به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ رابعه جوانبخت روز شنبه در خصوص علل تصادفات شهر تهران در ایام نوروز ۱۴۰۳ با بیان اینکه پیش بینی پلیس درخصوص خلوتی معابر در ایام نوروز و افزایش سرعتها و احتمال بروز تصادفات توسط برخی رانندگان درست بود، گفت: رتبه اول علل تصادفات در طرح نوروزی که از ۲۴ اسفند ماه تا ۱۴ فروردین ماه در شهر تهران آغاز شده بود ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز از سرعت های مجاز بوده است.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: خلوتی معابر در این روزها باعث وسوسه رانندگان به افزایش سرعتها و سبقت در معابر خلوت میگردید و دقیقا برنامه ریزیهای پلیس نیز بر همین اساس و برخود با تخلفات حادثه ساز در نوروز ۱۴۰۳ انجام شده بود.
ساعت ۲۴ تا ۴ صبح، زمان خطرناک تصادفات
سرهنگ جوانبخت در تشریح تصادفهای منجر به مرگ نوروز ۱۴۰۳ توضیح داد: با بررسی تصادفات شهر تهران در بازه زمانی طرح نوروزی مشخص شد که رتبه اول این نوع تصادفات در شهر تهران بین ساعت ۲۴ تا ساعت ۴ بامداد روی داده است.
وی اضافه کرد: این ساعت در واقع ساعت خطرناک است و همیشه پلیس درخصوص ترددها در این ساعات و تاریکی هوا هشدارهای لازم را داده است.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: این ساعت، زمانی است که رانندگان هوشیاری لازم و کافی را ندارند و یا خسته و خواب آلود هستند و راننده در این ساعات به خواب احتیاج دارد.
سرهنگ جوانبخت افزود: بیش از نیمی از تصادفات در شهر تهران در بازه زمانی تاریکی هوا روی میدهد و نقش و اهمیت روشنایی را در تصادفات کاملا نشان میدهد.
وی گفت: در بازه زمانی نوروز ۱۴۰۳ تصادفات موتورسیکلتی را داشتیم که در تاریکی هوا روی داده بود و موتورسوار اصلا مانع را رویت نکرده بود که این موضوع نقش روشنایی را میرساند.
تجهیز پلیس راهور به دوربینهای پیشرفته کنترل سرعت
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت همچنین با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز باعث بیشتر تصادفات پایتخت است و پلیس برای کنترل این امر در سال جاری برنامههای بیشتری دارد؛ گفت: پلیس امسال دوربینهای پرتابل بسیار مجهز و پیشرفتهای در اختیار دارد تا کنترل بیشتری بر تخلفات رانندگان داشته باشد.
سرهنگ جوانبخت درباره ویژگیهای این دوربینهای جدید توضیح داد: این دوربینها وابسته به مکان نیستند به این معنا که در هر کجایی که افسر پلیس راهور تصمیم بگیرد؛ مستقر میشوند، همچنین روشنایی بر عملکرد آنها تأثیری ندارد.
وی ادامه داد: در گذشته، رانندگان پس از مدتی، محل استقرار دوربینهای ثبت تخلف را شناسایی میکردند و هنگامی که به محل موردنظر میرسیدند؛ سرعت خود را کاهش میدادند تا جریمه نشوند و مجدداً پس از گذشتن از دوربین، سرعت خود را افزایش میدادند، اما با استفاده از این دوربینهای جدید، همکاران ما در هرجایی از معابر ممکن است از این دوربینها برای ثبت تخلفات سرعت استفاده کنند تا به برقراری بیشتر نظم ترافیکی کمک کنند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان در سال جدید خواست سعی کنند قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند تا کمتر شاهد تصادفات و تلفات باشیم.
نظر شما