۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85428072
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

جشنواره سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی ملایر در ایستگاه دهم+فیلم 

همدان- ایرنا- ملایری‌ها در زنده نگه آداب و رسوم و سنت گذشتگان پیشتازند و در همین ارتباط برای دهمین سال با برگزاری جشنواره‌ای به رنگ و بوی نوروز با عنوان "سبزه آرایی و هفت سین"، محفلی پر شور و نشاط را برای مسافران، گردشگران و بانوان خوش ذوق برگزار کردند

به گزارش ایرنا؛ جشنواره سبزه‌آرایی، هفت‌سین و پخت شیرینی خانگی ملایری‌ها از جمله برنامه‌های جذاب است که هر ساله بازار نوروز را برای مسافران و گردشگرانی که به این شهرستان سفر کرده‌اند، گرم می‌کند.

این جشنواره با خوش سلیقگی دست اندرکاران آن در یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی ملایر "عمارت مصدقی" برگزار می‌شود، بنایی تاریخی و به یادگار مانده از نیاکان که گویای سنت دیرینه و فرهنگ غنی ملایر است و به ارزش این جشنواره می‌افزاید.

بانوان خوش‌ذوق ملایری ۱۰ سال است که در کنار خانه‌تکانی و برو و بیای نوروزی، هنر خود را برای شرکت در مسابقه سبزه‌آرایی، هفت‌سین و پخت شیرینی محلی و خانگی به نمایش می‌گذارند، این تلاش بانوان ملایری در نوع خود بی‌نظیر است، برو و بیایی که از نیمه اسفند آنها را دست به کار می‌کند تا در ایام نوروز آداب و رسوم و فرهنگ کهن این خطه را به هموطنان خود معرفی کنند و سهمی در ایجاد فضایی شاد و مفرح برای مسافران نوروزی داشته باشند.

جشنواره سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی ملایر در ایستگاه دهم+فیلم 

از دیرباز زنان ملایری در پخت شیرینی خانگی مهارت خاصی داشته‌اند و تاکنون این سنت نوروزی نسل به نسل منتقل شده و به امروز رسیده و گویای ذوق و سلیقه هر زن ملایری است، آنان در کنار پخت شیرینی خانگی، یکدیگر را در سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی نیز به چالش کشیدند و با استقبالی گرم و شیرین از مسافران و گردشگران نوروزی، باز هم اثبات کردند در میهمان‌نوازی شهره هستند.

نوروز ۱۴۰۳دهمین سال است که مردم جهان شهر ملایر فرشی از جنس سبزه مخملین تزئین می‌کنند و با چیدمان هفت‌سین‌های نوروزی، سنت کهن و فرهنگ غنی خود را به هموطنان معرفی و با پخت شیرینی خانگی کام مسافران نوروزی را شیرین می کنند تا شوقشان برای سفر به ملایر در نوروزی دیگر، صد چندان شود و میزبان این رسم دیرینه هم عمارت مصدقی واقع در موزه لطفعلیان است.

از موسیقی سنتی گرفته تا شعرخوانی شاعران محلی، بازدید از غرفه‌های صنایع دستی و سوغات و انتخاب برترین‌ها، بخش‌های مختلفی از این جشنواره پرشور و نشاط بود که در فضایی صمیمی و با حضور گرم مسافران و علاقه‌مندان به سنت‌های کهن نوروزی برگزار شد.

جشنواره سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی ملایر در ایستگاه دهم+فیلم 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در این آئین اظهار داشت: جشنواره سبزه‌آرایی، هفت‌سین و پخت شیرینی محلی برای دهمین سال است که همزمان با ایام نوروز و در قالب برنامه "نوروزگاه" برگزار می‌شود.

"ابراهیم جلیلی" بیان کرد: مسابقه سبزه‌آرایی، هفت‌سین نوروزی و پخت شیرینی خانگی یکی از آداب و رسوم ملایری‌ها در ایام نوروز به شمار می رود که علاوه بر ایجاد فضایی شاد و با نشاط برای مسافران نوروزی، می‌تواند موجب حفظ و انتقال این فرهنگ زیبا و سنت قدیمی ملایر به نسل‌های دیگر شود.

وی افزود: یکی از راه‌های معرفی بناهای تاریخی، صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی، برگزاری جشنواره‌های مختلف است که علاوه‌بر معرفی آنچه از گذشتگان برای ما به یادگار مانده، به رونق گردشگری نیز منجر خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با تاکید بر اینکه برگزاری رویدادهای مختلف در محل آثار باستانی در صورتی که دارای برنامه غنی باشد، می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند، حضور مسافران نوروزی را در این جشنواره قابل تقدیر دانست.

جشنواره سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی ملایر در ایستگاه دهم+فیلم 

جلیلی همچنین پاسداشت آداب و رسوم این شهرستان در حوزه میراث ناملموس و احیای رسومی که در حال منسوخ شدن است را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: یکی از وظایف ما در میراث فرهنگی احیای این آداب و رسوم و ثبت آداب و رسوم و میراث ناملموس و جلوگیری از به فراموشی سپردن آنها است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته علاوه بر ثبت ملی و جهانی مبلمان منبت و ثبت ملی مرواربافی، ۱۷ میراث ناملموس این شهرستان را ثبت کردیم و برای برخی همچون فرش، سفره هفت‌سین ایرانی و سبزه‌آرایی رویداد تعریف کرده‌ایم.

جشنواره سبزه‌آرایی و هفت‌سین نوروزی ملایر در ایستگاه دهم+فیلم 

به گزارش ایرنا؛ در دهمین جشنواره سبزه‌آرایی، هفت‌سین و پخت شیرینی محلی در هر بخش سه نفر برتر انتخاب و جوایزی به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش چیدمان سفره هفت‌سین شهر لطفی، انوشه حسینی و خدیجه روستایی به تربیت رتبه‌های اول تا سوم و در بخش سبزه‌آرایی فاطمه خیری، مریم زارعی و ناهید فتاحی رتبه‌های برتر را کسب کردند و "نفس علی‌حسینی" دختر پنج ساله‌ ملایری برای سبزه عید تقدیر ویژه شد.

در بخش شیرینی خانگی نیز اقبال حسینی، کتایون عسگری، لیلا کریمی و لاله روستایی مورد تجلیل قرار گرفتند.

تاکنون ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha