از اصلاح بذر بادام، تا ساخت مخازن کامپوزیتی و تولید اتیلن اکسید

تهران- ایرنا- سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در مجموع ۱۲ برگزیده شامل ۸ برگزیده داخلی و ۴ برگزیده خارجی داشت که دستاوردهای مختلفی از جمله اصلاح بذر بادام تا تولید کاتالیست اتیلن اکسید و طراحی و ساخت مخازن کامپوزیتی تحت فشار در این رویداد علمی ارایه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جشنواره خوارزمی که در سال ۱۳۶۶ بنیان نهاده شد، اکنون باسابقه‌ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران است و جامعه برگزیدگان این جشنواره به اجتماعی چند هزارنفره می‌رسد. این جایزه به‌تدریج تکامل یافت و جشنواره جوان خوارزمی نیز در سال ۱۳۷۸ به آن اضافه شد.

اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی نیز سال ۱۴۰۱ به دیگر بخش‌های این جشنواره پیوست و این زنجیره را کامل کرد. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، متولی برگزاری جشنواره‌های خوارزمی است و اعضای هیات‌علمی این سازمان در قالب گروه‌های مختلف تخصصی داوری اولیه را برعهده دارند.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی در چهار محور اصلی پژوهش‌های بنیادی، طرح‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، نوآوری و فناوری و ابتکار و در ۱۸ گروه تخصصی شامل زیست فناوری، امنیت غذایی، بحران آب و کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع و مدیریت هوشمند فناوری، مواد، متالوژی، نانو فناوری، فناوری اطلاعات، عمران، معماری و شهرسازی، هوافضا، هنر، فناوری های شیمیایی، هوش محاسباتی و فناوری کوانتوم، مکانیک، برق و کامپیوتر و طرح موفق در تولید ملی پذیرای آثار برتر است.

علاقه‌مندان به شرکت در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، دومین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی و بیست و پنجمین جشنواره جوان خوارزمی از ابتدای تیر تا پایان شهریور ۱۴۰۲ می‌توانستند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ثبت‌نام کنند.

بر اساس آمار دبیرخانه در مجموع ۱۴۰۵ طرح در سال ۱۴۰۲ به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۴۸۰ طرح از ۴۷ کشور دیگر بود. مبلغ جایزه هم امسال ۱۰ برابر شد و برای برگزیدگان ایرانی یک میلیارد تومان و برای برگزیدگان خارجی ۲۰ هزار دلار بود.

امسال در مجموع ۲۰ نفر در سه جشنواره برگزیده شناخته‌ شدند؛ در بخش جشنواره بین‌المللی خوارزمی ۱۲ نفر شامل هشت ایرانی و چهار خارجی در بخش جشنواره بین‌المللی خوارزمی، ۶ نفر در بخش جشنواره جوان خوارزمی و ۲ نفر جشنواره فناوری و نوآوری برگزیده شدند.

برگزیدگان این جشنواره هشتم اسفندماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در مراسمی در سالن اجلاس سران تجلیل شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

از اصلاح بذر بادام، تا ساخت مخازن کامپوزیتی و تولید اتیلن اکسید

طرح‌های برگزیدگان داخلی

در این بخش ۱۲ طرح برگزیده شناخته شد که هشت طرح متعلق به دانشمندان و فناوران ایرانی و چهار طرح از دانشمندان چهار کشور ترکیه، پاکستان، آلمان و آفریقای جنوبی بود. سعید بلالائی با طرح طراحی واکنش‌های نوین با استفاده از مولکول‌های دو عاملی و کاربرد آنها در سنتز ترکیبات آلی رتبه اول پژوهش‌های بنیادی را در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی کسب کرد.

در شیمی آلی سنتز هیچ محصولی غیرممکن نیست؛ اما مهم طراحی مسیر مناسب سنتزی با کاهش تعداد مراحل واکنش اقتصاد اتمی بالا، تهیه ترکیب‌های نهایی عامل‌دار در راستای حفظ محیط زیست است. بکارگیری واکنش‌های آبشاری با استفاده از مواد اولیه دو عاملی می‌تواند راهکاری مناسب برای سنتز ترکیب‌های پیچیده معرفی شود.

رویکرد و هدف این گروه تحقیقاتی با هدایت بلالائی طی چند سال اخیر طراحی و سنتز مواد اولیه چندعاملی نوین برای دستیابی به ترکیب‌های جدید با ارزش و پیچیدگی دارای خاصیت زیستی از طریق طراحی واکنش‌های آبشاری و مرحله‌ای بوده است. از ویژگی‌های واکنش‌های طراحی شده می‌توان به تشکیل سنتز اسکلت‌های نوین با تشکیل چند پیوند به صورت همزمان، اقتصاد اتمی بالا، دیاسترو مرگزینی بالا، شرایط ملایم، راحتی جداسازی و خالص سازی نهایی آنها اشاره کرد. روش‌های ارائه شده نه‌تنها در سنتز ترکیب‌های با ساختار پیچیده و چند عاملی موثر است؛ بلکه با تجربه حاصله امکان تهیه بسیاری مواد موثره دارویی داروهای نوین همچنین مواد با ارزش افزوده بالا می‌تواند بکار برده شوند.

فرهاد شیرینی نیز رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی را با طرح ارائه مدل‌های مناسب با رعایت اصول شیمی سبز و در تطابق با قوانین توسعه روش‌های جدید و موثری برای تسریع انواع مختلفی از واکنش های آلی به ویژه واکنش‌های چندجزیی تک‌ظرفی منتج به ترکیبات بسیار مهم هتروسیکل داوریی کسب کرد. معرفی و بکارگیری نمک‌های معمولی همچون سدیم کلرید-پتاسیم برمید و کلسیم کلرید و برخی از نمک‌هایی که به‌راحتی قابل تهیه هستند همچنین انواع جدیدی از نانوکاتالیزورها و نانو کامپوزیت‌ها و چارچوب‌های آلی فلزی و طیف گسترده‌ای از مایعات یونی و حلال‌های یوتکتیک عمیق طبیعی به عنوان کاتالیزورهای بسیار موثر ارزان‌قیمت با کارایی قابل توجه در انواع واکنش‌های آلی به ویژه انواع چندجزیی آنها، استفاده از نمونه‌های طبیعی مانند پوسته و خاکستر پوسته برنج، پرگابالین و غیره به عنوان کاتالیزور به‌ویژه در تهیه سریع و آسان ترکیبات هتروسیکل چند حلقه‌ای بخش دیگری از این تحقیق را شامل می شود. از نکات قابل توجه در مورد برخی از این کاتالیزورهای طبیعی قابلیت انجام واکنش القای بی‌تقارن با انتخابگری بالا به عنوان یک روش بسیار ارزشمند برای تهیه ترکیبات دارویی در این طرح است.

پایدار کردن کاتالیزورها با استفاده از روش‌های آسان و ارزان قیمت در محیط‌ها و سطوح جامد طبیعی مانند آگار (اسانس گیاه باریجه) پوسته و خاکستر پوسته برنج و خاک رس از نکات دیگری هستند که در این طرح مورد توجه قرار گرفته‌اند. تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمونه های گزارش شده علاوه بر قابلیت تسریع واکنش‌ها در ابعاد آزمایشگاهی در فرایندهای مهمی همچون تسویه آب و فاضلاب صنعتی (جذب دی اکسید کربن) و انجام فرایندهای دارورسانی در درمان سرطان سینه و جذب مقادیر اضافی از داروها توانایی ضدباکتریایی بالایی نشان داده اند. همچنین تعدادی از محصولات هتروسیکل به دست آمده طی واکنش‌های انجام شده توانایی ضدباکتریایی بسیار بالایی از خود نشان داده‌اند.

علی ایمانی نیز با طرح اصلاح بذر بادام برای دستیابی به ارقام دیرگل پربار و مقاوم به سرما رتبه اول پژوهش‌های کاربردی را در گروه تخصصی مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی کسب کرد. بادام به‌عنوان یکی از مهمترین میوه‌های خشک جهان و صنعت تولید بادام از لحاظ اقتصادی و ارزآوری و نقش آن در صنایع مختلف غذایی داروسازی اهمیت دارد. با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک، همچنین سهولت برداشت و حمل و نگهداری میوه و اشتغال زایی بادام، این گونه از دیرباز برای باغداران ایران محبوب بوده است. با وجود مزیت نسبی بادام، مشکلاتی سر راه تولید آن از جمله سرمازدگی، پایین بودن عملکرد و کیفیت محصول وجود دارد.

بنابراین ارقام دیرگل و مقاوم به سرما مهمترین راهکار مقابله با سرمازدگی است. برای تحقق این هدف در مرحله اول اصلاح بادام عملاً با انتخاب تکمیلی ژرم پلاسم بومی بادام و دورگ‌گیری طرح از سال ۱۳۷۰ شروع و در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ در ایستگاه سهند بیش از ۱۰۰۰ گونه هیبریدی حاصل و پس از ارزیابی دو رقم تحت عنوان آراز و اسکندر معرفی شد. برنامه در مرحله دوم از سال ۱۳۸۰ در کرج شروع شد و پس از ارزیابی بیش از هزار هیبرید و ژنوتیپ، دو رقم آیدین و صبا معرفی شده اند. همچنین ۶ رقم خودبارور ایتالیایی همراه ۱۴ رقم تجارتی در کشور ارزیابی شد که دو رقم تونو و سوپرنووا به عنوان ارقام خودگشن (گیاهی که مادگی آن با گرده گل همان گیاه بارور شود) و برتر و رقم شاهرود ۱۲ دگرگشن مناسب برای کشت در تمام کشور توصیه شد. همچنین در مرحله سوم اصلاح بادام همگام با برنامه اصلاح جهانی بادام برای دستیابی به ارقام دیرگل خودبارور با کیفیت بالا حاصل شد.

عباس آذری نیز با طرح ارائه فرایند نوآورانه برای پایش تداخلات فرکانسی و تخمین موقعیت منبع خارجی در شبکه تلفن همراه یا نرم‌افزار کاشف رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی در گروه تخصصی فناوری اطلاعات و فناوری و ارتباطات را کسب کرد.

با توجه به اینکه ارتباطات اکنون به یکی از عوامل مهم و بخش جدایی‌ناپذیری در زندگی ما تبدیل شده است و کیفیت شبکه تلفن همراه بسیار در ارتباطات موثر است، دغدغه تداخلات فرکانسی وجود داشت و شهروندان برای کیفیت ارتباطات و حتی اینترنت با دشواری روبرو بودند. سامانه کاشف در زمان بسیار کم می‌تواند مشکلات شبکه را شناسایی کرده، نوع مشکل را تشخیص داده و آن را حل کند. این نرم‌افزار ضمن پایش مستمر شبکه در سرعت‌بخشی به کشف عامل تداخل فرکانسی بسیار موثر بوده است و این امر پایش فرکانسی شبکه تلفن همراه در کل کشور را به صورت تشخیص هدفمند، محدوده منابع مزاحم تداخل فرکانسی را در زمان کمتری امکان پذیر می سازد. نرم افزار کاشف یک ابزار نرم افزاری هوشمند تحت وب است که برای نظارت بر طیف فرکانس در شبکه‌های سلولی (شبکه‌های موبایل) با استفاده از داده‌کاوی مکان مبنا توسعه یافته است. این روشی است برای داده کاوی مکانی از طریق تلفیق داده‌های مرتبط با طیف فرکانس استخراج شده از سامانه های پشتیبان عملکرد شبکه سیار (OSS) و اطلاعات فیزیکی سایت‌های مخابراتی در بازه زمانی کوتاه به صورت مداوم و کاربرپسند روی نقشه که هدف آن تشخیص عوامل اختلالات فرکانسی در شبکه های موبایل است.

محمدعلی علی‌زاده نیز با طرح معرفی جمعیت‌های اسپرس متحمل به سفیدک سطحی رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی را در گروه تخصصی مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی به دست آورد. اسپرس از گیاهان مهم علوفه‌ای با ارزش تغذیه دام و سازگاری با شرایط کشت دیم و آبی است. تغذیه دام ها از علوفه آلوده به بیماری سفیدک اسپرس موجب سقط جنین آنها می‌شود. بیماری سفیدک پودری اسپرس ناشی از نوعی قارچ است که سوج برگ را زیر لکه‌ها و پوشش قارچ به حالت نکروز در می آورد. آلودگی گیاه به این بیماری به‌خصوص در حالت شدید باعث کندی رشد گیاه و کوچک ماندن گل آذین و کاهش محصول می‌شود. برای معرفی رقم اسپرس متحمل به سفیدک سطحی فرایند معرفی طی ۳ مرحله به مدت ۱۲ سال اجرا شد.

طرح کشت تحقیقی ترویجی جمعیت‌های اسپرس متحمل به سفیدک سطحی در ۵ استان کشور، حاصل نتایج دو پروژه؛ شامل ارزیابی جمعیت اسپرس به سفیدک سطحی و پروژه ملی ارزیابی و پروژه تکثیر بذر جمعیت های متحمل به بیماری سفیدک سطحی در اسپرس بوده است. جمعیت‌های متحمل به صورت طبیعی در کنار جمعیت‌های حساس از لحاظ آلودگی به بیماری سفیدک سطحی و سایر عوامل ارزیابی شدند. تکثیر بذر جمعیت‌های متحمل به صورت جداگانه و در فضای ایزوله انجام شد.

میانگین شاخص شدت بیماری جمعیت‌های بومی در همه مکان آزمایش بیش از ۲۵ درصد بود و در گروه خیلی حساس به سفیدک دسته بندی شدند. میانگین شاخص شدت بیماری دو جمعیت ۳۰۰۱ و ۱۵۳۵۳ در همه مکان‌ها در طول سه دوره آزمایش، کمتر از ۱۰ درصد بود. پایداری و افزایش عملکرد علوفه خشک دو جمعیت ۳۰۰۱ و ۱۵۳۵۳ از میانگین جمعیت‌های بومی مناطق مورد آزمایش و متحمل بودن به سفیدک سطحی محرز شد. سپس مزارع ترویجی توسط کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت کنترل و گواهی بذر (کرج) بازدید شد و این دو جمعیت به عنوان دو رقم بردبار ۱ و بردبار ۲ توسط کمیته رقم موسسه فوق نام گذاری شد. در نهایت این دو رقم جدید
اسپرس برای کشت آبی و دیم معرفی شد.

سیدمحمود هاشمی هزاوه با طرح دستیابی به دانش فنی ساخت کاتالیست روپک با استفاده از ردیوم بازیابی شده رتبه دوم طرح‌های توسعه‌ای را در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی به دست آورد. با توجه به اینکه کاتالیست راکتور اکسو (روپک) یکی از کاتالیست‌های راهبردی و گرانبهای مصرفی صنعت پتروشیمی است و واحد دواتیل هگزانول پتروشیمی شازند تنها تولید کننده مواد اولیه پلاستی سایزرهای صنعت پلیمر PVC با ظرفیت تولید ۶۰ هزارتن در سال، طی چند سال فعالیت مقدار قابل توجهی کاتالیست مستعمل حاوی فلز فوق العاده گرانبهای رودیوم را نگهداری کرد ( با توجه به سرباز زدن کشورهای صاحب دانش از بازیابی رودیوم موجود و ساخت مجدد کاتالیست) ولی این شرکت سالانه مجبور به خرید این کاتالیست از خارج کشور بوده و در صورت بازیابی و تبدیل این رودیوم در کاتالیست مستعمل موجود به کاتالیست تازه خرید کاتالیست از منابع خارجی متوقف شده است.

بنابراین دانش فنی بازیابی فلز گرانبهای رودیوم و ساخت این کاتالیست در مقیاس صنعتی را با موفقیت ایجاد کرده و پس از گذراندن تمام مراحل آزمایش و بررسی عملکردی آزمایشگاهی و صنعتی با عقد قرارداد با پتروشیمی شازند اقدام به انتقال دانش فنی فوق کرد و متعاقب آن با تهیه و تحویل نقشه ها و اسناد مهندسی واحد صنعتی بازیابی رودیوم از کاتالیست مستعمل و ساخت کاتالیست روپک از آن با نظارت طرف شرکت پژوهش و فناوری و با سرمایه گزاری پتروشیمی شازند احداث شد. عملیات راه ندازی و تولید با تلاش مداوم با موفقیت انجام شده و کاتالیست فوق العاده گرانبهای راکتور اکسو (روپک) مطابق با مشخصات مورد نظر روشیمی شازند مطابق استاندار واحد مربوطه تولید و در راکتور صنعتی اکسوی پتروشیمی شازند استفاده شده است.

مرضیه حمیدزاده نیز تنها بانوی برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بود که رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی را با طرح تولید کاتالیست اتیلن اکسید کسب کرد. اتیلن اکسید مهمترین کاتالیست صنعت پتروشیمی و در واقع نقره بر پایه آلفا آلومینیوم است. ساخت این کاتالیست از سال ۱۳۹۷ آغاز، بعد از آن دانش فنی به شرکت پویا پژوهش باختر واگذار شد. تولید این محصول از سال ۱۴۰۰ آغاز و امروز روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو از این محصول در کشور تولید می‌شود.

اتیل اکساید، یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین محصولات پتروشیمی و کاتالیزور مورد استفاده در فرآیند اکسیداسیون جزئی اتیلن به اکسید اتیلین در کارخانه‌های پتروشیمی کاتالیزور Ag/Al۲O۳ است. در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون تن اتیلین اکسید در سراسر جهان تولید می‌شود. در مرحله اول این طرح تولید آزمایشگاهی، تعیین مشخصات کاتالیزور، آزمایش رآکتوری کاتالیست و مقایسه نتایج بازده کاتالیست در رآکتور با کاتالیزورهای صنعتی از کشورهای توسعه یافته صاحب فناوری انجام شده است. در این طرح روش سنتزشده با توجه به این نتایج بهینه شده است. سپس تولید در مقیاس ۱۲ کیلوگرمی انجام شده و در مرکز ماهشهر در رآکتوری که شامل لوله یک واحد صنعتی بود، کاتالیست بارگیری و در شرایط صنعتی آزمایش و کاتالیست در مرحله نهایی در شرکت پویاپژوهش در مقیاس صنعتی تولید شده است.

مازیار نواهان اسمعیلی با طرح طراحی و ساخت مخازن کامپوزیتی تحت فشار رتبه سوم طرح‌های توسعه ای را در گروه تخصصی مهندسی مکانیک به دست آورد. در طراحی مخازن عمودی و افقی و قطعات کامپوزیتی اتمسفریک و تحت فشار داخلی مطابق استانداردهای مرسوم، ساخت این مخازن و قطعات، یکی از روش‌های رایج برای افزایش استحکام و تامین ایمنی مخزن در شرایط طراحی و کارکرد افزایش ضخامت پوسته و عدسی (کپ) و دیگر اجزای مخزن است.

در این نوع مخازن و قطعات با توجه به کاربردنداشتن یا کاربرد نامناسب مقاطع تقویتی روی بدند مخازن استحکام مطلوب مورد نیاز در برابر انواع بارهای وارده به مخازن و قطعات حاصل نمی‌شود. بر اساس تحلیل‌های انجام شده در طراحی مخازن و قطعات کامپوزیتی دارای مقاطع تقویتی طولی و طولی‌محیطی داخل و بیرون مناطق پر خطر آنها در تمام نواحی آن تشخیص داده شده و براساس آن برای هر بخش از مخزن و قطعات متناسب با نتایج تحلیل ها، تعداد محل قرارگیری نوع چینش و ابعاد فیزیکی مقاطع تقویتی تعیین می‌شود و به طراح اجازه می‌دهد بهترین حالت کاربرد مقاطع تقویتی برای هر نوع مخزن و قطعات کامپوزیتی را به دست آورد. مقاطع تقویتی طولی و طولی‌محیطی، بدنه مخزن و قطعات را در تمام بخش‌ها شبکه بندی و بدنه آنها را به بخش‌های کوچکتری تقسیم بندی می‌کند و به عنوان سازهای شبکه بندی شده تمام بدنه اصلی مخزن و قطعات را در بر می گیرد. همچنین مقاومت بدنه مخزن و قطعات را در برابر بارهای خارجی چون باد زلزله و ضربات ناگهانی و بارهای داخلی چون فشار هیدرواستاتیک فشار داخلی افزایش می‌دهد. توزیع تنش ناشی از بارهای وارده به مخزن در نواحی تقویت شده به خوبی انجام و منجر به کاهش محدوده‌های حداکثر تنش و توزیع تنش در تمام بدنه مخزن و قطعات می شود.

از اصلاح بذر بادام، تا ساخت مخازن کامپوزیتی و تولید اتیلن اکسید

برگزیدگان خارجی

ایلهام گولچین از کشور ترکیه با طرح مکانیسم فعالیت آنتی اکسیدانی و آنالیز فیتو شیمیایی گیاهان در پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی زیست فناوری برگزیده شد. ایلهام گولچین بر دو موضوع اصلی بیوشیمی تمرکز کرده است که یکی از آنها مربوط به آنتی اکسیدان‌هاست. در این زمینه او به طور گسترده پتانسیل آنتی اکسیدانی بسیاری از گیاهان معطر دارویی فیتوکمیکال‌ها یا ترکیبات فنلی سنتز شده را ارزیابی و مکانیسم‌های آنتی اکسیدانی احتمالی آنها را آشکار کرده است. از جمله این مطالعات می‌توان به کافئیک اسید، کورکومین، رسوراترول و اوژنول اشاره کرد.
بخش دوم کار وی روی خالص سازی شناسایی و خواص مهارکنندگی برخی از آنزیم های متابولیک مرتبط با برخی بیماری های با شیوع جهانی است. وی برای این هدف طراحی و سنتز مهارکننده‌های جدید را برای اهداف درمانی تسریع کرد و برخی از مهارکننده های جدید را برای ایزو آنزیم‌های کربنیک انیدر از مرتبط با گلوکوم صرع، بیماری کوهستان زخم معده و اثنی عشر، فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک پوکی استخوان و برخی اختلالات عصبی دیگر طراحی و سنتز کرده است. همچنین او ثابت کرده اغلب این مهارکننده ها دارای آثار بازدارنده بر استیل کولین استراز، بوتیریل کولین استراز و آنزیم‌های گوارشی هستند و به این ترتیب قابلیت آنها را در درمان بیماری‌های گوارشی نشان داد.

توماس اشلاید از آلمان با طرح سنتز و بررسی خواص شیمیایی و کاربرد ترکیبات منحصر به فرد حاوی عناصر نادر خاکی، لیتیم و بورون پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی برگزیده شناخته شد. اشلاید همراه با محققان گروه خود در مجموع هزار و ۳۵ فاز کریستالی جدید را با موفقیت سنتز و مشخص کرده است که شامل ۸۰۰ ترکیب لانتانید، ۱۰۰ ترکیب بورو و ۵۵ ترکیب لیتیوم است و کاربردهای مختلفی از جمله استفاده از آنها به عنوان رسانای یونی در باتری‌ها (پلی پروپیلن سولفوره به عنوان ماده کاتدی کم‌هزینه برای باتری‌های لیتیوم گوگرد با ظرفیت بالا و لیتیوم تیوسیانات)، مواد درخشان هیدره بورات تالیوم و اکسوبورات هالید یوروپیوم (II)) و در ذخیره سازی هیدروژن کلوزو هیدرو بوراتهای آمونیوم و هیدرازینیم است.

مالک مازا از آفریقای جنوبی در گروه تخصصی نانوفناوری در پژوهش‌های بنیادی با طرح تحقق اهداف توسعه پایدار با استفاده از نانومواد برگزیده شد. تقریبا ۵۵ درصد از جمعیت جهان امروز در مناطق شهری زندگی می‌کنند و روند افزایشی این جمعیت ادامه دادر. با چنین افزایش قابل توجهی در جمعیت شهری و تأثیر همزمان تغییرات آب و هوا بر دما، چالش‌های متعددی برای با دستیابی به اهداف توسعه پایدار به وجود می آید. علم، فناوری و نوآوری همچنین تحقیق و توسعه نقش مهمی در بررسی و رسیدگی به این چالش‌ها در بخش انرژی آب و سلامت دارد. در بخش انرژی، استفاده از نانوپوشش‌های ترموکرومیک مبتنی بروانادیوم توان بالایی برای کاربردهای پنجره هوشمند دارد. این پوشش‌ها تشعشع گرمای خورشیدی را بدون نیاز به انرژی اضافی به خوبی تنظیم می‌کند و استفاده از نانوسیالات به عنوان خنک کننده‌های پیشرفته می‌تواند کمک زیادی به بازیابی گرمای تلف شده کند. علاوه بر این تحقیقات اخیر نشان داده که دی اکسید کربن می‌تواند برای مهندسی زیستی چند کربنات چندمنظوره استفاده شود. این تنوع کربن‌ها خواصی ما پاسخ کوددهی مؤثر و بازتاب پذیری بالا مشابه رنگ خنک کننده تابشی و تخلخل و سختی قابل توجه را نشان می‌دهد که آنها را به یک ماده ترکیبی مکمل (SCM) امیدوارکننده برای صنعت سیمان تبدیل می‌کند. هدف از این مطالعه برجسته کردن ویژگی‌های مذکور و تأثیرپذیری متقابل آنها است.

محمد رازا شاه از پاکستان نیز در گروه تخصصی زیست‌فناوری و در پژوهش‌های بنیادی با طرح ساخت نانو حامل‌ها برای رهایش هدفمند دارو برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی بود. رازا شاه در زمینه پزشکی نانو فعالیت می‌کند و تحقیقات وی بر ساخت مواد زیست سازگار در مقیاس نانو و استفاده از این حامل‌ها برای رهایش دارو به منظور تقویت کارآیی درمان تمرکز دارد. او با استفاده از نانو حامل های کارآمد مانند نانو حامل‌های پلیمری نانو ذرات سوپرپارا مغناطیس و نانو ذرات لیپیدی توانسته کارایی درمان را در بیماری‌های مختلف افزایش دهد. پرفسور شاه از اندازه شکل ویژگی‌ها و بار سطحی طراحی‌های معمول در پزشکی نانو برای افزایش اثر بخشی و تغییر مقاوم داروهای موجود در بازار استفاده کرده است. این پژوهشگر بر همین اساس داروهای جدید در مقیاس نانو را از نظر داشتن آثار درمانی و بی خطر بودن غربالگری و مالکیت فکری آنها را ثبت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha