موفق شد پنج و یک دهم درصد از شیب نزولی موالید را جلوگیری کند، گفت: این استان در کاهش موالید در بین پنج استان، رتبه اول را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این نشست گفت: فرزندآوری هنوز به دغدغه آحاد مردم تبدیل نشده و مردم با خطرات کاهش جمعیت آشنا نیستند.

«حسین محمودی‌فر» افزود: تامین مسکن، افزایش سن کار و ورشکستگی کانون‌های بازنشستگی از عواقب بحران جمعیت در سطح ملی است.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت فرهنگی و هنری در قالب فیلم، پوستر، تئاتر برای تشویق مردم به فرزندآوری استفاده کرد که با کانون‌های مساجد تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص منعقد شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اهمیت مقوله جمعیت باعث شد تا در جشنواره مقدماتی فجر، پرداختن به این مهم در دستور کار قرار گیرد و به کاهش آمار طلاق پرداخته شود.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha